ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوره ریاست صادق لاريجانی بر قوه قضائيه تمديد شد

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران با حکم علی خامنه‌ای برای یک دوره دیگر به مسئولیت خود ادامه خواهد داد. در دوران ریاست وی بر قوه قضائیه وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر شد.

آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۳ مردادماه طی حکمی صادق آملی لاريجانی را برای يک دوره ديگر، به‌عنوان رئیس قوه قضائيه منصوب کرد.

در این حکم رهبر جمهوری اسلامی از «مديريت برجسته، هوشمندانه و انقلابی و مخلصانه» صادق لاریجانی در دوران نخست ریاستش بر قوه قضائیه تقدیر کرده است.

این در حالی است که مدافعان حقوق بشر معتقدند در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه ایران وضعیت حقوق بشر در این کشور به‌مراتب بدتر شده است.

افزایش کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران، از جمله اعدام فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی، حبیب‌الله گلپری‌پور، شیرکو معارفی، سمکو خورشیدی، رضا اسماعیلی مامدی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، و مهدی اسلامیان، زندانیان سیاسی کُرد، مرگ بر اثر بدرفتاری و شکنجه در بازداشتگاه‌ها، از جمله مرگ ستار بهشتی وبلاگ‌نویس، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی، محسن روح‌الامینی و رامین قهرمانی در بازداشتگاه کهریزک، رفتار مسئولان قضائی با زندانیان در زندان‌ها از جمله مرگ هدی صابر بر اثر عدم رسیدگی پزشکی در زندان، صدور احکام سنگین قضائی، مجازات بدون محاکمه منتقدان حکومت، از جمله زندان خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد سه تن از رهبران جنبش موسوم به «جنبش سبز» بدون حکم قضائی؛ از جمله اقداماتی است که در دوران مسئولیت صادق لاریجانی بر قوه قضائیه انجام گرفته و واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی داشته است.

به‌گفته فعالان حقوق بشر، در دوره پنج ساله مسئولیت صادق لاریجانی، بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بیشتر آن‌ها در پیوند با جرائم مواد مخدر بوده است. برای این جرائم در قوانین بین‌المللی احکام جایگزین دیگری پیش‌بینی شده است.

منتقدان جمهوری اسلامی نیز سلطه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بر قوه قضائیه و قضات را از شاخص‌های دوره پنج ساله ریاست صادق لاریجانی عنوان می‌کنند.

صادق لاریجانی به دلیل کارنامه‌اش در «نقض فاحش حقوق بشر در ایران» از فروردین‌ماه ۱۳۹۱در فهرست تحریم‌های جهانی اتحادیه اروپا قرار دارد.

پیش از این سایت کلمه، از منابع خبری مخالفان حکومت ايران گفته بود ممکن است دوره پنج ساله صادق لاريجانی بر قوه قضائيه برای يک دوره پنج ساله ديگر تمديد نشود و وی به شورای نگهبان برگردد.

کلمه نوشته بود: «در سطوح بالای حاکميت برنامه‌ای که فعلا برای پايان دوره پنج ساله اول رياست صادق لاريجانی بر قوه قضائيه در نظر گرفته شده آن است که مسئوليت وی برای دوره‌ای ديگر تمديد نشود و وی احتمالا جايگزين احمد جنتی در سمت رئيس شورای نگهبان شود.»

بر پايه اين گزارش «درباره رياست قوه قضائيه نيز گمانه‌زنی‌ها بر رياست فردی است که تا حدودی تصوير آرام و معتدل‌تری از اين قوه به نمايش بگذارد.»

با این حال در پی دیدار مسئولان بلندپایه دستگاه قضائی با رهبر جمهوری اسلامی در آغاز تیرماه سال جاری، این گمانه که صادق لاریجانی بر سمت خود باقی خواهد ماند تقویت شد. آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تمجید از مدیریت صادق لاریجانی در پنج سال گذشته، وی را «عالمی فاضل، متدین، مجتهد، خوشفکر، انقلابی و آگاه به مسائل و شجاع» عنوان کرد.

ابقای صادق لاریجانی نشان می‌دهد که به‌رغم انتقادهای پی‌ در پی فعالان حقوق بشر از عملکرد قوه قضائیه، رهبر جمهوری اسلامی ایران از این عملکرد رضایت دارد.

صادق لاريجانی نخستین بار در ۲۴ مردادماه ۱۳۸۸ پس از آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی به سمت ریاست قوه قضائیه ایران منصوب شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samrad

    چه چهره ی منوری! تبارک الله احسن الخارقین

  • محمد رضا

    آیا هیچوقت دیده و یا شنیده شده است که خامنه ای فردی اصلاح طلب را انتخاب یا ابقاء در خدمت اعلام کند؟ برادران لاریجانی یکی یکی دوباره در حال تمدید خدمات غیر انسانی اِشان از جانب خامنه ای هستند. اصولگرایان بدانند «یک بار جستی مَلَخَک، دو بار جستی مَلَخَک، اخر توی دستی مَلَخَک». فشارهای روحی و روانی فقر و بی عدالتی جامعهٔ کنونی ایران همچون شکنجه و کُشتار مردم عادی. بانوی داغ دیده گوهرعشقی مادرِ آزاده مَردی همچون ستار بهشتی که به کوچهٔ بن بست عدالت آخوندی راه یافته. زندانیان آزاده فکرِ سیاسیِ ایرانی که گاها به سلول های معتادان ره گم کرده که هر کدام از این افرادِ معتاد حتمأ داستانی برای گفتن دارند که چرا دچارِ افیون و سایر مواد رایج شده اند. روزنامه نگارانِ زندانی و یا ممنوع القلم که گلوگاه تفکری قلمِشان بدست بی تفکری و کم سواد بودن آخوندهای زمام دارِ امور خفه میشود و . . . حتمأ بدون جواب نخواهد ماند.