ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با گرگ دنبه می‌خوره، با چوپان گریه می‌کنه

مهران خرد − زنان همیشه یکی از موضوعات مهم در بندبازی های سردار دکتر قالیباف بوده اند و انگار که آنها همواره مانند مرغ در عروسی و عزای سردار هستند.

سردار سپاه پاسداران است و البته مانند بسیاری دیگر از مدیران در حین انجام وظایف سنگین اداری، موفق به اخذ درجه دکتری هم شده، و به ناگزیر استاد دانشگاه نیز هست. بیشتر علاقمند است که به عنوان دکتر خطاب شود و چند مرتبه ای که در جلسات اداری از سوی زبردستان به عنوان سردار خطاب شده، بر آشفته و خشمگین شده است. سردار محمدباقر قالیباف اهل مشهد، ساکن تهران، با سابقه نه سال شهرداری تهران و دو مرتبه شکست در انتخابات ریاست جمهوری است.

گرچه پوشیدن لباس خلبانی و عکس های متفاوت تبلیغاتی از همان ابتدا به جای رای آوردن برایش دردسر ساز شد اما یک جمله نا به هنگام «حمله گازانبری» او را به سرعت به یک ناکام بزرگ تبدیل کرد. سردار محمدباقر قالیباف اما همچنان بین جناح های سیاسی کشور و موضوعاتی که برای مردم مهم است بندبازی کرده و جملاتی می گوید که عواقب سنگینی برایش دارد. زنان همیشه یکی از موضوعات مهم در بندبازی های سردار دکتر قالیباف بوده اند و انگار که آنها همواره مانند مرغ در عروسی و عزای سردار مورد استفاده قرار گرفته اند.
موضوع تلاش های طولانی مدت و ناکامی های برق آسای سردار دکتر قالیباف دیگر نکته تازه ای نیست. پس از چند سال تکاپوی ناموفق در راه رسیدن به ریاست جمهوری وی همچنان درگیر زیگزاگ و بندبازی بین خطوط قرمز جناح های مختلف سیاسی است. سردار مدت ها تلاش کرد تا خود را در طیف اصول گرایان معرفی کند و اینکار را با اقداماتی چون امضای نامه معروف فرماندهان سپاه به محمد خاتمی نشان داد؛ تصور می کرد که با نشان دادن چهره خندان در نیروی انتظامی موفق به کسب پایگاه مردمی شده است؛ اما عقب ماندن در کورس انتخابات ریاست جمهوری آن هم در مقابل محمود احمدی نژاد وی را متقاعد کرد که تلاش بیشتری برای کسب وجاهت بین مردم لازم است. سخنان مبهم و واکنش های چند پهلوی وی به موضوعات روز اما در تبلیغات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری محک خورد و وی به سرعت خود را به گونه ای متفاوت با آنچه تلاش می کرد در هشت سال شهرداری نشان دهد، معرفی کرد. سرداری که ناگزیر شده بود برای اثبات خودش، از چماق داری بر روی موتورسیکلت و حمله گازانبری به دانشجویان بگوید و با همین یک جمله بسیاری از رشته های اطرافیانش را پنبه کرد و حتی در تهران رای قابل توجهی به دست نیاورد. سردار با اختلاف یک رای دوباره شهردار تهران شد تا در زمانی که اکثریت شورای شهر در اختیار مخالفانش قرار دارد، ناگزیر از تلاش برای حفظ جایگاه در طیف اصول گرایان هم باشد. حالا به ناگاه سردار دکتر قالیباف از غیرت دینی و حفظ ناموس خانواده صحبت می کند.
گرچه همه فشار انتشار اخبار مربوط به بخشنامه شهرداری برای تفکیک جنسیتی در این سازمان بر شخص قالیباف وارد شده اما برگشت به سابقه تاریخی نظام ولایت فقیه نشان می دهد که شهردار تهران تنها تلاش می کند که خود را دنباله رو روشی نشان دهد که از بیش از سی سال قبل شروع شده است. عباراتی همچون «ضرورت حفظ خانواده» و «غیرت دینی» برای همه زنان و مردان این سرزمین آشناست و به خوبی می دانند که نهایت آمال کارگزاران نظام ولایت فقیه برگرداندن زنان به پشت دیوار خانه ها است. رهبران نظام همواره این هدف را دنبال کرده اند اما مطابق با شرایط زمانی، شکل بیان و نحوه اجرای منویات خود را تغییر داده اند. اما نکته مهم در این میان اشتراک رفتاری بین رهبران و کارگزاران نظام ولایت فقیه با نمایندگان شناخته شده تندروترین پیروان اسلام در عصر حاضر یعنی طالبان و تکفیری هایی چون داعش است. «در میان بیش از ۵۰ کشور که اکثریت آن با مسلمانان است تنها و تنها در جمهوری اسلامی ایران قانون حجاب وجود دارد. حتی در عربستان سعودی هم قانونی به نام قانون حجاب وجود ندارد. فقط در شهرهای مکه و مدینه زنان مجبور به رعایت حجاب اسلامی هستند. حکومت طالبان تنها حکومتی بوده است که به جز جمهوری اسلامی، حجاب را اجباری کرد.» ( ۱)
بندبازی های افرادی چون قالیباف در میان گروه های سیاسی درون جمهوری اسلامی؛ بی شباهت به رفتار نظام ولایت فقیه در مواجهه با موضوعاتی چون حجاب نیست. همانگونه که امثال سردار قالیباف تلاش می کنند که با طرح گاه و بیگاه موضوعاتی این‌چنینی جایگاه مناسبتری در صف بندی های داخلی پیدا کنند، کارگزاران ولایت فقیه نیز در مواقع انتخابات، یا راهپیمایی هایی چون ۲۲ بهمن که نیازمند نمایش کثرت هواداران خود هستند، نوع برخورد متفاوتی را با زنان در پیش می گیرند، اما همین زنان در ماه های تابستان به عروسک های دست اجانب تشبیه می شوند و برای کنترل آنها برنامه های محدود کننده و دستگیری توسط پلیس در قالب های با نام «طرح حجاب و عفاف» اجرا می شود. در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سردار قالیباف در پوستر تبلیغاتی اش می نویسد «همیشه زنان را از دیدگاه مردان دیده ایم، اجازه بدهیم زنان خودشان در چارچوب اسلام برای خودشان تصمیم بگیرند» اما در ادامه معاون فرهنگی اجتماعی او از جدا کردن پسران و دختران در پارک ها خبر می دهد. ( ۲) سردار قالیباف همچنان همان مرغی را که در عروسی انتخابات سربریده بود، خرج مجلس عزای ناکام یهای این روزهای خود هم می کند و در نمار جمعه هم با تاکید بر بخشنامه اداری تفکیک جنسیتی می گوید : « ما نظام اسلامی هستیم و غیرت دینی داریم.» ( ۳)
در روزهای اخیر پرسش های زیادی پیرامون این موضوع ایجاد شده است و روزنامه نگاران سردار قالیباف را در اینباره به چالش کشیده اند ( ۴) در حالی که تعدادی از نمایندگان مجلس نیز از وی حمایت کردند ( ۵) اما در پس غبارهای برخاسته از همه این هیاهوها، این موضوع رخ می نماید که متاسفانه زنان و مسائل آنها بازیچه دست کارگزاران نظام ولایت فقیه شده اند، و این گروه که در مشی و روش سختگیرانه خود برای اجرای احکام شریعت، با طالبان و تکفیری هایی چون داعش تفاوتی ندارند، مطابق با شرایط اجرای خواسته های خود را دنبال می کنند. در این میان البته کسی که روزی سردار است، روزی خلبان هواپیمای مسافری؛ روزی دکتر است، و روزی مدیر جهادی؛ روزی مدافع حقوق زنان است، و روزی غیرتمند دینی؛ چنان نشان می دهد که گویا «با گرگ دنبه می‌خورد و با چوپان گریه می‌کند.»

پی نوشت:

لینک مطلب در تریبون

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.