ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش تخریب اماکن مذهبی در موصل توسط داعش

گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» که حاکمیتش بر موصل و مناطق اطراف آن را در عراق تثبیت کرده بر دامنه ویرانگری‌های فرهنگی‌اش افزوده است.

گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) که اکنون خود را «دولت اسلامی» خوانده و خلیفه معرفی کرده حاکمیتش بر موصل و مناطق اطراف آن را تثبیت کرده و هم‌زمان بر دامنه ویرانگری‌های فرهنگی‌اش افزوده است.

کشیش شاهینیان که مرجع مذهبی ارمنیان شهر دهوک در شمال عراق است، خبر داده است که داعش کلیسای جامع «سنت اچمیادزین» در شهر موصل را به آتش کشیده است. بنا به اطلاعات محدودی که در رسانه‌های خبری جهان بازتاب پیدا کرده، ابتدا خانواده‌های مسیحی از شهر موصل رانده شدند و سپس، از بیرون، کلیسای قدیمی اچمیادزین به آتش کشیده شد.

داعش مقبره احمد الرفاعی، یکی از مشایخ صوفیه در تل‌عفر را منفجر کرد

بیش از کلیساهای مسیحی، زیارتگاه‌های شیعیان و صوفیه در خطر ویرانی قرار دارند. یکی از نخستین فرمان‌های داعش پس از تصرف شهر موصل که دومین شهر مهم عراق است، «نابود کردن مظاهر بت‌پرستی» بود. وهابیون، گمان می‌کنند زیارتگاه‌های شیعیان و صوفیان از مظاهر «بت‌پرستی» است.

وزارت گردشگری و حفاظت از میراث تاریخی عراق اعلام کرده که داعش بیش از ۴۳۷۰ موقعیت تاریخی در پنج استان این کشور را تخریب کرده است. ابتدا دولت عراق گفته بود مقبره یونس پیامبر در شهر موصل نیز در خطر قرار دارد. سپس در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌داد داعش قبر یونس پیامبر را  ویران کرده است.  در یکی از این ویدیوها، یکی از ستیزه‌جویان داعش با پتک قبر یونس پیامبر را ویران می‌کرد. اما به‌زودی معلوم شد که این ویدیو به ویرانگری داعش در سوریه ربط دارد. اکنون ویدیویی منتشر شده که نشان می‌دهد داعش مقبره یونس پیامبر را منفجر کرده و به این ترتیب از بین رفتن این اثر تاریخی و مذهبی تأیید شده است.

ویدیوی انفجار مقبره یونس پیامبر :

مرقد شیخ فتحی موصلی در مرکز شهر موصل که هر سال هزاران زائر را به این شهر می‌کشاند با خاک یکسان شده است.

موصل مرکز استان نینوا است و در شمال غربی عراق قرار دارد. این شهر در هزاره پیش از میلاد مسیح مرکز حکومت آسوریان بود و آن‌ها از این شهر بر منطقه‌ای که تا مصر ادامه پیدا می‌کرد حکومت می‌کردند. از آن دوران آثار تاریخی بسیاری به جای مانده که همه در خطر ویرانی قرار دارند.

پس از آسوریان، موصل در در زمان خلافت اسلامی به مرکزی برای مقابله با صلیبیون و به یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در جهان اسلام بدل شد. محوطه باستانی هترا (قلعه الحضر) در صد کیلومتری جنوب موصل در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر باستانی هم در خطر نابودی قرار دارد.

در تل‌عفر که در هفتاد کیلومتری غرب موصل قرار دارد و از دیرباز محل سکونت ترکمنان شیعه بوده است، همه امامزاده‌ها و زیارتگاه‌ها و مساجد شیعیان با خاک یکسان شده. داعش تصاویری از ویرانگری‌های فرهنگی در منطقه تل‌عفر را در شبکه اینترنت منتشر کرده است.

از این تصاویر چنین برمی آید که آرامگاه احمد الرفاعی، یکی از مشایخ صوفیه نیز ویران شده است. آرامگاه شیخ الرفاعی در شهر مهلبیه، در جاده موصل به تل‌عفر قرار داشت. شیخ احمد الرفاعی سنی بود اما به تصوف گرایش پیدا کرد و مقبره او از زیارتگاه‌های صوفیان بود. او نه تنها در نزد صوفیان عراق دارای منزلت است، بلکه در مصر هم مسجد بزرگی را به نام او کرده‌اند.

تخریب اماکن مذهبی توسط داعش

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    یواش یواش دارم به وجود " خدا " معتقد میشوم!!!

  • Samrad

    فرهنگ همیشه بار مثبت ندارد. این اماکن در توسعه و پایداری خرافات و نیز تدارک مالی نهادهای انگل خرافه ساز تاثیر زیادی دارند. علیرغم تاسفی که بابت از بین رفتن این آثار معماری تاریخی دارم، شعف خود را بابت سرگردان شدن عوامی که دخیل به دست دنبال امام زاده ای برای آویزان شدن می گردند اعلام می کنم، باشد که مجبور شوند برای حل معضلاتشان به عقل خود یا دیگران رجوع کنند.