ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درآمدهای ملی ایران در دو سال گذشته ۲۰ درصد کاهش يافت

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران در یک برنامه تلویزیونی از رکود تورمی و کاهش ۲۰ درصدی درآمدهای ملی در دو سال گذشته خبر داد.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران در یک برنامه تلویزیونی از رکود تورمی و کاهش ۲۰ درصدی درآمدهای ملی در دو سال گذشته خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مسعود نیلی گفت رکود تورمی حاکم بر ایران از بعد از دوران جنگ عراق با این کشور تاکنون «بی‌سابقه» است.

نيلی افزود: «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد منفی اقتصادی داشتيم و در همين دو سال نرخ تورم نيز بالای ۳۰ درصد بود.»

به‌گفته مشاور ارشد رئيس‌جمهور ایران در دو دوره قبل از انقلاب و هشت ساله اخير این کشور با وفور درآمدهای نفتی مواجه شد که در هر دو دوره بنگاه‌های توليدی کشور با بحران و تعطيلی روبه‌رو شدند.

مشاور اقتصادی حسن روحانی با بيان اينکه «حتی اگر تحريم هم نمی‌شديم باز هم امروز دچار رکود تورمی می‌شديم»، ادامه داد: «درآمدهای ملی کشور در دو سال گذشته ۲۰ درصد کاهش يافته است. مقايسه سال ۹۲ با ۸۴ نشان می‌دهد که نرخ ارز آزاد در اين مدت ۳/۵ برابر، پايه پولی ۵/۸ برابر و شاخص قيمت ۴/۵ برابر شده، اما توليد فقط ۲۰ درصد افزايش يافته است.»

وی وضعيت اقتصادی امسال نسبت به سال گذشته را «بهتر» توصیف کرد اما گفت: «نبايد انتظار معجزه داشته باشيم.»

مشاور ارشد رئيس‌جمهور ایران گفت: «سال ۸۷ رشد پايين يعنی صفر داشتيم. سال ۹۱ و ۹۲ اين آهنگ تبديل به دو عدد منفی و قابل توجه می‌شود. به لحاظ تورم هم در سال ۸۸ آهنگ تورم در اقتصاد ما صعودی بوده و به بالای ۳۰ درصد و در سال ۹۲ به ۳۵ درصد رسيد. البته تورم به خوبی در نيمه دوم سال ۹۲ کنترل شد، وگرنه تا بالای ۴۵ درصد می رسيد.»

مسعود نیلی گفت دولت حسن روحانی می‌خواهد ایران را از رکود تورمی خارج کند و به همین دلیل تيم اقتصادی دولت گزارشی را در اختیار همگان قرار داده تا تمامی نظرات، پيشنهادات و مقالات در پیوند با گزارش خروج غير تورمی از رکود جمع‌آوری شده و تجزيه و تحليل شوند. به‌گفته وی صاحب‌نظران و کارشناسان ۱۰روز فرصت خواهند داشت تا درباره سياست‌های اقتصادی خروج غيرتورمی از رکود نظرات خود را به دولت ارائه دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • arash

    درآمد ملی و حکومت اسلامی ؟! همه اش میرود تو جیب اقازاده و بیت و دلالان مثل زنجانی !