ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افشای طرح ساماندهی کار شهروندان افغان در ايران

در روزهای اخير تصاويری از فهرست مشاغل چهارگانه مجاز برای مهاجران افغان در ايران منتشر شده که اکثريت کاربران شبکه‌های اجتماعی و شهروندان افغان آن را تحقيرکننده و توهين‌آميز توصيف کرده‌اند.

در روزهای اخير تصاويری از فهرست مشاغل چهارگانه مجاز برای مهاجران افغان در ايران منتشر شده است. اين تصاوير به بخش‌نامه‌هايی مربوط می‌شوند که در آنها «مشاغل چهارگانه که الزاماً توسط اتباع افغانی مجاز انجام می‌شود» فهرست شده‌اند. اکثريت کاربران شبکه‌های اجتماعی و شهروندان افغان که اين فهرست را به اشتراک گذاشته‌اند، آن را تحقيرکننده و توهين‌آميز توصيف کرده‌اند.

در روز ۳۰ تيرماه، اسحاق جهانگيری، معاون اول رئيس‌جمهور در بخش‌نامه‌ای اشتغال اتباع بيگانه را ممنوع اعلام کرده بود. اکثريت اتباع بيگانه را افغان‌ها تشکيل می‌دهند.

در متن اين بخش‌نامه آمده است: «در راستای سياست‌های دولت برای صيانت از نيروی کار داخلی [...] مقتضی است همه دستگاه‌های اجرايی دولتی و عمومی غيردولتی و نيز شرکت‌ها و پيمانکاران مرتبط با آنها، کارگران مورد نياز خود را صرفاً از نيروی کار ايرانی تامين نمايند».

پس از آن، حميد سيلاوی، مدير کل اتباع و امور مهاجرين استانداری خوزستان، در گفت‌و‌گويی مطبوعاتی درباره طرح ساماندهی اشتغال اتباع بيگانه گفته بود که «مشاغل چهارگانه برای اتباع خارجی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است که کارفرمايان فعال در اين مشاغل می‌توانند با درخواست به‌کارگيری اتباع در استان، آن‌ها را در اين مشاغل به‌کار گيرند.»

در همين راستا، مشاغل چهارگانه که «الزاما» توسط اتباع افغانی مجاز انجام می‌شود، در تصاوير منتشرشده فاش شدند. اين مشاغل به چهارگروه «کوره‌پزخانه‌ها»، «کارهای ساختمانی»، «کارهای کشاورزی» و «ديگر گروه‌ها» تقسيم شده‌اند. تمام مشاغل گنجانده‌شده، مشاغل بسيار يدی و کم‌درآمد هستند.

حسن طائی، معاون توسعه اشتغال وزارت کار دولت حسن روحانی، در گفت‌و‌گويی با «خبرآنلاين» از اين بخشنامه دفاع کرده و گفته بود: «در دنيا کارگران کره‌ای و کارگران افغان، کار دوست‌ترين کارگران جهان محسوب می‌شوند.» به باور وی، اين کارگران فرصت‌های شغلی در ايران را برای خود تصاحب می‌کنند.

اين بخش‌نامه با مخالفت کارشناسان و فعالان بسياری مواجه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 57

    […] افشای طرح ساماندهی کار شهروندان افغان در ایران رادیو زمانه ۵ مرداد ۱۳۹۳ در روزهای اخیر تصاویری از فهرست مشاغل چهارگانه مجاز برای مهاجران افغان در ایران منتشر شده است. این تصاویر به بخش‌نامه‌هایی مربوط می‌شوند که در آنها «مشاغل چهارگانه که الزاماً توسط اتباع افغانی مجاز انجام می‌شود» فهرست شده‌اند. اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی و شهروندان افغان که این فهرست را به اشتراک گذاشته‌اند، آن را تحقیرکننده و توهین‌آمیز توصیف کرده‌اند. […]

  • حسين

    اين يعني احتياج كشور ايران به كاركر در اين بست ها اكر از نظر كسي تحقير أميز هست اشتباه هست !!! جرا ؟ جون كسي ديكه لازم ندارن تو ايران !!! من عمان زندكي مي كنم در اينجا فقط إز ايران دكتر لازم دارند و نانوا !! به بقيه ويزا نمي دهند! ايا اين تحقير اميزه ؟ ؟ ؟ يعني هر كشوري به مشاغل خاصي احتياج دارد !!!