ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ مطهری به محسنی اژه‌ای: موسوی و کروبی را بدون محاکمه به حبس ابد محکوم کرده‌ايد

علی مطهری سخنان اخير دادستان کل کشور در مورد زندان خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را خلاف قانون اساسی دانست و گفت وی، این دو را بدون محاکمه و حکم قضايی و بدون دادن حق دفاع به آنها محکوم به حبس ابد کرده است.

علی مطهری، نماینده مجلس ایران سخنان اخير غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در مورد زندان خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ را خلاف قانون اساسی دانست و گفت وی، این دو را بدون محاکمه و حکم قضايی و بدون دادن حق دفاع به آنها محکوم به حبس ابد کرده است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس ایران

مطهری در پاسخ به این گفته دادستان کل کشور که گفته بود نظام «با تمام سعه صدر خود» با موسوی و کروبی برخورد کرده و دليلی برای رفع زندان خانگی آنها وجود ندارد، گفت: «در واقع جنابعالی آقايان موسوی و کروبی را بدون محاکمه و حکم قضايی و بدون دادن حق دفاع به آنها محکوم به حبس ابد کرده‌ايد.»

این نماینده مجلس زندانی کردن موسوی و کروبی را برخلاف اصول ۳۲، ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی دانسته است. این اصول در مورد مجازات متهمان و حقوق آنهاست و در پیوند با بسیاری از متهمان در ایران، از جمله متهمان سیاسی، رعایت نمی‌شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای همچنین گفته بود: «موسوی و کروبی به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده‌اند، جان مردم را به خطر انداختند و در فتنه برخی کشته شدند که اينها در اين مسائل شريک هستند و تا زمانی که جبران و توبه نکنند و در مقابل ظلمی که کردند اقدامی انجام ندهند چرا بايد رفع حصر شوند؟»

مطهری در پاسخ به این سخنان نیز گفته است: «خلاصه حرف شما اين است که اگر توبه کنند، بخشيده می‌شوند. اين منطق نه با عقل سازگار است و نه با شرع.»

وی افزوده است: «اگر واقعاً تنها عامل خسارات مالی و جانی پديد آمده اين دو نفر هستند و طرف مقابل هيچ نقشی در آن نداشته است چرا بايد با توبه آنها از جرمشان گذشت؟»

مطهری مسأله اصلی را این دانسته که از دید محسنی اژه‌ای «آنها بايد تعظيم عرض کنند تا آزاد شوند و اصولاً منتقد نظام يا بايد در زندان باشد و يا در حصر، نمی‌شود کسی به نظام انتقاد يا اعتراضی داشته باشد و آزاد باشد.»

به‌گفته این نماینده مجلس اگر جرم موسوی و کروبی چنان بزرگ است که تا توبه نکنند از زندان خانگی خارج نمی‌شوند، در جریان رویدادهای سال ۸۸ برخی از مقام‌های بلندپایه دولت گذشته نیز جرمشان بزرگ بود و بايد در زندان باشند.

موسوی، کروبی و همچنین زهرا رهنورد، همسر موسوی، از بهمن‌ماه ۱۳۸۹در زندان خانگی به‌سر می‌برند. مقام‌های حکومتی تاکنون حاضر نشده‌اند آنها را در دادگاهی علنی محاکمه کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    علی مطهری سوپاپ اطمینان حکومت است . چند وقت یکبار دستور میدهند چیزی بگوید و سر مردم را گرم کند و یا از موضوع اصلی مثل زهر خوردن  منحرف کنند٬ و بعد ساکت میشود! قبلا توکلی این نقش را بازی میکردولی بخاطر روشدن زمین خواری کنارش گذاشتند!

  • omid

    دستور خامنه‌ای به مناسبت عید فطر: زندانیان سیاسی، متجاوزان و قاتلان عفو نشوند!!