ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییر ۲۰‌ درصدی نگاه مردم به حجاب

به گفته حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، تحقیقات، مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن ۲۰ درصد تغییر کرده است.

به گفته حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور، تحقیقات، مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن ۲۰ درصد تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسام‌الدین آشنا  ضمن تاکید بر تغییر جدی نگاه جامعه به حجاب، با بیان این‌ نکته که همه مسئله عفاف و حجاب به دولت بازنمی‌گردد، گفت:  «با این حال دولت به هیچ وجه نمی‌تواند مسئولیت خود را در ارتباط با وضعیت اجتماعی نادیده بگیرد و از انجام مسئولیت‌های قانونی خود کوتاهی کند.»

این کارشناس دولتی درباره جزئیات تغییر ۲۰ درصدی نگاه مردم به حجاب توضیحی نداده است.

وی از برگزاری دو جلسه جداگانه با «استادان دانشگاهی که در حوزه مسائل زنان و آسیب‌های اجتماعی فعالیت و تحقیق کرده‌اند» و «فعالان اجتماعی» در آینده نزدیک خبر داد و گفت که جلسه‌ای نیز با ۲۲ دستگاهی که مخاطب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب هستند برگزار خواهد شد تا درباره آخرین وضعیت خود در پیوند با طرح یادشده گزارش دهند.

طرح «عفاف و حجاب» که عنوان عامیانه‌اش «گشت ارشاد» است، طرحی است که قانون، اجرای آن را به ۲۶ وزارتخانه و سازمان سپرده، اما «گشت ارشاد» با ون‌های مخصوص و پرسنل زن نیروی انتظامی، بیش از هر سازمان دیگری اجرای مفاد ۲۳ بند از طرح یادشده را برعهده گرفته و مسئله حجاب را تبدیل به بحثی امنیتی کرده است.

دخالت سپاه و بسیج در کنترل پوشش زنان و جوانان، استقرار گشت‌های  بازرسی و برخوردهای خشن با گروه‌های مختلف اجتماعی و هجوم به میهمانی‌ها و جشن‌های عروسی، روش‌هایی بوده است که بعضی نهادهای نظامی و شبه نظامی حتی پیش از ایجاد گشت ارشاد یا طرح عفاف و حجاب یا حتی همزمان با آن، به کار می‌بستند.

در سال جاری بیش از پیش بر «مشارکت عموم مردم در کنترل پوشش» تأکید شده است و با سخنرانی‌های مختلف برخی مسئولان حکومت مبنی بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، مسئله برخورد با نوع پوشش زنان و مردان بیشتر جنبه‌ای سلیقه‌ای پیدا کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد

    به تو چه که چه کسی چی میپوشه. اگه اینجوریه این لباس مزخرف اخوندا حال منو بهم میزنه باید تو خیابون با کت و شلوارک بیان تا من راضی باشم.

  • Medical

    در طرح «عفاف و حجاب» گشت ارشاد به رانندگان و سرنشینان بی حجاب خودرو ها توجه کنند تا درصورت بدحجابی یا پوشش نامناسب به آنها تذکر دهند.