ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمک یک میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان

عربستان سعودی يک ميليارد دلار به ارتش لبنان برای تقويت اين ارتش در جنگ عليه گروه‌های جهادی در مرزهای سوريه کمک کرد.

عربستان سعودی يک ميليارد دلار به ارتش لبنان برای تقويت اين ارتش در جنگ عليه گروه‌های جهادی در مرزهای سوريه کمک کرد.

به نظر می‌رسد کمک عربستان به ارتش لبنان، همچنين تلاشی برای جلوگيری از نفوذ داعش در ميان سنی‌های لبنان نيز باشد

به گزارش خبرگزاری «الجزيره»، عربستان درست زمانی اين کمک را اهدا کرده که رييس ارتش لبنان از فرانسه خواسته بود تا هر چه سريعتر به وعده خود برای تحويل محموله‌های مهمات و سلاح‌ها عمل کند. در همين حال، گزارش شده بود که گروهی از رهبران مسلمان در تلاش بوده‌اند تا با ميانجی‌گری ميان ارتش و گروه‌های جهادی به نبرد در حوالی شهر مرزی «عرسال» پايان دهند.

ارتش لبنان از روز شنبه در شهر مرزی عرسال با نيروهای جبهه النصره و داعش درگير شده است. این درحالی‌ است که گمانه‌زنی‌های مختلفی بر سر حضور گروه‌های اسلام‌گرای شبه‌نظامی در عرسال وجود دارد. در حالی که شبکه خبری «الجزیره» تنها به گروه‌های جهادی اشاره کرده، شبکه «العالم» صرفاً از گروه داعش نام‌ برده است. «راشا تودی» اما «جبهه النصره» را بازیگر اصلی در این منطقه اعلام کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی کردی «فرات‌نيوز»، يکی از اميران داعش در لبنان به نام «ابواحمد جوما» دستگير شد و پس از آن درگيری‌ها در شهرستان عرسال افزايش يافت. اما الجزيره اين فرد دستگيرشده را يکی از اعضای جبهه النصره معرفی می‌کند و اطلاعات بيشتری از رده سازمانی يا نام وی در اختيار نمی‌گذارد.

در حمله شبه‌نظامیان جبهه النصره به مرز لبنان، ۱۶ مامور پلبس لبنانی گروگان گرفته شدند

بر اساس گزارش‌ها، در عرسال و حومه آن پيشتر هم ميان سازمان حزب‌الله و پيکارجويان داعش و جبهه‌النصره درگيری‌های زيادی رخ داده است.

بر اثر نبردهايی که از شنبه ميان ارتش و گروه‌های جهادی آغاز شده، تا کنون سه غيرنظامی و ۱۶ سرباز لبنانی کشته و ۸۵ سرباز ديگر مجروح شده اند. ۲۲ سرباز نيز ناپديد شده‌اند که احتمالاً به اسارت درآمده‌اند.

گفته می‎شود ده‌ها تن از اعضای گروه‌های جهادی نيز در درگيری‌ها کشته شده اند.

صدای آمبولانس‌ها روز سه‌شنبه پنجم اوت از شهر عرسال به گوش می‌رسيد و برخی گزارش‌ها از آتش‌بس موقت بين ارتش و گروه‌های جهادی خبر می‌دادند.

اما به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، سه‌شنبه درگيری‌های نفر به نفر متوقف شده بود، اما گلوله‌باران و پرتاب خمپاره از سوی دو طرف کماکان ادامه داشت.

شمال لبنان

در همين حال، شهری در شمال لبنان نيز در روزهای اخير شاهد بروز موج جديدی از درگيری‌ها بين گروه‌های جهادی سنی با ارتش بود. به گزارش الجزيره، شهر بندری «طرابلس» در شمال لبنان دوشنبه شب چهارم اوت شاهد آغاز درگيری از سوی جهادی‌های سنی بود. اين گروه‌ها به سوی محله‌های همسايه که طرفداران اسد در آن ساکن هستند، آتش گشودند و سپس با نيروهای ارتش لبنان وارد جنگ شدند. درگيری‌ها روز سه‌شنبه نيز ادامه يافت.

بر اثر اين درگيری‌ها دختری ۱۲ ساله کشته و چهار غير نظامی ديگر مجروح شده‌اند. همچنين هفت سرباز در حمله مردان مسلح به اتوبوس حامل آنها زخمی شدند.

داعش در راه لبنان؟

داعش بار ديگر می‌خواهد تا با تکيه بر اختلاف بين سنی و شيعه به جلب حاميان سنی‌مذهب بپردازد

فرات‌نيوز در گزارشی ادعا کرده است که گروهی که خود را دولت اسلامی در عراق و سوريه می‌نامید، پس از اعلام خلافت و تغيير نام به «دولت اسلامی»، قصد دارد تا پای خود را به قلمروی لبنان نيز باز کند.

بر اساس اين گزارش، داعش بار ديگر می‌خواهد تا با تکيه بر اختلاف بين سنی و شيعه به جلب حاميان سنی‌مذهب بپردازد.

حزب‌الله لبنان، يکی از گروه‌های در حال نبرد با داعش در سوريه و نيز مناطق مرزی لبنان، شيعه‌مذهب است. در عین حال حزب‌الله لبنان ضمن تجلیل و پشتیبانی از ارتش اعلام کرد در رویدادهای اخیر منطقه هیچ دخالتی نکرده است.

به نظر می‌رسد کمک عربستان به ارتش لبنان، در جهت تلاش برای جلوگيری از نفوذ داعش و گروهای شبه‌نظامی اسلام‌گرا در ميان سنی‌های لبنان نيز باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.