ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظرخواهی سازمان سینمایی درباره ۱۲ فیلم توقیف‌شده

سازمان سینمایی کشور درباره ۱۲ فیلم که به دلیل واهمه از گروه‌های فشار به نمایش درنیامده بودند، نظرخواهی برگزار کرده.

سازمان سینمایی کشور ۱۲ فیلم را که پروانه ساخت دریافت کرده بودند اما به دلیل واهمه از گروه‌های فشار به نمایش درنیامده بودند، در چارچوب یک نظرخواهی در حلقه سربسته‌ای از سینماگران و کار‌شناسان سینمایی به نمایش گذاشته و نتیجه این نظرخواهی را منتشر کرده است.

این نظرخواهی بر اساس پنج ویژگی انجام شده: برانگیختن حساسیت سیاسی، ساختار کیفی و هنری، ارزش‌های دینی و سنتی، ایجاد نشاط و امید و همچنین میزان توفیق فیلم در گیشه.

محسن امیریوسفی سر صحنه «آشغال‌های دوست‌داشتنی»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون هیچگونه اظهار نظر رسمی، نتایج نظرخواهی پیرامون فیلم‌های چالش‌برانگیز را در سایت این وزارتخانه منتشر کرده است. بر اساس این نظرخواهی هیچیک از این ۱۲ فیلم از نظر سیاسی حساسیت‌برانگیز نیستند. ظاهراً هدف از این  نظرخواهی این بوده است که از نگرانی دلواپسان کاسته شود و شرایط اکران این فیلم‌ها در جامعه پدید آید. این نظرخواهی ، یک سال پس از روی کار آمدن دولت روحانی در حالی انجام شده است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه فرهنگی‌اش اعلام کرده بود که در پی اقتدار فرهنگی و گسترش آن در سطح جهان است.

جدول: نتایج نظرسنجی سازمان سینمایی کشور

فیلمایجاد حساسیت سیاسیساختار کیفی و هنریارزش های دینی و سنتیایجاد روحیه نشاط و امیداکران
گسکممتوسطخوب عمل نکردهبسیار کمبا استقبال عمومی مواجه نخواهد شد
مهمونی کامیبسیار کمضعیفخوب عمل نکردهبسیار کمبا استقبال عمومی مواجه نخواهد شد
این یک رویاستبسیار کممتوسطتا حد زیادی موثر استبسیار کمنمی‌توان استقبال بالایی برایش پیش بینی کرد
بلوک ۹ خروجی ۲بسیار کماز نظر ساختاری متوسط ، به لحاظ هنری خوببسیار زیادبسیار کمتوفیق نسبی در اکران
ماهی و گربهخیلی کمخوبخیلی زیادکماستقبال کم
خرسکممتوسطکمبسیار کمنمی تواند موفق باشد
پرینازحساسیت حداقلی ایجاد می کنداز لحاظ ساختار ضعیف، از نظر هنری متوسطبسیار کمخیلی کماستقبال کم
نقش نگارحساسیت اندکمتوسطکمکماستقبال نسبی
صد سال به این سال هاحساسیت کمخوببسیار زیادکماستقبال زیاد
آشغال های دوست داشتنیخیلی کمعالیبسیار زیادبسیار زیاداستقبال زیاد
سپید و سیاهکمضعیفخیلی کمبسیار زیادنمی توان پیش بینی کرد
پاداشکممتوسطزیادبسیار زیاداستقبال زیاد

یکی از فیلم‌هایی که در فهرست  نظرخواهی سازمان سینمایی کشور قرار دارد، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی است. این فیلم مانند «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد به ماجراهای ۲۲ خرداد ۸۸ و تأثیرات آن بر زندگی اعضای یک خانواده ایرانی می‌پردازد. «قصه‌ها»ی بنی‌اعتماد در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، و اکنون هم در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز شرکت داده شده است، اما «آشغال‌های دوست‌داشتنی» همچنان در محاق قرار دارد.

هنگام برگزاری جشنواره فیلم فجر احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفته بود: «اگرچه دست‌اندرکاران جشنواره برای عدم حضور برخی فیلم‌های حامی فتنه تلاش‌های فراوانی کرده‌اند، اما حضور برخی از این فیلم‌ها در جشنواره باعث نگرانی است.»

ظاهراً اقدام وزارت ارشاد در برگزاری یک نظرخواهی، پاسخی است به منتقدان دل‌نگرانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس نشسته‌اند و پیش از این هم یک‌بار به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارت زرد داده‌اند.

از میان فیلم‌های نظرخواهی شده «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «بلوک ۹ خروجی ۲» ساخته علیرضا امینی که به خاطر «تلخی بیش از حد» به نمایش درنیامده، «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از محسن امیریوسفی، «نقش نگار» ساخته علی عطشانی که به خاطر بازی ناصر ملک مطیعی از اکران بازماند و همچنین «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی از بخت بیشتری برای کشاندن تماشاگران به سالن‌های سینما برخوردارند. این امر از نظر کسادی بازار سینما و موقعیت اقتصادی دشوار سینماداران قابل تأمل است.

ویدئو: پیش‌پرده «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری

نمایش فیلم‌ها در سالن وزارت ارشاد با فیلم‌های «گس» از کیارش اسدزاده و «پاداش» ساخته کمال تبریزی آغاز شد و سپس فیلم‌های «این یک رؤیاست» از محمود غفاری، «مهمونی کامی» ساخته علی احمدزاده، ‌ «بلوک ۹ خروجی۲» از علیرضا امینی، ‌ «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «سپید و سیاه» از قاسم جعفری، ‌ «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی، ‌ «نقش نگار» از علی عطشانی، ‌«پریناز» ساخته بهرام بهرامیان،‌ «صد سال به این سال‌ها» از سامان مقدم و سرانجام «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی امیرحسین یوسفی تا پایان سال ادامه پیدا کرد.

از میان این فیلم‌ها فقط فیلم «ماهی و گربه» در جشنواره‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته. از این فیلم به عنوان «معجزه‌ای در سینمای ایران» یاد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.