ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افشاگری درباره لیست دیده‌بان تروریستی اوباما

نیمی از آمریکایی‌هایی که در فهرست اطلاعاتی آمریکا به تروریست بودن مشکوک‌اند، هیچ ارتباطی با گروه‌های شناخته‌شده تروریستی ندارند.

آسوشیتدپرس روز سه شنبه، پنجم اوت گزارش داد که در چند سال گذشته، لیست سازمان «دیده‌بان تروریسم» دولت آمریکا دو برابر شده است.

هر روز ۹۰۰ مورد جدید شامل نام‌های تازه یا اطلاعات جدید به لیست دیده‌بان تروریستی آمریکا اضافه می‌شود.

این در حالی است که نیمی از آمریکایی‌هایی که در فهرست اطلاعاتی آمریکا به تروریست بودن مشکوکند، هیچ ارتباطی با گروه‌های شناخته شده تروریستی ندارند.

از میان ۶۸۰هزارنفری که نام‌شان در پایگاه اطلاعاتی دولتی آمریکا به نام لیست «دیده‌بان» به عنوان تروریست‌های مشکوک ثبت شده و اطلاعاتشان با سازمان‌های اجرایی، پیمانکاران خصوصی و دولت‌های خارجی به اشتراک گذاشته شده است، بیش از ۴۰درصد به عنوان افرادی «بدون تعلق و عضویت در گروه‌های تروریستی» توصیف شده‌اند. به این ترتیب، گروهی ۲۸۰ هزار نفره از فهرست افراد مظنون به ارتباط با القاعده، حماس و حزب الله کم می‌شود.

مدارکی که از یک منبع اطلاعاتی به دست آمده، فاش می‌کند که در دوره ریاست جمهوری اوباما، سیسستم غربالگری تروریستی آمریکا گسترش بی‌سابقه‌ای داشته است. از زمان روی کار آمدن اوباما، او تعداد افرادی را که در لیست «پرواز ممنوع» بودند، ۱۰ برابر کرده و اکنون ۴۷ هزار  نفر در این فهرست هستند که تعدادشان به مراتب بیشتر از دوران جورج بوش است.

دیوید گومز، مامور سابق اف بی‌آی در این زمینه می‌گوید: «اگر همه چیز تروریستی است، ‌آن وقت دیگر هیچ چیز تروریستی نیست. لیست دیده‌بان از کنترل خارج شده است.»

بر اساس اسناد فاش شده، دومین شهری که مردم آن توسط دولت آمریکا با عنوان «تروریست شناخته شده یا مشکوک» معرفی شده‌اند، شهر دیربورن، با ۹۶ هزار نفر جمعیت است که بزرگ‌ترین درصد ساکنان آمریکایی عرب‌تبار آمریکا در آن ساکن‌اند.

همچنین، هر روز  ۹۰۰مورد جدید شامل نام‌های تازه یا اطلاعات جدید به این لیست اضافه می‌شود. بر اساس مدارک به درست آمده، سی‌ آی ای، با استفاده از یک برنامه ناشناخته با نام رمزی «هیدرا»، به طور مخفیانه به پایگاه داده‌های کشورهای خارجی دسترسی دارد و از این داده‌ها برای اضافه کردن به لیست خود استفاده می‌کند.

یک مقام مبارزه با تروریسم ایالات متحده که با داده‌های لیست دیده‌بان آشناست، گفته که تا نوامبر ۲۰۱۳، حدود ۷۰۰ هزار نفر در فهرست پایگاه دیده‌بان تروریستی بوده‌اند، اما این آمار افزایش یافته و به اعداد فعلی رسیده است.

ماه گذشته نیز، آسوشیتد پرس، با استناد به طرح دعاوی در دادگاه فدرال توسط وکلای دولت، گزارش داده بود که در طول پنج سال گذشته، ۱/۵ میلیون نام در فهرست «پیگیری‌های بیشتر» وجود داشته است.

بر اساس راهنمای تهیه فهرست دیده‌بان تروریستی، برای قرار دادن نام افراد در این لیست، لازم نیست مدارک بسیار قوی در مورد آن شخص وجود داشته باشد، بلکه تنها «سوءظن معقول» کافی است.

گومز، مأمورسابق سی آی‌ای می‌گوید: «برای اینکه بگویید فردی تروریست است باید دلیل کافی داشته باشید. آن وقت بروید و برای او یک پرونده قطور بسازید. اما اگر تنها به کسی مظنون باشید من موافق چنین کاری نیستم.»

در مقابل این ادعا‌ها، مرکز ملی مبارزه با تروریسم به هیچ سؤالی در مورد سیستم غربالگری تروریستی خود را پاسخ نمی‌دهد. در عوض در بیانیه‌ای، این سیستم را به عنوان یک «لایه مهم دفاعی» ستایش می‌کند و آن را نسبت به سیستم قبل از یازده سپتامبر که شامل لیست‌هایی «تایپ شده یا دست‌نویس در کاتالوگ‌ها و کارت‌ها و دفا‌تر» بود، دارای محسنات بیشتر می‌داند.

کاخ سفید نیز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 60

    […] افشاگری درباره لیست دیده‌بان تروریستی اوباما رادیو زمانه ۶ آگوست ۲۰۱۴ در چند سال گذشته، لیست سازمان […]