ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کار ايران مخالفت با تفکيک جنسيتی را تکذيب کرد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید نامه‌اش به شهرداری تهران نه مخالفت با تفکيک جنسيتی، بلکه «مخالفت با محروم کردن زنان از دسترسی به برخی از مشاغل بوده است».

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايران می‌گوید نامه‌اش به شهرداری تهران به معنای مخالفت با تفکيک جنسيتی نبوده بلکه «مخالفت با محروم کردن زنان از دسترسی به برخی از مشاغل بوده است.»

شهروند، روزنامه وابسته به سازمان تأمين اجتماعی ايران دوشنبه ششم مردادماه خبر داده بود که وزارت کار در نامه‌ای به محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، خواهان لغو بخشنامه‌ای شده است که باعث تفکيک ‌جنسيتی کارکنان زن و مرد می‌شود.

اما اکنون اين وزارتخانه آن‌گونه که ايلنا، خبرگزاری کار ايران شامگاه سه‌شنبه هفتم مرداد گزارش داده، اعلام کرده که «محتوای نامه ارتباطی با مسأله تفکيک جنسيتی نداشته است.»

به‌گفته روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اين نامه «صرفا بر الزام از عدم ممانعت زنان از احراز برخی از مشاغل تأکيد داشته است و نفياَ و اثباتاَ اشاره‌ای به تفکيک جنسييتی نداشته است، به‌نحوی که نبايد در سياست‌ها و بخشنامه‌ها زنان را از دسترسی به برخی از مشاغل متداول در ايران و جهان محروم ساخت.»

حدود دو ماه پيش شهرداری تهران در بخشنامه‌ای از شهرداری‌های مناطق و ساير سازمان‌های زيرمجموعه‌اش خواست تا در راستای اجرای طرحی که شهرداری تهران آن را «ارتقای مقام زنان» ناميده، نسبت به جدا کردن فضای فيزيکی فعاليت کارمندان زن و مرد در شهرداری اقدام کرده و از به‌کارگيری زنان در پست‌هايی مثل منشی، مسئول دفتر، تايپيست و…  خودداری کنند.

در تصمیم شهرداری تهران همچنین تأکید شده که از این پس مدیران ارشد و میانی در واحدهای شهرداری تهران فقط از نیروهای کارمند مرد جهت سمت‌هایی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسئول پیگیری و… که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند استفاده می‌کنند.

وزارت کار می‌گويد: «عدم امکان حضور زنان در مشاغل مورد نظر بخشنامه، موجب نارضايتی مراجعان زنان به اين دستگاه‌ها نيز خواهد شد.»

انتقاد وزارت کار با طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران در شرایطی صورت گرفته که «نگاه مردسالارانه» در شهرداری تهران سال‌هاست که مورد انتقاد جامعه زنان است و کمتر زنی توانسته به رده‌های مدیران میانی شهرداری راه یابد و سهم زنان در معاونت‌های شهرداری هیچ است.

سقف شیشه‌ای در شهرداری

محمدباقر قالیباف٬ شهردار تهران، روز ۲۷ تیرماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، از تفکیک جنسیتی در مجموعه تحت مدیریت خود دفاع کرد. او گفت: «ما غیرت دینی داریم و نباید اجازه دهیم زنان در ادارات بیش از همسر خود با نامحرمان معاشرت و تماس داشته باشند.»

افزون بر این، شهرداری تهران اعلام کرده که اتاق‌های زنان و مردان در ادارات شهرداری جدا خواهند شد. قالیباف با دفاع از این اقدام گفته است: «معاشرت بیشتر زنان با نامحرمان نسبت به همسر و فرزندان کانون خانواده را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.»

سیاست تفکیک جنسیتی در ایران، همواره مورد اعتراض فعالان مدنی و همچنین فعالان حقوق زنان بوده است. بسیاری از کسانی که به این جداسازی جنسیتی در برخی از حوزه‌های عمومی و به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌های ایران معترض هستند، معتقدند که این مسأله کوششی برای حذف زن از عرصه عمومی است و افزون بر این روابط معمولی و پذیرفته شده زن و مرد را پیچیده و متشنج می‌کند.

این مشکل طی چند سال اخیر با اصرار بخش‌هایی از حکومت ایران بر گسترش دایره تفکیک جنسیتی پیچیده‌تر نیز شده است.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سیاست تفکیک جنسیتی با شدت کم‌سابقه‌ای گسترش یافت و بیشتر فضاهای آموزشی و حتی رشته‌های تحصیلی را در بر گرفت. در این دوران بود که حتی طرح تفکیک جنسیتی مهدهای کودک نیز مطرح شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.