ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما: عملیات نظامی علیه داعش کوتاه‌مدت نخواهد بود

رئیس جمهور آمریکا در نشستی خبری در کاخ سفید گفت حمله هوایی به شبه‌نظامیان داعش می‌تواند ماه‌ها به طول انجامد. به تاکید او، مسئله عراق راه‌حل نظامی ندارد.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان داعش می‌تواند ماه‌ها به طول انجامد. او تاکید کرد که مسئله عراق راه‌حل نظامی ندارد و اعزام نیروی پیاده به عراق نیز منتفی است.

باراک اوباما عصر شنبه ۹ اوت در نشستی خبری در کاخ سفید اعلام کرد که مقابله با مشکل کنونی عراق «پروژه‌ای بلند مدت» است و برای این امر، نمی‌توان زمان معینی را تعیین کرد.

اوباما تاکید کرد که تا وقتی پرسنل یا مراکز آمریکا مورد تهدید باشند، خود را موظف به حفاظت و حراست از آنها می‌داند. اشاره او به مستشاران نظامی و کارکنان و وابستگان سفارت آمریکا بود که در اربیل، مرکز اقلیم خودمختار کردستان مستقر هستند.

اوباما به خبرنگاران گفت نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی با او، حمایت خود از کمک‌های انساندوستانه به آوارگان عراقی را اعلام کرده‌اند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، شامگاه شنبه خبر داد که دو هواپیمای ارتشی این کشور با محموله کمک‌های بشردوستانه در راه ارتفاعات سنجار هستند.

کاخ الیزه فرانسه نیز اعلام کرد که اقلام مورد نیاز آوارگان ایزدی به منطقه ارسال شده‌ است. صبح شنبه، سه هواپیمای باری آمریکایی اقدام به پرتاب گالن‌های آب و مواد خوراکی برای ایزدی‌ها در کوهستان‌های سنجار کرده بودند.

نخست وزیر استرالیا، تونی ایبوت نیز شنبه ۹ اوت، از مشارکت کشورش در امدادرسانی هوایی به آوارگان ایزدی خبر داد. ویان دخیل، نماینده اقلیت ایزدی به خبرگزاری فرانسه گفت آوارگان، به دلیل گرمای سوزان تابستان تنها یک الی دو روز می‌توانند در کوه دوام بیاورند وگرنه خطر مرگ آنها را در مقیاسی گسترده تهدید می‌کند.

خطر اعدام ایزدی‌ها

شاهدان عینی به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که پیکارجویان داعش دستکم ۳۰۰ خانواده ایزدی را در صورت نگرویدن به سنی‌ها، به اعدام تهدید کرده‌اند. این خانوارها در روستاهای محاصره شده از سوی داعش ساکن هستند. در هفته‌های گذشته نیز داعش شماری از پیروان آیین ایزدی را اعدام کرده است.

دستکم ۵۰ هزار نفر از پیروان آیین ایزدی به کوهستان‌های سنجار گریخته‌اند.

گروهی از ایزدی‌ها توانسته‌اند به مناطق تحت کنترل کردها در اقلیم کردستان بگریزند. پیشمرگه‌های کرد موفق شده‌اند در نبرد با شبه‌نظامیان داعش، مسیر مطمئنی را در مناطق بحرانی سوریه برای رفت و آمد امن بگشایند.

در بغداد قرار است روز یکشنبه ۱۰ اوت، پارلمان عراق درباره سرنوشت دولت این کشور و معرفی نخست وزیر به مشاوره بنشیند. تاکنون به دلیل انسداد سیاسی ناشی از اختلاف‌های جناحی میان گروه‌های مختلف شیعه، سنی و کرد توافقی بر سر پست نخست‌وزیری عراق حاصل نشده است.

پس از انتخابات پارلمانی عراق در آوریل ۲۰۱۴، بن‌بستی سیاسی در عراق حاکم است. منتقدان نوری مالکی، نخست وزیر شیعه عراق، او را متهم به اعمال تبعیض علیه سنی‌ها می‌کنند. از نگاه ناظران، شکاف سنی و شیعه، بستر پیشروی و شورش نیروهای داعش را فراهم ساخت.

باراک اوباما، نمایندگان سیاسی عراق، اعم از شیعه و سنی و کرد را به تشکیل دولتی متحد فراخوانده است. به گفته رئیس جمهور آمریکا، تنها یک عراق متحد می‌تواند بر «داعش» غلبه کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    اوباما در مصاحبه با توماس فریدمن در نیویورک تایمز گفت: ما به آن‌ها (داعش) اجازه نمی‌دهیم که در سراسر عراق و سوریه خلافت ایجاد کنند.... پس چرا در ایران اجازه داده اید؟!