ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیوند اعضای بدن به اتباع غیر ایرانی ممنوع شد

بر اساس تصویب شورای عالی پیوند اعضای بدن، از این پس جراحی پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع است.

بر اساس تصویب شورای عالی پیوند اعضای بدن، از این پس جراحی پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع است.

در ایران سالانه بیش از دو هزار و ۳۰۰ مورد پیوند کلیه انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و جمعی از پزشکان و جراحان در وزارت بهداشت، در دو مصوبه جداگانه، جراحی پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی و همچنین جراحی پیوند در بیمارستان‌های خصوصی، چه پیوند عضو از فرد زنده و چه از فردی که مرگ مغزی شده است ممنوع اعلام شد.

پیش از این مصوبه، اتباع غیر ایرانی می‌توانستند فرد دهنده عضو را با خود از کشورشان به ایران بیاورند و از خدمات جراحی پیوند در ایران بهره‌مند شوند، اما بر اساس مصوبه جدید وزارت بهداشت، پیوند عضو به اتباع خارجی در بیمارستان های سراسر کشور ممنوع شده است.

همچنین برای جلوگیری از هرگونه تخلف در پیوند اعضای بدن، جراحی‌های پیوند اعضای بدن فقط به بیمارستان های دولتی و دانشگاهی واگذار و اجرای آن در بیمارستان‌های خصوصی سراسر کشور ممنوع شد.

به گفته حسن هاشمی وزیر بهداشت این دو مصوبه از اول مهر به مرحله اجرا خواهد رسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دو مصوبه امروز شورای عالی پیوند اعضای بدن به نفع سلامت بیماران ایرانی است، اضافه کرد: «با ممنوع شدن جراحی پیوند اعضا به اتباع غیرایرانی و همچنین مجاز شدن جراحی پیوند فقط در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی، امیدواریم برخی تخلفات و سودجویی ها در این روش های درمانی در کشور از بین برود.»

اهدای کلیه در ایران به‌دلیل گسترش فقر در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است.

روز یکشنبه ۲۹ تیرماه مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به فروش کلیه ایرانی به بیماران خارجی هشدار داد و گفت: «این بیماران با مدارک جعلی به ایران می‌آیند و پزشکان بدون بررسی مدارک، با دریافت دستمزدهای میلیونی کلیه ایرانی را به آن‌ها پیوند می‌زنند.»

در قوانین ایران بر اساس قانونی که در سال ۱۳۸۷ تصویب شد، اهدای کلیه ایرانی به غیرایرانی ممنوع است، اما به گفته مصطفی قاسمی، چندین سال است عواملی به‌عنوان دلال و واسطه با جعل اسناد، کارت ملی و شناسنامه، خود را به‌عنوان افراد ایرانی معرفی می‌کنند و در نتیجه کلیه ایرانی به آن‌ها پیوند زده می‌شود.

این کارشناس، وزارت بهداشت را به کوتاهی در این‌ زمینه متهم کرده و گفته بود در سال‌های اخیر در برخی از بیمارستان‌ها گزارش این تخلف به وزارت بهداشت رسید، اما این وزارتخانه اقدامی نکرد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی، به‌عنوان نمونه به «دو بیمار عربستانی» اشاره کرده بود که به‌تازگی برای انجام پیوند کلیه به ایران آمدند و یکی از آن‌ها درگذشت.

در بورس کلیه در ایران، یک عدد کلیه بین ۴۵تا ۷۵میلیون تومان معامله می‌شود و انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز معمولاً بر معامله کلیه نظارت دارد.

این در حالی است که مصطفی قاسمی می‌گوید عمل جراحی روی بیماران عربستانی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشته و پول‌های کلانی در این زمینه رد و بدل شده است.

وی بیمارانی که برای پیوند کلیه به ایران می‌آیند را از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، آذربایجان، افغانستان و هندوستان عنوان کرده بود.

بنا بر آمار رسمی در ایران سالانه بیش از دو هزار و ۳۰۰ مورد پیوند کلیه انجام می‌شود و اهداکنندگان کلیه باید بین ۲۲تا ۳۴سال سن داشته باشند.

اهدای کلیه در ایران به‌دلیل گسترش فقر در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است.

به جز ایران؛ عراق، چین، هند، مصر، ترکیه و مولداوی از جمله کشورهایی هستند که در آنها خرید و فروش کلیه انجام می‌شود و حتی به کشورهای دیگر مانند آمریکا و اسرائیل هم صادر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ESI

    قابل توجه .. آغا رکوردزن !!؟؟