ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت چهار فعال عرب به حبس ابد و از پنج تا ۱۰ سال زندان

پس از گذشت دو سال و هفت ماه از دستگيری حسن عبيات، جاسم ساعدی، خالد عبيداوی و عيدان بيت سياح، چهار فعال عرب اهوازی، دادگاه انقلاب اسلامی این شهر احکام اوليه آن‌ها را صادر کرد.

پس از گذشت دو سال و هفت ماه از دستگيری حسن عبيات، جاسم ساعدی، خالد عبيداوی و عيدان بيت سياح، چهار فعال عرب اهوازی، دادگاه انقلاب اسلامی این شهر احکام اوليه آن‌ها را صادر کرد.

حسن عبيات و عيدان بيت سياح (بالا) - خالد عبيداوی و جاسم ساعدی (پایین)

به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، احکام اولیه این فعالان عرب طی هفته گذشته توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به رياست قاضی «فرهادوند» صادر شده است.

بر اساس اين حکم حسن عبيات به حبس ابد، عيدان بيت سياح (شاخی) به ۱۰ سال زندان وخالد عبيداوی و جاسم ساعدی (سواعدی) نيز هرکدام به پنج سال زندان محکوم شدند.

اين چهار فعال عرب همگی اهل شهر حميديه در ۲۵ کيلومتری اهواز هستند و در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شدند.

به‌گفته کريم دحيمی، فعال حقوق بشر اهوازی اتهاماتی که اين افراد به خاطر آن محکوم شدند «محاربه با خدا و افساد فی‌الارض، تأسيس تشکيلاتی مخالف با جمهوری اسلامی و ارتباط با خارج و اقدام عليه امنيت کشور» بوده است.

دحیمی افزود آنها ابتدا به ترور متهم شده بودند ولی پس از مدتی از اين اتهام واهی تبرئه شدند. وی همچنین گفت که چنين احکام سنگينی با فشار دستگاه‌های امنيتی صادر شده است.

کريم دحيمی گفت: «اين چهار فعال بيش از ١١ ماه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز تحت شديد‌ترين شکنجه جسمانی و روحی قرار گرفته بودند به‌طوری که يکی از زندانيانی که با آن‌ها در زندان کارون بوده می‌گويد؛ آثار شکنجه تاکنون بر بدن آنان نمايان است.»

در سال ۱۳۹۰ بر اثر شکنجه‌ها، اين چهار زندانی در برابر دوربین‌های شبکه انگليسی‌زبان «پرس تی وی»  وابسته به جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند و وادار به «اعترافات اجباری» مبنی بر ترور و زخمی کردن دو بسيجی شدند. این اتهام توسط متهمان در دادگاه  انقلاب اهواز رد شد.

حسن عبيات، جاسم ساعدی، خالد عبيداوی و عيدان بيت سياح هم‌اکنون در زندان کارون اهواز به‌سر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 59

    […] […]