ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تفکیک جنسیتی کارمندان دیوان عدالت اداری

در پی تفکیک جنسیتی کارمندان در شهرداری تهران، این طرح در سطح مدیریت شعبه‌های مختلف دیوان عدالت اداری نیز اجرا شد.

در پی تفکیک جنسیتی کارمندان در شهرداری تهران، این طرح در دیوان عدالت اداری نیز اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری ضمن اعلام این خبر، گفته است: «ما مدیریت دفاتر شعب دیوان عدالت اداری را تقسیم‌بندی کرده‌ایم و مدیریت تعدادی از دفاتر را در بخش‌های مختلف به طور کلی به خانم‌ها واگذار کرده‌ایم.»

این مقام مسئول از تفکیک جنسیتی به عنوان «سالم‌سازی فضای کار بانوان» یاد کرده و گفته است اجرای این طرح، «تبعیض جنسیتی یا تفکیک نیست» و «گامی ‌در راستای حفظ کرامت بانوان است».

بختیاری با تاکید بر مسئولیت سازمان‌های مختلف در «سالم‌سازی فضای کار» گفته است: «آموزه‌های دینی و تعلیمات مدیریتی تأمین زندگی کارگزاران را به همراه امنیت شغلی و رفاه نسبی بر عهده حاکمیت گذاشته است.» وی اشاره‌ای به مصادیق ناسالم بودن محیط کار در دیوان عدالت اداری پیش از اجرای تفکیک جنسیتی نکرده است.

وی بی‌آنکه تعریفی از «کرامت در محیط کار» دهد، «حفظ» آن را ازجمله حقوق کارکنان دانسته و گفته است: «در بحث سالم‌سازی فضای کار برای زنان من تفکیک یا تبعیضی نمی‌بینم بلکه این اقدام تنظیم امور کارکنان جهت حفظ کرامت آنهاست که موجب می‌شود شرایط مناسبی برای خانم‌ها ایجاد شود.»

حدود دو ماه پیش شهرداری تهران در بخشنامه‌ای از شهرداری‌های مناطق و سایر سازمان‌های زیرمجموعه‌اش خواست تا در راستای اجرای طرحی که شهرداری تهران آن را «ارتقای مقام زنان» نامیده، نسبت به جدا کردن فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد در شهرداری اقدام و از به‌کارگیری زنان در پست‌هایی مثل منشی، مسئول دفتر، تایپیست و…  خودداری کنند.

در تصمیم شهرداری تهران همچنین تأکید شده که از این پس مدیران ارشد و میانی در واحدهای شهرداری تهران فقط از نیروهای کارمند مرد جهت سمت‌هایی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسئول پیگیری و… که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند استفاده می‌کنند.

طرح تفکیک جنسیتی که نخست در شهرداری تهران اجرا شد، با انتقاد برخی فعالان اجتماعی و همچنین وزارت کار رو به رو شده است. این وزارتخانه در اطلاعیه ای تاکید کرده است: «عدم امکان حضور زنان در مشاغل مورد نظر بخشنامه، موجب نارضایتی مراجعان زنان به این دستگاه‌ها نیز خواهد شد».

سیاست تفکیک جنسیتی در ایران، همواره مورد اعتراض فعالان مدنی و همچنین فعالان حقوق زنان بوده است.

انتقاد وزارت کار با طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران در شرایطی صورت گرفته که «نگاه مردسالارانه» در این سازمان سال‌هاست که مورد انتقاد جامعه زنان است و کمتر زنی توانسته به رده‌های مدیران میانی شهرداری راه یابد. بر اساس گزارش های موجود، سهم زنان در معاونت‌های شهرداری هیچ است و گفته می‌شود با اجرای این طرح، شانس استخدام زنان در سطح شغل‌های موجود نیز کاهش می‌یابد.

سیاست تفکیک جنسیتی در ایران، همواره مورد اعتراض فعالان مدنی و همچنین فعالان حقوق زنان بوده است. بسیاری از کسانی که به این جداسازی جنسیتی در برخی از حوزه‌های عمومی و به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌های ایران معترض هستند، معتقدند که این مسئله کوششی برای حذف زن از عرصه عمومی است و افزون بر این روابط معمولی و پذیرفته شده زن و مرد را پیچیده و متشنج می‌کند.

این مشکل طی چند سال اخیر با اصرار بخش‌هایی از حکومت ایران بر گسترش دایره تفکیک جنسیتی پیچیده‌تر نیز شده است.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سیاست تفکیک جنسیتی با شدت کم‌سابقه‌ای گسترش یافت و بیشتر فضاهای آموزشی و حتی رشته‌های تحصیلی را در بر گرفت. در این دوران بود که حتی طرح تفکیک جنسیتی مهدهای کودک نیز مطرح شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.