ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت اتحادیه اروپا با کمک تسلیحاتی به کردهای عراق

وزیران خارجه اتحادیه اروپا کمک تسلیحاتی به کردهای عراقی را به شرط هماهنگی با دولت مرکزی مجاز دانستند. رهبران قبائل سنی هم از آمادگی برای همکاری با عبادی خبر دادند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، کمک تسلیحاتی به کردها در رویارویی با داعش را به شرط هماهنگی با دولت عراق مجاز دانستند. رهبران قبائل سنی عراق نیز از آمادگی مشروط خود برای همکاری با دولت عبادی خبر دادند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست اضطراری خود در ۱۵ اوت اعلام کردند که اعضای اتحادیه در تصمیم کمک تسلیحاتی به اقلیم کردستان عراق، صاحب اختیار هستند. این توافق پس از بحث‌های طولانی نزد اعضا در روزهای گذشته گرفته شد.

وزیر خارجه آلمان در پایان این نشست اعلام کرد که هنوز روشن نیست چه نوع سلاح و مهماتی می‌توانند در اختیار رزمندگان کرد قرار گیرند. اشتاین‌مایر گفت که پیشمرگه‌های کرد سلاح‌هایی دارند که به دوران بلوک شرق تعلق دارد: «در نتیجه باید تقاضاها از شرق اروپا تامین شوند.»

در همین زمینه، روزنامه آلمانی «بیلد» به نقل از یک سند محرمانه ارتشی نوشته بود که آلمان موضوع کمک تسلیحاتی به رزمندگان کرد را از طریق شرکای خود در رومانی و بلغارستان و با دادن «کلاشنیکف» هماهنگ کرده‌ است.

فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا، پیش از ظهر جمعه ۱۵ اوت گفته بود که کشورش با کمال میل، هرگونه تقاضا برای کمک تسلیحاتی به کردهای عراقی را بررسی می‌کند. جمهوری چک و ایتالیا نیز از جمله موافقان چنین حمایتی بودند.

تاکنون و در میان اعضای اتحادیه اروپا، تنها فرانسه اقدام به ارسال تسلیحات به اقلیم کردستان کرده است. دفتر فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه چهارشنبه ۱۳ اوت اعلام کرد که محموله سلاح‌ها در ساعات ‌آینده به عراق ارسال می‌شوند. دولت فرانسه اشاره‌ای به نوع و میزان سلاح‌ها نکرده بود.

وزیر خارجه آلمان قبلا گفته بود که دولتش کمک‌‌های خود به عراق را در چارچوب مرزها و موازین «قانونی و سیاسی» ارائه خواهد کرد. مطابق قوانین آلمان، کمک تسلیحاتی به مناطق بحرانی ممنوع است. ترجیح دولت آلمان آن است که حمایت‌های خود از کردهای عراقی را محدود به کمک‌های انساندوستانه کند. روز جمعه ۱۵ اوت، پنج هواپیمای باری با محموله ۳۰ تن مواد خوراکی و ۶ تن دارو و اقلام پزشکی عازم اربیل شدند.

اعلام  آمادگی رهبران قبائل در همکاری با عبادی

تنش سیاسی موجود در عراق، با کنار رفتن مالکی از نبرد قدرت بر سر پست نخست وزیری، به صورت بارزی کاهش یافته است. عبادی در برابر وظیفه سترگی قرار گرفته است. او باید دولت واحدی تشکیل دهد که منویات کلیه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی و مذهبی عراق را نمایندگی کند.

حیدر عبادی با وظایف سنگینی در متحد کردن گروه‌های مذهبی و سیاسی در عراق روبروست

آمریکا، سازمان ملل و کشورهای اروپایی از تصمیم مالکی استقبال کرده‌اند. آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراقی نیز در نماز جمعه ۱۵ اوت، همه احزاب و گروه‌های سیاسی و مذهبی در عراق را دعوت به همکاری با حیدر عبادی، نخست وزیر جدید کرد.

عشایر سنی عراق نیز آمادگی خود را برای مشارکت در دولت جدید عراق اعلام کرده‌ و شرط این همکاری را اعاده حقوق خود و رفع تبعیض‌های اجتماعی و سیاسی دانسته‌اند.

تشنج و تفرقه سیاسی و مذهبی در عراق، عامل اصلی یکه‌تازی و پیشروی داعش در این کشور عنوان می‌شود.

در این میان، شاهدان عینی از شمال عراق گزارش دادهآند که نیروی هوایی آمریکا، اقدام به پرتاب موشک به مواضع داعش در ارتفاعات سنجار کرده است. این شهود به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که نیروهای داعش در ادامه پیشروی‌ها خود به خانه‌های شهروندان عادی یورش برده‌اند.

نیروی هوایی آمریکا از چند روز قبل تاکنون، مواضع «داعش» در شمال عراق را بمباران کرده است. این حملات به منظور نجات آوارگان ایزدی و مسیحی و حراست از نظامیان و مستشاران آمریکایی مستقر در منطقه انجام می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.