ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در اورشلیم و ریگا: کنسرت گروه متال اسرائیلی برای صلح

کشتار غزه همچنان ادامه دارد. در این میان «اورفند لند»، شناخته‌شده‌ترین گروه متال اسرائیلی در اورشلیم و ریگا برای صلح کنسرت برگزار می‌کند.

در ۲۳ روزی که از حمله ارتش اسرائیل به غزه می‌گذرد، در مجموع از فلسطینیان ساکن غزه ۱۲۴۰ نفر کشته و ۷۰۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند. منابع اسرائیلی گزارش داده‌اند که در جنگ غزه تاکنون ۵۳ سرباز اسرائیلی و سه غیر نظامی کشته شده‌اند. در چشم‌انداز، امید چندانی به آتش‌بس و صلح پایدار وجود ندارد. در این میان «اورفند لند»، شناخته‌شده‌ترین گروه موسیقی «هوی متال» در اسرائیل در نظر دارد در اورشلیم و همچنین در شهر «ریگا» پایتخت جمهوری لتونی برای صلح کنسرت برگزار کند.

موسیقی «اورفند لند»

سبک گروه موسیقی «اورفند لند» موسیقی پراگرسیو متال است با تلفیقی از موسیقی سنتی در کشورهای عربی و در ترکیه و به همین جهت هم بسیاری از علاقمندان به موسیقی «پروگرسیو» و موسیقی تلفیقی در کشورهایی مانند ترکیه، سوریه، اردن، لبنان، عربستان سعودی و ایران با این گروه آشنا هستند و ترانه‌های آن‌ها را می‌شنوند.

برابری برای همه

تازه‌ترین آلبوم «اورفند لند» با عنوان «همه چیز یکی‌ست» (All Is One ) به تازگی منتشر شده. روی جلد این آلبوم، با آرزوی وحدت مسلمانان، یهودیان و مسیحیان، ستاره داوود با صلیب و با هلال ماه درآمیخته است.

مهم‌ترین مضمون ترانه‌های «اورفند لند» نور و تاریکی و همچنین تلاش برای همزیستی متقابل مذاهب ابراهیمی‌ست. آن‌ها در ترانه‌هایشان از قرآن، تورات و انجیل نقل قول‌هایی می‌آورند و به این شکل در یک پیش‌زمینه عرفانی – مذهبی روایتی موسیقایی و متفاوت، مبتنی بر ذائقه شنونده مسلمان و یهودی و مسیحی به‌دست می‌دهند.

سال گذشته «اورفند لند» با گروه موسیقی فلسطینی «خلاص» کنسرت مشترکی در چند کشور اروپایی برگزار کردند. هدف برگزارکنندگان فلسطینی و اسرائیلی کنسرت «برادری متالیک» در اروپا این بود که نشان دهند با وجود عقاید گوناگون سیاسی و اعتقادات مذهبی متفاوت می‌توان در کنار هم، زیر سقف موسیقی جمع شد و برنامه اجرا کرد. این کنسرت‌ها در ۱۸ شهر اروپا برگزار شد.

کوبی فرحی، یکی از خوانندگان «اورفند لند» به مجله رولینگ استون گفته بود: «ما در کنار هم زندگی می‌کنیم، با هم ساز می‌زنیم، با هم آواز می‌خوانیم و برایمان مهم هم نیست که سیاستمداران چه اختلافاتی با هم دارند.»

ویدئو: ترانه «همه چیز یکی‌ست» (All Is One )

سرخوردگی و دریغ هنرمندان از جنگ

فقط ۱۵ ماه پس از برگزاری کنسرت «برادری متالیک» جنگ غزه درگرفت. کوبی فرحی می‌گوید مثل این است که در اسرائیل یک‌شبه همه چیز ناگهان تغییر کرده باشد. نفرت و کین‌خواهی به جای میل به هم‌زیستی و تفاهم همه جا را فراگرفته است. به گفته کوبی فرحی هنرمندان مترقی و صلح‌جو در اسرائیل از این تغییرات سرخورده شده‌اند و احساس می‌کنند که تلاش‌ها و دستاوردهای آن‌ها برای صلح از بین رفته است.

کوبی فرحی در گفت‌و گو با روزنامه آلمانی‌زبان «فرانکفورتر آلگماینه» می‌گوید ۹۵ درصد ترانه‌های «اورفند لند» سیاسی است. به نظر او محبوبیت این گروه در خاورمیانه به این دلیل است که در ترانه‌هایشان مشکلات و بحران‌های سیاسی را مطرح می‌کنند، اما هرگز جانب احزاب و گروههای متخاصم را نمی‌گیرند.

کوبی فرحی در این گفت‌و‌گو به چشم‌انداز صلح در نوار غزه هم اشاره می‌کند: «به نظر من صلح پایدار نخواهد بود. آتش‌بس اعلام می‌شود تا جنگ بعدی و باز آتش‌بس دیگری و جنگ دیگری. تنها وقتی صلح پایدار بین فلسطین و اسرائیل برقرار می‌شود که ما به ارزش زندگی انسان‌ها پی‌ ببریم. می‌بایست به زندگی احترام بگذاریم. هرگاه، دو طرف این درگیری، هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها به ضرورت احترام گذاشتن به زندگی پی ببرند، دور باطل خشونت تمام می‌شود.»

او می‌گوید: «متأسفانه هنوز این موضوع در حد یک آرزوست.»

کنسرت «اورفند لند» در شهر ریگا اول اوت سال جاری برگزار می‌شود. ۲۱ اوت این گروه برای صلح کنسرتی هم در اورشلیم برگزار می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.