ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس موشک‌پرانی به اسرائیل را از سر گرفت

حماس آتش‌بس ۲۴ ساعته را با شلیک موشک به جنوب اسرائیل نقض کرد. پیش‌تر نتانیاهو گفته بود زیر بار تمدید آتش‌بسی نخواهد رفت که پیوسته از سوی حماس شکسته می‌شود.

حماس آتش‌بس ۲۴ ساعته را با شلیک موشک و خمپاره به شهرهای جنوبی اسرائیل نقض کرد. پیش‌تر نتانیاهو گفته بود اسرائیل زیر بار آتش‌بسی نخواهد رفت که حماس آن را اعلام و سپس نفض می‌کند.

آتش‌بس روز یکشنبه ۲۷ ژوئیه نوار غزه ، بار دیگر شکسته شد. حماس پس از  پذیرش آتش‌بس و اعلام پایبندی به آن در ساعت ۱۳ به وقت محلی، بار دیگر شلیک موشک و خمپاره به اسرائیل را از سر گرفت. دستکم ۵ موشک به سوی اسرائیل و شهر جنوبی «سدروت» پرتاب شده که یکی از آنها به خانه‌ای اصابت کرده است.

حماس می‌گوید این حمله را در پاسخ به حملات پراکنده ارتش اسرائیل به نوار غزه در صبح یکشنبه انجام داده است.

ساعاتی قبل از شکسته شدن آتش‌بس، سخنگوی حماس سامی ابو ظهری اعلام کرده بود که گروه‌های مختلف مقاومت فلسطین طبق درخواست سازمان ملل بر سر آتش‌بس توافق کرده‌اند. در درخواست سازمان ملل به پایان ماه رمضان و فرصت آتش‌بس برای برگزاری جشن عید فطر اشاره شده بود.

نتانیاهو  بعد از ظهر یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته بود که آتش‌بس ۲۴ ساعته دیگر تمدید نمی‌شود زیرا حماس پیوسته آن را نقض می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که برای تامین امنیت مردم کشورش از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

اسرائیل صبح یکشنبه ۲۷ ژوئیه بمباران غزه را از سر گرفت

صبح روز یکشنبه ۲۷ ژوییه، غزه از زمین، هوا و دریا بار دیگر مورد حمله ارتش اسراییل قرار گرفت. دولت اسرائیل اعلام کرده بود که به طور یک‌جانبه آتش‌بس را به مدت ۲۴ ساعت تمدید می‌کند اما هم‌زمان با تمدید آتش‌بس در غزه، سه خمپاره به سمت اسرائیل شلیک شد. اسراییل می‌گوید یکی از این خمپاره‌ها سربازی را در نزدیکی مرز غزه کشت.

دولت اسرائیل  روز یکشنبه ۲۷ ژوییه به دلیل شلیک این خمپاره‌ها از سوی حماس، آتش‌بس یک‌جانبه را لغو کرد و بمباران غزه را از سر گرفت.

برخی منابع از کشته شدن ۳ فلسطینی پس از آغاز حملات اسراییل خبر داده اند. وزارت بهداشت فلسطین کشته شدن این ۳ نفر را تایید کرده است. دو نفر از این افراد در اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز غزه و یک نفر دیگر در خان یونس در جنوب نوار غزه کشته شده‌اند. به این ترتیب شمار کشته‌شدگان  فلسطینی تا این لحظه به ۱۰۵۲ نفر رسیده است.

حملات اسراییل همه جانبه و از طریق هوا، زمین و دریا گزارش شده است.

اوفیر گندلمن، سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل، در توییتر خود اعلام کرد که نخست وزیر و وزارت دفاع این کشور به ارتش دستور از سرگیری حملات را علیه حماس داده‌اند. او در توییتی دیگر نوشت که ارتش اسراییل تنها «تروریست‌ها» را هدف قرار می‌دهد و اگر غیر نظامیان به طور «غیر عمد» در این میان کشته شوند، مسئولیت آن بر عهده حماس است.

در همین حال ارتش مصر نیز اعلام کرده است که ۱۳ تونل دیگر که شبه جزیره سینا در مصر را به نوار غزه متصل می‌کرد، تخریب کرده است. مصر پس از سرنگونی دولت محمد مرسی، تدابیر امنیتی خود در مرز با غزه را زیادتر کرده و نیروهای نظامی بیشتری در آن‌جا مستقر کرده است. روابط مصر با حماس پس از سقوط دولت مرسی به شدت تیره شده است. از این تونل‌ها برای انتقال مواد و مایحتاح مختلف از جمله غذا، دارو، سلاح و پول به داخل نوار غزه استفاده می‌شود. غزه تحت محاصره سنگین اسراییل و مصر است.

ساعاتی پس از مخالفت حماس با تمدید چهار ساعته ‌آتش‌بس در غزه، دولت اسرائیل از تصمیم خود در تمدید ۲۴ ساعته آتش‌بس خبر داده بود. سامی ابوظهری، عضو ارشد حماس اعلام کرده بود که این سازمان خواستار توقف کامل درگیری‌هاست و آتش‌بس محدود را نمی‌پذیرد.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس پیش‌تر گفته بود که تا رفع کامل محاصره غزه از سوی اسرائیل و مصر، هیچ طرح آتش‌بسی پذیرفته نمی‌شود.

آتش‌بس اعلام شده از سوی اسرائیل نیز مشروط به ادامه تخریب تونل‌های حماس بود.

آتش‌بس فرصتی نیز به مردم غزه داد که سری به خانه‌های ویرانه خود بزنند. در زیر آوارهای محله شجاعیه ۱۳۰ جسد پیدا شد.

دولت اسرائیل با تمدید ۴ ساعته و سپس ۲۴ ساعته آتش بس، به فراخوان نشست پاریس، واکنش نشان داده بود. وزیران خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، قطر و ترکیه از طرفین مناقشه خواسته‌ بودند که به دلایل انساندوستانه، آتش‌بس ۱۲ ساعته را تمدید کنند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته بود: «ما طرفین را به تمدید آتش‌بس انساندوستانه فرا می‌خوانیم و هم چنین خواهان آتش‌بس پایدار در اسرع وقت هستیم.»

یک مقام دولتی اسرائیلی گفته بود تا زمانی‌که سربازان این کشور بتوانند به عملیات تخریب تونل‌های حماس ادامه دهند و کسی قصد حمله به اسرائیل را نداشته باشد، دلیلی برای جنگ علیه مردم غزه وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • arass

    رهبران حماس در هتلهای لوکس زندگی و با جت شخصی مسافرت میکنند و اتش بس را جوک نامیده و دستور موشک پرانی موشکهای اهدایی سوریه و ایران را میدهند!

  • Samrad

    اگر غزه در محاصره و تحریم کامل به سر می برد و مردم اینقدر در رنج هستند پس چجوری ده ها هزار موشک و باقی تسلیحات سنگین را به داخل خانه و کاشانه ی خود کشانده اند؟ لای دستمال قایم کرده بودند؟ نمی شد ملزومات زندگی را به همین شکل وارد کنند و اینقدر ننه من غریبم بازی در نیاورند؟ الان هم که برای آتش بس شل کن سفت کن در میاورند این رهبران خارج نشین حماس تا نکند خدای نکرده مردم رقیق القلب ایران یک دقیقه غزه را فراموش کنند و فکر مصیبتهای سنگین کشور خود باشند.

  • بهنام

    قابل توجه سینه چاکان حماس که در این اواخر چشم و گوش بسته و صرفآ از روی احساسات به پشتیبانی از گروهک تروریستی حماس پرداخته و در واقع فریب حقه بازان و نیرنگ کاران مظلوم نمای حماس را خوردند .

  • ایرانی

    از وضعیتی که در مناطق غزه، اسراییل، سوریه و عراق پیش آمده خیلی غمگینم و طی نامهای به وزارت امور خارجه کشوری که درش سکونت دارم اعتراض خودم را از این وضعیت و بی تفاوتی حکومتهایی که ادعای بشر دوستی میکنند را اعلام کردم. این شرم آور که دنیا نشسته و فقط نظاره گر این تراژدیست. این شرم آوره که تمام مدعیان حقوق بشر فقط برای ابراز وجودشان به محکوم کردن (لفظی) این کشتارها و حتی اعدامها در ایران بسنده میکنند. چرا اقدام جدی برای مبازه با عاملین این جنایات نمیشه؟ مرز برای یک اقدام جدی برای مقابله با این جنایت کاران کجاست؟ چرا از حقوق بشر فقط به عنوان یک واژه استفاده میشه؟ اگر اینگونه جنایات در اروپا و امریکا اتفاق میافتاد باز هم همه بیتفاوت میبودند؟ امیدوارم که دولتهای مدعی تمدن اقدام سریع وجدی (به دور از تمرکز به منافع خودشان) برای جلوگیری از کشتار انسانهای بیگناه در غزه، سوریه،...و برقراری دمکراسی در ایران از خود نشان دهند.