ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دنبال سقوط یک هواپیمای مسافربری

پروازهای ایران ۱۴۰ متوقف شد

در حالی که انتقاد از هواپیمای «ایران ۱۴۰» بالا گرفته است، رئیس جمهور ایران دستور توقف پروازهای این هواپیما را صادر کرد.

در حالی که انتقادها از غیراستاندارد بودن هواپیمای «ایران ۱۴۰» بالا گرفته است و  گزارش‌هایی از حوادث قبلی این هواپیما و آمار تلفات آن منتشر می‌شود، رئیس جمهور ایران دستور توقف پروازهای این هواپیما را صادر کرده است. آخرین اخبار خاکی از آن است که حادثه اخیر، ۳۹کشته و ۱۰ مصدوم داشته است.

هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰، صبح روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد در  تهران سقوط کرد. این هواپیما که از تهران به طبس می‌رفت، در شهرک آزادی نزدیک فرودگاه مهرآباد بر زمین افتاد.

هواپیمای شرکت سپاهان در نزدیکی شهرک آزادی سقوط کرد

در جلسه هیئت دولت روز یکشنبه، به ریاست حسن روحانی رئیس‌ جمهور ایران، وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ارایه کردند. حسن روحانی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داده که همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد.

روحانی از وزیر راه و شهرسازی خواسته است گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه کند. او همچنین خواسته تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  صبح امروزنوشت که این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده و هنگام بلند شدن دچار سانحه شده است.

محمد ایلخانی مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفته: «ساعت ۹:۲۰ دقیقه امروز، هواپیمای مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند.»

به گفته ایلخانی، کادر پرواز شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.

روابط عمومی شرکت‌های هواپیمایی کشور، ساعتی بعد از وقوع حادثه مرگ سرنشینان این هواپیما را تایید کرد. تعدادی از سرنشینان این هواپیما هم با سوختگی و مصدومیت شدید، به بیمارستان‌های تهران اعزام شده‌اند. تعدادی از مصدومان هم عابران و رهگذران منطقه محل سقوط بوده‌اند.

خبرگزاری «ایسکانیوز»  با یکی از مجروحان این حادثه که از درون هواپیما نجات یافته در بیمارستان مصاحبه کرده است. به گفته این مجروح، چند لحظه پس از پرواز هواپیما یکی از بال‌ها جدا شده و پس از برخورد با دیوار حفره‌ای در آن ایجاد شده است. فرد حادثه دیده با استفاده از این سوراخ و پیش از آتش گرفتن هواپیما از آن خارج شده است.

علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که هواپیمای مسافری ایران ۱۴۰ (آنتونوف) در ۴ مایلی فرودگاه سقوط کرده و ظاهراً پس از خروج از باند از مسیر خود منحرف شده است.

به هواپیمای ایران ۱۴۰ نباید اجازه پرواز داده می شد

یک نماینده مجلس ایران با انتقاد از وضعیت هواپیماهای آنتونوف (ایران ۱۴۰) گفت سازمان هواپیمایی نباید به شرکت دارنده این هواپیما اجازه پرواز می داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، پس از انتشار خبر این حادثه  در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد پرواز آزمایشی اولین فروند از این نوع هواپیما پیش‌تر در اصفهان سقوط کرده بود و اعضای کمیسیون عمران مجلس هم در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند که نباید به این شرکت اجازه پرواز داده شود تا شاهد چنین حادثه تلخی باشیم.
او گفت: «برای سازمان هواپیمایی کشوری که باید بروز چنین اتفاقی را پیش بینی می کردند، متاسفم.»

 دستور پیگیری پرونده سقوط از سوی دادستان

دادستان تهران دستور پیگیری پرونده سقوط هواپیمای مسافربری در اطراف فرودگاه مهرآباد را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، در گفت وگویی خبری در این باره گفته است: «از نخستین لحظه سانحه سقوط یک فرودند هواپیمای مسافربری در اطراف فرودگاه مهرآباد تهران دو نفر از معاونین دادستان تهران شامل سرپرست دادسرای امور جنایی و سرپرست دادسرای فرودگاه در محل حادثه حاضر شدند و اقدامات لازم برای حفظ صحنه صورت داده و دستورات مقتضی را برای انجام کارشناسی و پیگیری امور مربوط به اولیای دم صادر کردند.

به گفته دولت آبادی، ۳۹  نفر از جان باختگان این سانحه با دستور مقام قضایی به سازمان پزشکی قانونی انتقال یافته و اقدامات لازم برای شناسایی هویت آنان توسط عوامل پزشکی قانونی از جمله از طریق آزمایش‌های دی ان ای آغاز شده است.

همچنین، جعبه سیاه هواپیما نیز در محل سانحه کشف شده و برای بررسی علت سقوط با دستور مقام قضایی تحویل کارشناسان داده شده است.

هواپیمای اوکراینی آنتونوف- ایران ۱۴۰

هواپیمای ساقط شده در تهران از نوع «ایران ۱۴۰» بود. این هواپیما در اصل یک هواپیمای اوکراینی با نام آنتونوف است.

هواپیمای ایران-۱۴۰ یا آنتونوف اوکراینی

قرارداد ساخت این هواپیما در ایران در سال ۱۹۹۶ با اوکراین منعقد و از آن پس تولید این پرنده در اصفهان آغاز شد.

شرکت «هسا» در ایران در سال ۱۳۸۷، کار تولید ۱۲ فروند از این هواپیما را آغاز کرد. در حال حاضر چند شرکت هوایی در ایران از جمله، «ایران ایر تورز»  و «سفیران» از این هواپیماها در ناوگان هوایی خود دارند.

از زمان پرواز هواپیماهای آنتونوف در ایران، تاکنون ۴ حادثه سقوط در کارنامه آن ثبت شده است. نخستین حادثه زمانی رخ داد که کارشناسان اوکراینی و روسی در حال پرواز آزمایشی با این هواپیما بودند.

پس از آن یک حادثه سقوط دیگر در سال ۲۰۰۵ و درسواحل دریای خزر، و سپس سقوطی دیگر در سال ۲۰۰۹ در حوالی شاهین شهر اصفهان تردیدها را نسبت به امنیت این هواپیما افزایش داد.

حادثه سقوط روز ۱۹ مرداد در تهران، پر تلفات‌ترین حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف (ایران-۱۴۰) در ایران بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مسئولیت تمامی این خیانتها و جنایتها احمدی نژاد و باند حاکم بوده است . او برای تبلیغات پوپولیستی خود ، خط تولید این هواپیمای خارج از رده را از روسیه ( اوکراین ) به ایران انتقال داد ، با صرف میلیونها دلار پول بی زبان ملت ایران .

  • hasani

    عضو کمیسیون عمران مجلس: از ۷ هواپیمای ایران ۱۴۰ چهار فروند سقوط کرده است/ سقوط هواپیما پیش‌بینی می‌شد عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 به دلیل استاندارد نبودن پیش بینی می شد، گفت: تعدادی از هواپیماهای 140 به برخی از ارگانهای دولتی با واسطه فروخته شده است.!

  • faryad

    منتظر بودند دهها نفر کشته شوند بعد متوقف کنند؟!  مسولان خرید هواپیما  و سرویس باید بازداشت و محاکمه شوند....