ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محاکمه فرزند هاشمی رفسنجانی پشت درهای بسته

ایرج ادیب‌زاده - آیا دادگاه مهدی هاشمی با توجه به نوع، زمان برگزاری و قاضی آن، رسیدگی به یک پرونده «فساد اقتصادی» است یا درگیری جناحی و رویارویی با خانواده رفسنجانی؟

محاکمه مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی در روزهای شنبه و یکشنبه – ۱۱ و ۱۲ مرداد -  پشت درهای بسته برگذار شد اما به پایان نرسید . فرزند چهارم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بازهم باید منتظر بماند. رسانه‌های منتقد هاشمی رفسنجانی از چند روز پیش به استقبال این دادگاه رفته بودند.

مهدی هاشمی هنگام ورود به دادگاه - شنبه ۱۱ مرداد

فائزه و یاسر هاشمی  برادرشان را در ورود به دادگاه انقلاب همراهی می‌کردند اما از ورودشان به دادگاه جلوگیری شد . یاسر هاشمی در جمع خبرنگاران  گفت: «اتهام‌های مهدی بیشتر سیاسی است.» رسانه‌های منتقد خانواده رفسنجانی اما تاکید داشتند که اتهام‌های مهدی هاشمی بیشتر به پرونده‌های فساد چون توتال، استات اویل و کرسنت مربوط می‌شود.

مهدی هاشمی بهرمانی پس از پایان دادگاه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «سرانجام انتظار به سرآمد و با کش و قوس فراوان تصمیم گرفتند دادگاه را برگزار کنند .پیش از قرائت کیفرخواست، درخواست ارائه نکاتی را کردیم که می‌توانست در کیفیت کیفرخواست موثر باشد لیکن قاضی مقیسه مخالفت کرد و یک‌راست  سراغ اصل مطلب رفت.»

مهدی هاشمی نوشت: «از دادگاه که بیرون آمدم پشت کامپیوتر نشستم تا خبرهای مربوط به خودم را بخوانم ومطالب چند خبرگزاری و سایت وابسته به نهادهایی که همه می‌دانند کجاست خواندم. به این نکته پی بردم که این‌ها رسانه نیستند ... بله... ما با یک دستگاه عریض و طویل اطلاعاتی مواجه هستیم که رسانه مکتوب، اینترنتی و تصویری هم دارند.»

در خبر ها آمده بود که محسن رضایی رییس سابق سپاه پاسداران در آستانه برپایی این دادگاه، نوشیدن زهر و قبول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که به جنگ با عراق پایان داد، یک خیانت خوانده و هاشمی رفسنجانی را متهم به ارتکاب آن نموده است. سردار رحیم صفوی مشاورعالی و دستیار رهبر انقلاب نیز گفته «آقای هاشمی به فکر قدرت پس از امام بود. می‌خواست بعد از امام کشور را اداره کند.»

● آیا پرونده مهدی هاشمی و تاکید بر پیگیری این پرونده، صرفا برای رسیدگی به موضوع «فساد اقتصادی» است یا شائبه درگیری جناحی ورویارویی با خانواده رفسنجانی نیز در میان است؟

● آیا دادگاه زیر سایه سنگین صدور حکم دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد پرونده کرسنت قرار گرفته که مهدی هاشمی و شریکش عباس یزدان‌پناه نقش اصلی را داشتند؟

● قاضی مقیسه کیست؟

● آیا دادگاه مهدی هاشمی و حواشی آن، مقدمات حذف هاشمی رفسنجانی از صحنه سیاسی جمهوری اسلامی است؟

این پرسش‌ها را « رادیو زمانه » با علیرضا نوری زاده روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل ایران در لندن و محمد مصطفایی وکیل و فعال حقوق بشر در نروژ در میان می‌گذارد.

فایل صوتی را اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    کسیکه اختلاس کرده باید مکاکمه علنی شود . ازترس برملاشدن نام افراد درگیر درها را بستند!