ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پيوستن دوباره عبدالله عبدالله به فرآيند بازشماری آرا

پس از آغاز فرآيند بازشماری آرا در غيبت نمايندگان تيم عبدالله عبدالله، اين تيم انتخاباتی موافقت مجدد خود را برای پيوستن به اين فرآيند اعلام کرد.

پس از آغاز فرآيند بازشماری آرا در غيبت نمايندگان تيم عبدالله عبدالله، يکی از دو نامزد انتخابات رياست‌جمهوری افغانستان، اين تيم انتخاباتی موافقت مجدد خود را برای پيوستن به اين فرآيند اعلام کرد.

احمد غنی احمد زی و عبدالله عبدالله دو نامزد رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرگزاری آلمانی «دويچه وله»، روز يکشنبه سوم اوت، فرآيند بازشماری آرا بدون حضور نمايندگان عبدالله آغاز شد. تيم انتخاباتی عبدالله اين فرآيند را تحريم کرد و با انتشار يک نوار صوتی منتسب به معاون اول حامد کرزی، کريم خليلی، وی را به مشارکت در تقلب انتخاباتی به نفع اشرف غنی، ديگر نامزد انتخابات رياست‌جمهوری متهم کرد.

سه هفته پيش، پس از انتقادهای شديداللحن عبدالله عبدالله از مسئولان برگزاری انتخابات، مطرح‌کردن ادعای تقلب به نفع اشرف غنی و تهديد به تشکيل دولت موازی، جان کری وزير امور خارجه آمريکا به ميانجيگری ميان دو نامزد انتخابات پرداخت. بر اساس توافقی که بر اثر ميانجيگری کری به دست آمد، مقرر شد تا آرا انتخابات ۱۴ ژوئن تحت نظارت گروهی از ناظران بين‌المللی مورد بازشماری قرار گيرد. همچنين قرار شد تا برنده انتخابات مسئوليت رياست‌جمهوری، و بازنده نيز مقام تازه‌تاسيس مديريت اجرايی را برعهده بگيرند.

 انتشار نواری دیگر به عنوان سند تقلب

در هر صورت، بازشماری آراء هنگام عيد فطر يک هفته به تعويق افتاد و در اين مدت، دو تيم انتخاباتی به جدل با يکديگر بر سر تقلب در انتخابات ادامه دادد.

با اين حال، سازمان ملل و کميسيون مستقل انتخابات افغانستان از تصميم خود برای برقراری معيارهايی جهت ابطال آراء خبر دادند و تلاش کردند تا فرآيند بازشماری را روز يکشنبه، سوم اوت، از سر گيرند. جان کری نيز روز جمعه اول اوت با هر دو نامزد انتخابات تماس تلفنی برقرار کرده بود تا از شدت بحران کاسته شود.

اما تيم عبدالله از مشارکت در اين فرآيند سرباز زد و به مخالفت با معيارهای اعلام‌شده پرداخت. همچنين نوار منتسب به کريم خليلی روز يکشنبه منتشر شد و فرآيند بازشماری آراء را تحت تاثير خود قرار داد. در اين نوار منسوب به خليل کريمی، معاون رييس‎جمهور کنونی افغانستان، صدايی شبيه به صدای کريم خليلی ادعا می‌کند که جامعه بين‌المللی، کميسيون انتخابات و آقای رييس‌جمهور همگی خواهان رياست‌جمهوری اشرف غنی هستند. وی همچنين اظهار می‌کند که از هر ابزاری برای رسيدن به اين هدف می‌توان استفاده کرد و متحدان افغانستان نيز مشکلی با اين قضيه نخواهند داشت.

صدای منسوب به خليلی می‌افزايد: «دوستان بين‌المللی ما وعده داده اند که انتخابات بايد به هر وسيله و با استفاده از هر فرصتی به نفع تيم انتخاباتی او [اشرف غنی] تمام شود، حتی اگر اين فرصت‌ها يا ابزارها برخلاف مکانيزم‌های انتخاباتی باشد.»

بازگشت مجدد عبدالله عبدالله به فرایند بازشماری

بر همين اساس، به گزارش «نيويورک تايمز»، نصرالله بريالی ارسلايی، رئيس ستاد انتخاباتی عبدالله گفت که بر اساس اين مدرک «رييس‌جمهور ما، نخبگان حکومتی و کميسيون به اصطلاح مستقل انتخابات همگی صرفاً آلت دست هستند.» او افزود که «مسئوليت ما ايجاب می‌کند به مردم اطلاع بدهيم که حقوق آنها در حال پايمال‌شدن است.» وی همچنين با تاکيد بر اصالت و صحت نوار منتشرشده، از انتشار جزئيات بيشتر در آينده نزديک خبر داد.

با اين حال، ديروز پس از مذاکرات بسيار فشرده تيم آقای عبدالله از موافقت ابتدايی خود برای حضور در فرآيند بازشماری آرا در روز دوشنبه خبر داد.

اکنون بيش از ۷۰۰ ناظر بين‌المللی در کابل برای بازشماری آرا حضور دارند. همچنين تمهيدات امنيتی شديدی برای اجرای اين فرآيند برقرار شده است.

همچنين به گزارش نيويورک تايمز، دو نامزد انتخاباتی روز يکشنبه به قندهار رفتند تا کشته‎شدن پسر عموی رييس‌جمهور در يک بمب‌گذاری انتحاری در روز پنج‌شنبه ۳۱ ژوئيه را به خانواده کرزی تسليت بگويند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.