ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران در پی جايگزينی برای نوری مالکی در عراق

یک مقام ارشد ايرانی گفته ایران به جمع‌بندی رسيده‌ که مالکی ديگر توان حفظ يکپارچگی عراق را ندارد و این کشور به دنبال جایگزینی برای اوست.

ايران در تلاش است تا با همکاری گروه‌های مختلف عراقی جايگزينی برای نوری مالکی، نخست‌وزير عراق بيابد.

مقام ارشد ایرانی: ما به اين جمع‌بندی رسيده‌ايم که مالکی ديگر توان حفظ يکپارچگی عراق را ندارد،

يک مقام ارشد ايرانی روز سه‌شنبه پنجم اوت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «رويترز» با اعلام اين خبر افزود که تعداد نامزدهای مناسب و شايسته برای جانشينی مالکی بسيار کم است.

اين مقام رسمی ايرانی که به شرط ناشناس‌ ماندن سخن می‌گفت، تاکيد کرد: «ما به اين جمع‌بندی رسيده‌ايم که مالکی ديگر توان حفظ يکپارچگی عراق را ندارد، با اين حال آيت‌الله سيستانی هنوز هم اندکی [به وی] اميدوار بود.» وی افزود: «اما حالا آيت‌الله هم با ديدگاه ما موافق است.»

بر اساس گزارش «رويترز»، پس از اينکه ارتش آمريکا خاک عراق را ترک کرد، ايران به اصلی‌ترين نيروی چانه‌زنی برای تعيين صاحبان قدرت در عراق تبديل شده است. دولت فعلی عراق به نخست‌وزيری مالکی دولتی شيعه و از متحدان کليدی تهران است.

منتقدان مالکی معتقدند که قدرت‌گرفتن ناگهانی گروه «دولت اسلامی عراق و شام» که اکنون با تعيين خليفه مسلمانان جهان خود را «دولت اسلامی» می‌خواند، به دليل سياست‌های تبعيض‌آميز وی عليه سنی‌ها بوده است. کردهای عراق نيز مالکی را به رعايت‌نکردن حقوق آنها و اعمال تبعيض در حکومتداری متهم می‌کنند.

مقام ارشد ايرانی به رويترز گفته است که سفير ايران در بغداد جلساتی مشورتی با گروه‌های سياسی مختلف عراق برگزار کرده و حتی با برخی از نامزدهای بالقوه جانشينی نوری مالکی ديدار داشته است. با اين حال، وی تصديق کرده که «افرادی که بتوانند يکپارچگی عراق را حفظ کنند، چندان زياد نيستند.»

حکومت ايران شورشيان داعش را يک تهديد امنيتی عمده می‌داند و حضور نظامی خود در عراق را برای مواجهه با اين تهديد امنيتی افزايش داده است. تاکنون دست‌کم سه افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از آغاز درگيری‌ها در عراق در اواسط ماه ژوئن در اين کشور کشته شده‌اند.

به گزارش رويترز، ايالات متحده و ديگر قدرت‌های غربی اميدوارند تا ايران با استفاده از نفوذ خود بر دولت کنونی عراق و گروه‌های شيعی اين کشور، به خاموش‌کردن آتش شورش‌ مسلحانه گروه‌های جهادی کمک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    سرنوشت محتوم دیکتاتور و نوکر دست به سینه ایران که از هیچ خدمتی برای تاج و تخت پوشالی خامنه ای فرو گذار نکرد و الان هم مانند یک دستمال کثیف به زباله دان تاریخ پرتاب میشود . باشد تا مایه عبرت دیگر نوکران و چاکران دربار پوشالی فقیه من در آوردی گردد .