ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج سال پیش در چنین روزهایی

سبزها اعتراف می‌کنند

بخش نهم

روزهای پس از ۱۸ تیر سال ۸۸

همان‌طور که در هشت ویدئوی قبل مشاهده کردید، «رادیو زمانه» در مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» همزمان با پنجمین سال‌گرد انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۱۳۸۸ سعی داشته است، مروری کوتاه و گذرا بر آنچه طی سال یادشده، از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم تا حدود یک سال پس از آن در ایران رخ داده داشته باشد. در  ویدئوهای قبلی نگاهی داشتیم به آنچه پیش از انتخابات و روز رأی‌گیری در ایران رخ داد. همچنین اعتراض‌ها به نتیجه اعلام‌شده از سوی وزارت کشور را مشاهده کردید که منتهی به سخنان تند و تهدیدآمیز رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد شد. همچنین دیدیم پس از سخنان علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، مردم بار دیگر در خیابان‌های ایران حاضر شدند. در مقابل نیروهای امنیتی شدیدترین برخوردها را با معترضان داشتند. این برخورد منجر به مرگ چندین نفر در اعتراض ها شد. رهبران مردم معترض نیز همچنان بر ادامه اعتراض خود پافشاری کردند و همراه با مردم در خیابان حاضر شدند. در مقابل اما نیروهای امنیتی بر میزان خشونت خود در مقابله با مردم معترض افزودند. دیدیم که معترضین از هر فرصت و مناسبتی برای حضور در خیابان و اعلام اعتراض به حکومت استفاده کردند.

در ویدئوی نهم، روزهای پس از ۱۸ تیر سال ۸۸ تا حضور جمعی از بازداشت شدگان در دادگاه و اعتراف تلویزیونی آنان را به تصویر کشیده‌ایم:

باگذشت چهار هفته از انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۸۸، هاشمی رفسنجانی امام‌جمعه موقت تهران، نماز جمعه را امامت کرد. او در خطبه‌های خود از عملکرد صدا و سیما و شورای نگهبان انتقاد کرد و همچنین در بین سخنان خود خواستار آزادی زندانیان و دلجویی از آسیب دیدگان در اتفاقات اخیر شد.

قبل از شروع خطبه‌ها تعداد زیادی از معترضین به انتخابات در اطراف در ورودی دانشگاه و حدفاصل میدان انقلاب تا چهارراه دانشجو تجمع کردند و با سردادن شعارهایی از میرحسین موسوی حمایت کردند. درحالی‌که معترضین از هاشمی می‌خواستند که در خطبه‌های خود از مردم حمایت کند، با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها و پرتاب گاز اشک‌آور توسط آنان روبرو شدند. همچنین در پایان نماز نیز در برخی از خیابان‌های اطراف دانشگاه تظاهراتی توسط معترضان انجام شد. تظاهرا کنندگان در این راهپیمایی‌ها شعارهایی مانند مرگ بر روسیه، مرگ بر چین و مرگ بر دیکتاتور سر دادند. بنا بر گزارش‌ها، در این روز ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان توسط نیروهای پلیس و بسیج بازداشت شدند.
پنجم مرداد ۸۸ سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد آیت‌الله خامنه‌ای دستور تعطیلی یک بازداشتگاه «غیر استاندارد» را صادر کرد. این بازداشتگاه کهریزک نام داشت که در آن محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر ازجمله دستگیرشدگان تظاهرات جنبش سبز در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ پس از انتقال به آنجا در اثر فشارها و شکنجه‌های وارد شده بر آن‌ها کشته شدند.

هشتم مرداد ۸۸ مراسم بزرگداشت چهلم ندا آقاسلطان در بهشت زهرای تهران به خشونت کشیده شد و پلیس برای جلوگیری از مراسم و متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور، گاز فلفل و باتوم استفاده کرد.

درحالی‌که درگیری‌ها در بهشت‌زهرا همچنان ادامه داشت هزاران تن از مردم درمقابل مصلای تهران و خیابان‌های اطراف آن تجمع کردند و شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی سر دادند. نیروهای نظامی و بسیج که از ساعت‌ها قبل در اطراف مصلی تهران مستقر شده بودند به شدت با مردم درگیر شدند و با ضربات باتوم و کمربند و گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن آن‌ها داشت. پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور درخواست مجوز کرده بودند تا در مصلی تهران یاد شهدای اخیر را گرامی بدارند اما وزارت کشور این درخواست را رد کرده بود.

هم‌زمان با برگزاری تجمعات اعتراضی در گورستان بهشت زهرا و مصلی تهران، شهرهای اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد، رشت و اراک نیز شاهد تجمع معترضان بود.

محاکمه گروهی بازداشت‌شدگان اعتراضات انتخاباتی شنبه نهم مرداد ۸۸ در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران آغاز شد. صد متهم در این جلسه حضور داشتند. محسن میردامادی، بهزاد نبوی، محسن امین‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی، محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر از جمله افرادی بودند که به عنوان متهم در دادگاه حضور داشتند. این فعالان سیاسی در حالی محاکمه شدند که دادستانی تهران از رسیدگی به پرونده عوامل آشوب‌های میدانی خبر داده بود. اتهام افرادی که در دادگاه حاضر شدند از سوی دادستانی تهران «حمله به مراکز نظامی با سلاح گرم و سرد و بمب‌های آتش‌زا، حمله به مراکز دولتی و به آتش کشیدن آن‌ها، تخریب اموال عمومی و شخصی، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم» عنوان شد. براساس ادعانامه دادستان، این افراد متهم به «ارتباط با گروه‌های معاند و محارب مانند مجاهدین خلق، ضرب و شتم شهروندان، تهیه گزارش برای رسانه‌های بیگانه و دشمن، توزیع شبنامه برعلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و ضرب و شتم مأمورین انتظامی و امنیتی» شدند.

در جریان دادگاه اعتراضات انتخاباتی، محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر پس از خواندن کیفرخواست در دفاع از خود، احتمال وقوع تقلب در انتخابات را رد کرده و از مطرح شدن چنین موضوعی از سوی اصلاح‌طلبان انتقاد کردند. ابطحی و عطریانفر در پایان جلسه دادگاه در برابر خبرنگاران حاضر شدند و ضمن دفاع از اظهارات خود در دادگاه در برابر دوربین‌های تلویزیونی به اشتباه خود در مورد ایجاد شبهه در انتخابات دهم اعتراف کردند.

در بخش دهم از مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» نگاهی خواهیم داشت به روز قدس سال ۸۸ و ادامه آنچه که امروز از آن به عنوان جنبش سبز نام می‌بریم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.