ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علل و پیامدهای قلیان‌کشی

بر اساس گزارش رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، سالانه هفت‌هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات (ازجمله سیگار و قلیان) جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس گزارش رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، سالانه هفت‌هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات (ازجمله سیگار و قلیان) جان خود را از دست می‌دهند.

محدودیت‌های فراوان اجتماعی برای دختران و پسران و کمبود امکانات تفریحی در ایران، یکی از دلایلی است که باعث شده قلیان‌کشی در قهوه خانه‌ها، رستوران‌ها و منازل به یکی از تفریح‌های محبوب جوانان دراین کشور تبدیل شود.

افزون بر آن باورهای غلطی درمورد قلیان‌کشی در جامعه وجود دارد؛ باورهایی نظیر اینکه «قلیان به اندازه سیگار مضر نیست»، یا «قلیان اعتیادآور و سرطان‌زا نیست». این باورها، استفاده از قلیان‌ به ویژه درمیان نسل جوان را افزایش داده است.

آخرین آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت از استفاده قلیان درمیان ۱۵ درصد از جوانان بین ۱۳ تا ۱۵ سال خبر می‌دهد و اینکه سالانه  ۳۵ هزار تن تنباکو در کشور دود می‌شود.

به همین دلیل چندی پیش چهار هزار پزشک و متخصص، در مورد مهار سونامی سرطان ناشی از مصرف بی‌رویه قلیان، به وزارت بهداشت هشدار دادند. آنان شیوع مصرف قلیان در میان  ۳۷ درصد از جوانان و نوجوانان را خطری جدی برای سلامت این نسل دانستند.

ایران بالاترین روند رشد سرطان را در دنیا دارد و ۳۰ درصد مرگ‌های ناشی از این بیماری به طور مستقیم با دخانیات ارتباط دارد.

میزان منوکسیدکربن وارد شده به بدن انسان بر اثر استفاده از ‏‏قلیان شش برابر سیگار و میزان ‏عامل سرطانی قلیان ۴۶ برابر بیش از سیگار است.

از دیگر عوامل سرطان، ماده «‏آرسنیک» . «سرب» است که به ترتیب در قلیان چهاربرابر و ۲۰۲ برابر ‏سیگار است.

زمانه در یک گزارش رادیویی درباره علل و پیامدهای قلیان‌کشی و بالاخره راهکارهای جایگزین با الهام هومین‌فر، پژوهشگر اجتماعی و جامعه‌شناس، شاهرخ احکامی پزشک متخصص و رضا رودسری پزشک به گفت‌وگو نشسته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.