ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مالکی از مقام خود کناره‌گیری کرد

نوری مالکی سرانجام از پافشاری برای حفظ پست نخست وزیری دست کشید. او شکایت خود علیه حیدر عبادی را پس گرفت و از معرفی او به عنوان رئیس دولت حمایت کرد.

نوری مالکی سرانجام از پافشاری برای حفظ پست نخست وزیری دست کشید. او شکایت خود علیه حیدر عبادی را پس گرفت و از معرفی او به عنوان رئیس دولت حمایت کرد.

مالکی از سال ۲۰۱۰، وزیر دفاع، وزیر کشور و وزیر امنیت عراق نیز بود

شامگاه پنجشنبه ۱۴ اوت، نوری مالکی، نخست وزیر عراق در تلویزیون این کشور حضور یافت و اعلام کرد که به نفع حیدر عبادی از پست خود کنار می‌کشد. عبادی روز دوشنبه ۱۱ اوت از سوی رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شده بود اما مالکی این تصمیم را مغایر با قانون اساسی کشورش خوانده و خود را نخست‌وزیر مشروع می‌دانست.

طبق قانون عراق، رئیس جمهور موظف است نخست وزیر را از میان قوی‌ترین فراکسیون پارلمان برگزیند.

او روز دوشنبه ۱۱ اوت که آخرین مهلت معرفی نخست وزیر از سوی رئیس جمهور بود، از فواد معصوم شکایت کرد اما معصوم ساعاتی بعد از این اقدام، حیدر عبادی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.

مقاومت مالکی مبتنی بر تعداد کرسی‌هایی بود که «ائتلاف قانون» در انتخابات پارلمانی ماه آوریل به دست آورده بود. حزب الدعوه، حزب متبوع مالکی اگر چه در انتخابات پارلمانی آوریل برنده شد اما اکثریت مطلق را کسب نکرد. به دلیل اختلافات عمیق سیاسی و جناحی که حتی به اردوی شیعیان نیز سرایت کرده بود، انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه به درازا کشید و فرسایشی شد.

جنگ قدرت و بن‌بست سیاسی در عراق، عامل اصلی حضور و پیشروی داعش در این کشور عنوان می‌شود.

مالکی در سراشیبی

حیدر عبادی، هم‌حزبی مالکی است. پس از جدا شدن نمایندگان وفادار به عبادی و گروه فضیلت محمد یعقوبی از لیست ائتلاف دولت قانون و پیوستن گروه حسین شهرستانی به آنها، انشعاب مهمی در داخل حزب مالکی صورت گرفت که سرنوشت نخست وزیر جدید عراق را رقم زد.

حیدر عبادی

بر این اساس حدود ۴۵ نفر از نمایندگان ائتلاف قانون به همراه گروه عمار حکیم، صدری‌ها و حزب فضیلت جمعا ۱۲۷ نماینده، لیستی به فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق ارائه کردند که مبتنی بر معرفی حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق بود.

مالکی به اعمال تبعیض سیستماتیک علیه سنی‌ها و کردها در طول هشت سال کار خود متهم بود. او در طول هشت سال ریاست خود بر دولت عراق، نتوانست ریشه تروریسم در عراق را بخشکاند. مالکی از سال ۲۰۱۰ علاوه بر مقام نخست وزیری، وزیر دفاع، وزیر کشور و وزیر امنیت عراق نیز بود.

مالکی هم‌چنین به بی‌کفایتی در رویارویی با هجوم شبه‌نظامیان داعش متهم شد. وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر از مالکی خواسته بود با اصرار بر ماندن در پست نخست‌وزیری، بیش از این به تنش در عراق دامن نزند.

مالکی مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت اما این حمایت در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از بحران داعش در عراق کاهش یافت. دولت ایران از معرفی حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق استقبال کرده است.

عبادی باید ظرف سی روز، کابینه جدید عراق را معرفی کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    پیوستن نوکر دست نشانده ایران به زباله دان تاریخ را به ملت عراق تبریک و تهنیت میگویم . امید است نخست وزیر جدید عراق با درس عبرت گرفتن از مالکی و اعمال اراده شخصی و قانونی در مقابل ملت عراق ، دست بیگانگان و دخالتهای خارجی در عراق را کوتاه نماید . علی الخصوص نیرنگ و فریب حکومت ایران .

  • faryad

    اینقدر امریکا زبون شده که نمیتواند ازپس این گروه مشکوک داعش - ساخته اسد - براید؟ یا ماموریت داعش و حکومت اسلامی ایجاد و تداوم تنش درمنطقه براساس خواسته غرب است تا نفت را ارزان بخرد و میلیاردها دلار اسلحه بفروشد؟ ؟