ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل باید فوری برای جلوگیری از فجایع گسترده بیشتر علیه اقلیت ها اقدام کند

عبدالکریم لاهیجی - اقدامات فوری برای تضمین محافظت موثر از مردم غیرنظامی عراق و کمک بشردوستانه به تمام آوارگان ضروری است.

شورای امنیت سازمان ملل برای محافظت جامعه ایزدیان در شمال عراق از تعدی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و گروه های تروریستی وابسته به آن و جلوگیری از پیشروی بیشتر به اصطلاح «دولت اسلامی» در عراق و نیز در کشورهای همسایه مثل سوریه و لبنان، باید سریع دست به اقدام بزند. شورای امنیت سازمان ملل در روز ۱۱ اوت ۲۰۱۴ (۲۰ مرداد ۱۳۹۳) بیانیه ای را به اتفاق آرا در محکومیت ستم علیه اقلیت ها در عراق صادر کرد و هشدار داد که چنین اعمالی می تواند «جنایت علیه بشریت» محسوب شود.

گویا دست کم ۱۵۰۰۰۰ تن از ایزدیان، اقلیتی دینی در عراق، پس از این که داعش شهرهای نزدیک به آنها را تسخیر کرد، از خانه هایشان فرار کرده اند. این آوارگان به کوه های سینجار پناه برده اند و از مایحتاج اولیه مثل سرپناه، غذا و آب بی بهره هستند. علاوه بر ایزدیان، بخش های بزرگی از اقلیت های مسیحی، ترکمن و شیعه شباک آواره شده اند.

عبدالکریم لاهیجی،رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «جامعه بین المللی و دولت عراق باید هم اکنون برای محافظت این مردم از اعمال وحشیانه بیشتر اقدام کنند! اقدامات فوری برای تضمین محافظت موثر از مردم غیرنظامی و کمک بشردوستانه به تمام آوارگان ضروری است.»

مشاوران ویژه دبیر کل سازمان ملل در مورد پیشگیری از نسل کشی، آداما دینگ، و مسؤولیت محافظت، جنیفر وِلش، به شدیدترین وجهی اعدام در حدود ۵۰۰ تن از ایزدیان را در سینجار و نواحی اطراف آن به دست داعش محکوم کردند. آنها همچنین از گزارش های مربوط به ربایش ۱۵۰۰ تن از زنان و دختران ایزدی، مسیحی و شباک ابراز نگرانی کردند و گفتند این نوع اعمال نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه است و می تواند جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت و به ویژه نسل کشی تلقی شود.

با در نظر گرفتن هشدار سازمان ملل در باره نسل کشی و پاکسازی قومی علیه اقلیت ها در عراق، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهد فوری اجلاس ویژه ای برای تصویب قطعنامه ای در محکومیت فجایع انجام شده و فراخواندن جامعه بین المللی و دولت عراق به اقدام فوری برای محافظت از تمام اقلیت های دینی در خطر در عراق تشکیل دهد.

عبدالکریم لاهیجی اعلام کرد: «با وجود مشکلات بزرگ سازمان های حقوق بشر برای فعالیت در عراق، جامعه بین المللی اکنون از اطلاعات زیادی برای پیگیری گزارش های کارشناسان مختلف سازمان ملل و تصویب قطعنامه ای قاطع در شورای حقوق بشر برخوردار است.» این قطعنامه باید از دفتر کمیسر عالی بخواهد تا با انجام تحقیق جامعی موارد نقض حقوق بشر و جرایم ارتکابی از جمله قتل های فراقضایی، شکنجه و بدرفتاری، تجاوز و خشونت جنسی و بردگی را مورد بررسی قرار دهد.

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.