ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر علوم استیضاح می‌شود

چهارشنبه ۲۹ مرداد، رضا فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس استیضاح می‌شود. روحانی برای حمایت از وزیر علوم به مجلس می‌رود. دولت تهدید کرده که نام نمایندگان رانت‌خوار را افشا می‌کند.

چهارشنبه ۲۹ مرداد رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در صحن علنی مجلس استیضاح می‌شود و به این ترتیب فصل تازه‌ای از رابطه دولت با مجلس رقم خواهد خورد.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، جمعه ۲۴ مرداد خبر داد که جلسه علنی روز چهارشنبه هفته جاری به استیضاح رضا فرجی‌دانا اختصاص دارد.

چهارشنبه ۲۹ مرداد رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در صحن علنی مجلس استیضاح می‌شود

معاون پارلمانی رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که اکثریت نمایندگان با استیضاح وزیر علوم مخالفت کنند. او گفت: « دانشگاهیان از عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راضی هستند. بی‌شک مخالفت نمایندگان مردم در مجلس با استیضاح فرجی‌دانا موجبات خوشحالی و نشاط جامعه علمی کشور اعم از اساتید، دانشجویان و قاطبه مردم را فراهم خواهد کرد.»

در تیر ماه سال جاری ۹۰۰ تن از استادان دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نسبت به «تضعیف وزیر علوم توسط شماری از نمایندگان» ابراز تأسف کرده‌ بودند.

محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور هم گفته است که به احتمال زیاد حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز برای پشتیبانی از وزیر علوم، در روز استیضاح به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

خباز با لحنی به نسبت تهدیدآمیز گفت: «در روز استیضاح پرده‌ها می‌افتد و مسائلی برملا می‌شود تا همه مسائل برای ملت و نمایندگان روشن شود.»

او به پرونده رانت‌‌های دانشگاهی اشاره می‌کند.

پرونده رانت‌‌های دانشگاه

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رئیس سازمان دانشجویان، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ۱۶ به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم روز پنجم خردادماه سال جاری، در پی ارائه آمار تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم تاکید کرد که در این میان، نام شماری از «آقازادگان» و وابستگان سران کشور نیز دیده می‌شود.

بر اساس این آمار، ۲۲۸‌ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۳۰۵ دانشجو با معدل کار‌شناسی ‌ارشد زیر ۱۶، از خارج از کشور جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

۲۳۵‌دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور نیز دارای معدل نامعلوم بوده‌اند. ۳۲۵‌ نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بوده‌اند و به عبارت دیگر، سن آن‌ها بالای ۳۳ سال بوده است.

علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رئیس سازمان دانشجویان ایران اعلام کرد ۳۰۰۲ دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند.

در مجموع طی دولت نهم و دهم، چهارهزار و ۲۳۸ بورس دانشگاهی خارج از روال قانونی به دانشجویان متقاضی ارائه شده است.

حسن مسلمی، نائینی معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در دولت دهم، در واکنش به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «بی‌سواد خواندن سه هزار دانشجوی بورسیه دوره قبل کاری خارج از عرف و اخلاق است.»

وی درباره اینکه در دولت هفتم و هشتم نیز برخی از بورسیه ها بدون ضابطه علمی پذیرش شده‌اند و اسامی برخی از آقا زاده‌ها و وابستگان حکومت نیز در بین آنان دیده می شود، گفت: «در دوره اصلاحات افرادی بورس شده بودند که در مورد آنها ضوابط علمی و عمومی رعایت نشده بود. از من خواستند که آن را اعلام کنم، اما من این کار را درست ندانسته و انجام ندادم».

خبر تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم با واکنش بسیار از جمله از سوی جامعه دانشگاهی روبه‌رو شد.

بر اساس آماری که معاون وزارت علوم ارائه داده است برای بورس خارج حدود ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

به گفته وزارت علوم در بین افرادی که بدون رعایت ضوابط از این بورس‌ها برخوردار شده‌اند «آقازاده‌ها و منصوبان» نیز حضور دارند.
در سال ۱۳۸۵ دانشجویان المپیادی و دارای رتبه‌های ممتاز له خارج از کشور اعزام می‌شدند. در سال ۱۳۸۷ بندی به این دستورالعمل اضافه شد و افرادی که دارای خدمات و فعالیت‌های برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند، می‌توانستند متقاضی اعزام شوند. به تدریج در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص می‌داد. رانت‌خواران دانشگاهی برای برخورداری از بورسیه‌ها به این بند از قانون ارجاع می‌دادند.

توافق‌های پشت پرده

اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهور: دولت برنامه‌هایش را پیش می‌برد

به گفته حجت‌الله درویش‌پور، نماینده مجلس ۱۰ نفر از نمایندگان کنونی، از دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیر قانونی‌اند. علی مطهری، نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفته است که وزیر علوم باید از این استیضاح استقبال کند زیرا حضور او در مجلس باعث برملا شدن حقایق و خلاف‌های دولت گذشته خواهد شد.

به گفته حامد قادرمرزی، نایب رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نمایندگانی که از بورسیه‌های غیر قانونی برخوردار شده بودند، نامه استیضاح وزیر علوم را امضاء نکرده‌اند. قادر مرزی می‌گوید این نمایندگان از وزارت علوم قول گرفته‌اند که چنانچه نام رانت‌خواران افشاء شود، نامی از آن‌ها در میان نیاید.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز با حمایت از وزیر علوم اعلام کرده که دولت مصمم است برنامه‌هایش را در دانشگاه‌ها پیش ببرد. حسن هاشمی، وزیر بهداشت و همچنین انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز از دیگر حامیان فرجی‌دانا در ماجرای استیضاح‌ است. جهانگیری و هاشمی بر ضرورت آرامش در فضای دانشگاهی تأکید می‌کنند.

تفاهم بین مجلس و دولت

احمد توکلی، نماینده مجلس و مخالف سرسخت وزیر علوم

به گفته احمد توکلی، یکی از اعضای شاخص فراکسیون اصول‌گرایان و از طرفداران استیضاح وزیر علوم، فرجی‌دانا با برخی انتصابات، تفاهم بین مجلس و دولت را از بین برده است. او به انتصاب جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی، جعفر توفیقی به عنوان مشاور ارشد، مجتبی صدیقی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و سعید سمنانیان به عنوان معاون وزیر علوم و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره می‌کند.

احمد توکلی که در صدر انقلاب رئیس شهربانی بوشهر بود تحصیلاتی نداشت. در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مدارکی منتشر شد که نشان می‌داد او بدون برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد، دکتری گرفته است.

مسعود میرکاظمی، یکی از نمایندگان فراکسیون اصول‌گرایان زاویه دیگری را در پرونده استیضاح وزیر علوم گشوده است. او ادعا می‌کند کسانی که از بورسیه‌های غیر قانونی برخوردار شده‌اند، از مجروحان جنگی بوده‌اند. به گفته او استیضاح وزیر ربطی به پرونده رانت‌های دانشگاهی ندارد، بلکه موضوع دانشجویان ستاره‌دار در میان است. او همچنین از انتصاب میلی منفرد و جعفر توفیقی به عنوان «دهن‌کجی به مجلس» یاد کرده است.

از سوی دیگر جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش و رئیس کمیته آموزش‌ عالی و آموزش‌ پزشکی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از پیگیری ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی تحت هر شرایطی خبر داده و گفته است: «فرجی‌دانا استیضاح بشود یا نشود، تفاوتی نمی‌کند؛ چراکه باید تکلیف این پرونده روشن شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.