ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش حجم نقدینگی در ایران به نزدیک ۶۱۸ هزار میلیارد تومان

بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر

بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، حجم نقدینگی در ایران تا انتهای خردادماه سال‌ جاری به میزان ۶۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با مقدار این شاخص در خردادماه سال گذشته، رشد قابل‌ توجهی به‌میزان ۳۰.۷ درصد نشان می‌دهد.

افزایش نقدینگی به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی ضمن اعلام این خبر نوشته است که عبور نرخ رشد سالانه نقدینگی از سطح ۳۰ درصد و ثبات این نرخ در این سطوح، در حالی است که نرخ رشد سالانه نقدینگی در خردادماه ۱۳۹۲ به میزان ۲۵.۵ درصد و در پایان سال گذشته به میزان ۲۹.۱ درصد بوده است.

تغییرات نقدینگی از آن رو اهمیت دارد که به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر به صورت تقریبی، تناسبی بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی موجود نباشد، مازاد نقدینگی خود را در «افزایش قیمت‌ها» نشان خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید که بخشی از رشد بالای کنونی نقدینگی، در نتیجه اضافه شدن آمارهای بانک‌ها و موسسات اعتباری در اواخر پاییز سال گذشته بوده است؛ اما بدون در نظر گرفتن این آمارها نیز رشد سالانه نقدینگی به بالای ۲۷ درصد می‌رسید.

همچنین بر اساس این گزارش، در یک سال گذشته، اجرای برخی سیاست‌ها منجر به کاهش تورم از سطوح بالای ۴۰ درصد و رسیدن این شاخص به حدود ۱۵ درصد شد؛ هرچند تورم ۱۵ درصد نیز در بسیاری از کشورهای جهان تورمی «بسیار بالا» و «غیرعادی» محسوب می‌شود و تداوم نرخ‌های رشد بالای نقدینگی، منجر به بازگشت تورم به سطوح بالای ۲۰ درصد خواهد شد.

در شرایط فعلی، بسیاری از کارشناسان عبور نرخ رشد سالانه نقدینگی از سطح ۳۰ درصد را یک «خط قرمز» برای سیاست‌گذاران اقتصادی عنوان می‌کنند و خواهان کنترل بیشتر بر اجزای افزایش‌دهنده این متغیر پولی هستند.

بر اساس خبر دیگری که در خبرگزاری فارس منتشر شده، مقدار پایه پولی در پایان این ماه، تقریبا ۱۱۲ هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان شده است. پیش از این بانک‌ مرکزی اعلام کرده بود که در پایان سال ۱۳۹۲، حجم نقدینگی تقریبا ۵۹۴ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان شده و پایه پولی نیز به حدود ۱۱۵ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، با مقایسه شاخص‌های گفته شده در این دو مقطع،  در بهار سال‌جاری نقدینگی نزدیک به ۳.۹ درصد افزایش یافته است، اما حجم پایه پولی در بهار سال‌جاری به میزان ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

گزارش دنیای اقتصاد تاکید می‌کند که به‌عقیده اقتصاددانان، تغییرات تورم را می‌توان تا حدود زیادی نتیجه تغییرات متغیرهای پولی همچون «نقدینگی» دانست و بر این اساس، گفته می‌شود تورم نیز یک متغیر پولی است.

همچنین، گفته می‌شود که در اقتصاد ایران، رشد نقدینگی پس از یک تا دو سال، در رشد سطح عمومی قیمت‌ها تخلیه می‌شود. بر این اساس، نرخ‌های بالای رشد نقدینگی در یک سال گذشته، می‌تواند در ماه‌های پیش رو مسیر کاهشی تورم را معکوس کند و تورم‌های بالای ۲۰ درصدی به کشور بازگردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.