ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معرفی حیدرعبادی؛ مقاومت مالکی و حمایت غرب

نوری مالکی می‌گوید معرفی حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر عراق غیرقانونی است. آمریکا، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل از این تصمیم استقبال کرده‌اند.

پاره‌ای از نمایندگان ائتلاف قانون و حزب‌الدعوه به رهبری مالکی در برابر معرفی حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق مقاومت می‌کنند. باراک اوباما، کاترین اشتون و بان کی‌مون از این تصمیم استقبال کرده‌اند.

شامگاه دوشنبه ۱۱ اوت، نوری مالکی، نخست وزیر فعلی عراق همراه با رئیس ائتلاف شیعیان و تنی چند از معتمدان خود، در تلویزیون دولتی این کشور حضور یافت و معرفی حیدر عبادی را با تندترین کلمات محکوم کرد.

مالکی در انتقاد از تصمیم فواد معصوم، به قانون اساسی عراق استناد کرد و گفت: «ما با نقض خطرناک قانون اساسی رو به رو هستیم. ما شواهدی داریم که دیوان‌عالی عراق، بلوکی قوی در مجلس تشکیل داده است.»

عبادی که تاکنون معاون رئیس مجلس عراق بود، باید به دستور فواد معصوم، هر چه زودتر کابینه جدید را تشکیل دهد.

مالکی گفت ائتلاف شیعیان تنها یک کاندیدا دارد. او خود را با توجه به تعداد کرسی‌های «ائتلاف قانون»، تنها چهره بر حق برای احراز نخست‌وزیری عراق خواند.

ائتلاف دولت قانون (شامل گروه‌های شیعی) در انتخابات پارلمانی عراق، بیشترین کرسی‌های نمایندگی را در مجلس کسب کرد. در این ائتلاف، حزب الدعوه به رهبری نوری مالکی نیز حضور دارد، اما شمار قابل توجهی از نمایندگان حاضر در این ائتلاف با تصمیم نخست‌وزیری حیدر عبادی همراهی کرده‌اند.

حمایت غرب از عبادی

باراک اوباما نیز از معرفی عبادی حمایت کرد. او با استقبال از تصمیم فواد معصوم، شامگاه دوشنبه ۱۱ اوت، با حیدر عبادی تماس تلفنی گرفت.

اوباما از عبادی خواست هر چه زودتر کابینه جدید عراق را با مشارکت گروه‌های مختلف قومی و مذهبی معرفی کند.

اوباما در سخنان خود، کوچکترین اشاره‌ای به نوری مالکی نکرد. این بدان معناست که آمریکایی‌ها برای نخست وزیر کنونی عراق، هیچ نقش سیاسی دیگری قائل نیستند.

کاترین اشتون، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز معرفی عبادی را «گامی مثبت» برای حل تنش‌های سیاسی در عراق خواند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل هم با استقبال از معرفی عبادی، خواستار تشکیل دولتی فراگیر در عراق شد.

حیدر عبادی

سنی‌ها و کردها، مالکی را به تبعیض مذهبی و سیاسی علیه خود متهم می‌کنند. بحران داعش از نگاه بسیاری ناظران، برآمد شکاف سیاسی و اجتماعی حاصل از سیاست‌های مالکی در عراق است.

حمله مجدد آمریکا به مواضع داعش

به موازات کشمکش‌های سیاسی در مرکز عراق، درگیری با داعش در شمال این کشور هم‌چنان ادامه دارد. در ساعات آغازین سه‌شنبه ۱۲ اوت، جنگنده‌های آمریکایی برای چندمین مرتبه به مواضع شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» حمله کردند.

در این حمله هوایی، چند پست و مقر گردان‌های «داعش» در ارتفاعات سنجار بمباران شد. ارتش آمریکا می‌گوید که بیش از همه، خودروهای زرهی شبه‌نظامیان داعش را زیر آتش گرفته است. تانک‌ها و نفربرهای داعش، متعلق به ارتش عراق هستند که در پیشروی‌های پیشین آنها به غنیمت گرفته شده‌اند.

هنوز روشن نیست که چه تعداد از شبه‌نظامیان داعش در آخرین حمله آمریکا کشته شده‌اند.

کمک رسانی فشرده‌تر به ایزدی‌ها

هدف حملات هوایی آمریکا آن است که اسلامگرایان داعش در درجه اول از کوه‌های سنجار عقب بنشینند. این ارتفاعات، جایی است که ده‌ها هزار نفر از آوارگان اقلیت ایزدی از بیم پیگرد و کشتار داعش به آن گریخته‌اند.

شورای مرکزی ایزدیان آلمان می‌گوید بیش از ۴۰ هزار نفر از این آوارگان نجات یافته و در امان هستند، اما ده هزار نفر دیگر که بیشترشان سالمندان، بیماران، زنان و بچه‌ها هستند، نتوانسته‌اند از منطقه خارج شوند و نیاز به دارو، غذا و آب دارند.

این آوارگان از چند روز قبل نیازمندی‌های خود را به کمک هلی‌کوپتر و هواپیماهای باری دریافت می‌کنند، اما به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و خطر حملات داعش، پرتاب محموله‌های کمکی به همه مناطق میسر نبوده است.

واشنگتن برای امدادرسانی موثرتر به این آوارگان، یک گروه ویژه به عراق اعزام کرده است. وظیفه این تیم، هماهنگی هرچه بیشتر با مقامات محلی و بین‌المللی برای توزیع بهینه کمک‌های انساندوستانه به اقلیت ایزدی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.