ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی نتانیاهو برای آتش‌بس ۱۲ ساعته در غزه

نتانیاهو ساعاتی پس از مخالفت کابینه امنیتی اسرائیل با طرح کری، از آمادگی برای آتش‌بس محدود در غزه خبر داد. این آتش‌بس از ساعت ۷ شنبه ۲۶ ژوئیه آغاز می‌شود.

یک مقام دولتی آمریکا در قاهره از آمادگی نتانیاهو برای برقراری آتش بس محدود در نوار غزه خبر داد.  این آتش‌بس از ساعت هفت صبح شنبه ۲۶ ژوئیه آغاز می‌شود.

کابینه امنیتی اسرائیل طرح آتش‌بس دو مرحله‌ای جان کری را رد کرد

ساعاتی پس از اعلام مخالفت کابینه امنیتی اسرائیل با طرح آتش‌بس وزیر خارجه آمریکا، رسانه‌ها از بحث بر سر تغییر در پیشنهاد کری خبر دادند. کری گفته بود که آتش‌بس در دو مرحله انجام شود: یک هفته آتش‌بس و سپس مذاکره پیرامون جزییات آن با وساطت مصر.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که نتانیاهو تصمیم به برقراری آتش‌بس ۱۲ ساعته را به جان کری اطلاع داده است. کری پیش‌تر ابراز اطمینان کرده بود که نتانیاهو مخالفتی با آتش‌بس ندارد.

طرح کری مبتنی بر آن بود که درگیری‌ها از یکشنبه متوقف شوند و پس از آن گفتگویی طولانی میان طرفین منازعه با میانجیگری مصر برای توافق بر سر آتش‌بس پایدار آغاز گردد. روزنامه «هاآرتص» صبح جمعه نوشته بود که ارتش اسرائیل می‌تواند طبق این طرح کماکان به تخریب تونل‌های حماس در نوار غزه ادامه دهد.

کابینه امنیتی اسرائیل در ساعات پایانی جمعه تصمیم گرفت که از ساعت هفت صبح  شنبه ۲۶ ژوئیه آتش‌بسی ۱۲ ساعته در نوار غزه برقرار شود. مقامات اسرائیلی در برابر خواست آتش‌بس، خواست تبدیل غزه به منطقه غیرنظامی را مطرح می‌کنند.

خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس پیش‌تر در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه، اعلام کرده بود که حماس تا زمان رفع محاصره کامل غزه توسط اسرائیل و مصر، آتش‌بس را قبول نمی‌کند.

تانک‌های اسرائیلی در حال تخریب تونل‌های حماس

نتانیاهو در روزهای آغازین عملیات نظامی در نوار غزه تاکید کرده بود که مصاف با حماس یکی دو روزه نخواهد بود. ارتش اسرائیل اهداف پیشروی زمینی و حملات هوایی در نوار غزه را نابودی کامل تونل‌ها، سکوهای پرتاب موشک و کارگاه‌های اسلحه‌سازی حماس عنوان کرده است.

شنبه ۲۶ ژوئیه در پاریس نیز نشستی بین‌المللی برای رسیدگی به بحران غزه آغاز به کار می‌کند. در این دیدار، وزیران خارجه آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به دیدار هم خواهند شتافت.

کشته شدن رهبر جهاد اسلامی

با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، غزه در روز جمعه ۲۵ ژوئیه همچنان صحنه تشنج بود. ارتش اسرائیل به پیشروی‌ها خود ادامه داد. خانه یکی از فرماندهان حماس، صلاح بردویل در خان یونس با حمله هوایی اسرائیل ویران شد. این حمله مجروحی بر جای نگذاشت.

در حمله دیگری در رفح، یکی از رهبران سازمان «جهاد اسلامی» به نام صلاح ابو حسنین به همراه پسر ۱۵ ساله‌اش کشته شدند.

حماس در این روز چند موشک به فرودگاه بن‌ گوریون تل آویو شلیک کرد. با این همه، شرکت‌های آلمانی لوفت‌هانزا و «ایر برلین» گفته‌اند که از روز شنبه ۲۶ ژوئیه پروازهای خود به تل‌اویو را از سر می‌گیرند.

هزاران نفر از مردم غزه به مدارس سازمان ملل پناه برده‌اند.

این در حالی است که خطوط هواپیمایی کانادایی، ترکیش ایرویز، ایر فرانس و «ک ال ام» همچنان از پرواز به تل آویو خودداری می‌کنند.

از آغاز پیشروی اسرائیل به نوار غزه در ۸ ژوئیه، ۸۲۵ فلسطینی کشته شده‌اند. آمار کشتگان اسرائیلی ۳۳ سرباز و ۲ غیرنظامی است.

در حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه در روز پنجشنبه ۲۴ ژوئیه، ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند. این مدرسه در بیت‌ حانون در شمال نوار غزه، پناهگاه آوارگان بود. بیش از ۲۰۰ نفر در این حمله مجروح شدند.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل این حمله را به شدت محکوم کرد.

بان کی‌مون روز جمعه خواستار آن شده بود که به خاطر عید فطر، در غزه «آتش‌بسی انساندوستانه» برقرار شود. او گفت آتش‌بس فوری، بدون قید و شرط و بدون بهانه مبرم‌ترین نیاز غزه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nima

    می گویم: راستی مگر همین روزها در عراق کشتاری وسیع در جریان نیست؟ یا در سوریه؟ اگر در فلسطین، این یهودیان اند که مردمان مسلمان را به خاک و خون می کشند، در عراق و سوریه جماعتی از خود مسلمانان اند که با نعره های الله اکبر سر می برند و به مغزها شلیک می کنند!؟ تلاش کردم نسبت متغایری میان کشتار در غزه و کشتار در عراق و سوریه پیدا کنم اما جز به گزینشگریِ حاکمان جمهوری اسلامی دست نیافتم. در کشتار غزه، و در مرگ بر اسراییل های مردمان گیج و منگ، حاکمان نظام اسلامی درایران را منفعتی است که به بقایشان بهره می رساند. و گرنه شما روزی را تجسم کنید که نظام اسلامی ما مردم را به خاطر کشتار داعشی ها در عراق به خیابان کشانده است. پرسش این که: مگر نظام نفعی می برد از آن اجتماع؟ مردم در آن اجتماع، شعار چه بدهند و مرگ بر که بگویند؟ مرگ بر داعشی؟ داعشی مگر کیست؟ آدم کش است؟ بی خرد است؟ قلچماق و بی فرهنگ و بی ادب است؟ خب نمونه ی داعشی ها در دل همین حاکمیت خودمان مگر کم است؟ که هم مسلمان و نماز شب خوان اند و هم قاتل و بد دهان و نفرت انگیز. نه، دمِ همان اسراییل گرم. توپ را به سمتی شلیک کن که اگر بجایی نیز بر نخورد، یک تتلقی صدا در کند. محمد نوری زاد سوم مرداد ماه نود و سه

  • hamid

    به گزارش تسنیم غلامعلی حدادعادل٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در راهپیمایی امروز در تهران اظهار داشت که حامیان شعار «نه غزه٬ نه لبنان٬ جانم فدای ایران» انسان نیستند !!