ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات دراسلام‌آباد در فراخوان به استعفای نواز شریف

ده‌ها هزار نفر با تجمع در اسلام‌آباد خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر پاکستان و برگزاری انتخابات پیش از موعد شدند. شریف متهم به دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی است.

ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت پاکستان با اجتماع در اسلام‌آباد خواستار کناره‌گیری نخست وزیر و برگزاری انتخابات پیش از موعد شده‌اند. نواز شریف متهم به دستکاری در نتیجه انتخابات پارلمانی  سال ۲۰۱۳ است.

پلیس پاکستان تعداد تظاهرکنندگان را ۶۰ هزار نفر عنوان می‌کند

کاروان بزرگی از مخالفان دولت نواز شریف که از لاهور به سمت اسلام‌آباد به راه افتاده بود، پس از ۳۴ ساعت طی مسیر، شامگاه جمعه ۱۵ اوت به پایتخت رسید. این کاروان ده‌ها هزار نفری متشکل از هواداران دو حزب «عدالت» و «تحریک عوامی»  روز پنجشنبه ۱۴ اوت به راه افتاد و مسیر ۳۰۰ کیلومتری دو شهر را با کامیون، اتوبوس و خودرو پیمود.

با وجود بارندگی شدید و موانعی که پلیس بر سر راه تظاهرکنندگان ایجاد کرده بود، آنها توانستند خود را به پایتخت برسانند. پلیس پاکستان اعلام کرده که تظاهرکنندگان ۶۰ هزار نفرهستند. در میانه راه، بارها بین نیروهای امنیتی و مخالفان درگیری روی داد. ماموران پلیس برای جلوگیری از حرکت کاروان، جاده را با سیم خاردار، کانتینر، کیسه شن و موانع دیگر مسدود کرده بودند.

کاروان یاد شده با وجود بارندگی شدید و موانع یاد شده، در حالی به اسلام‌آباد رسید که تظاهرکنندگان روی سقف کامیون‌ها و اتوبوس‌ها می‌رقصیدند و سرود می‌خواندند. با ورود کاروان به اسلام‌‌آباد، زد و خوردهای پراکنده‌ای میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی پیش آمد اما کسی اقدام به تیراندازی نکرد. دستکم ۲۰ هزار مامور پلیس، ناظر بر اجتماع مخالفان شریف هستند.

عمران خان

این کاروان را عمران خان، قهرمان ورزشی و کاپیتان سابق تیم کریکت این کشور و طاهر القدری، روحانی پرنفوذ به راه انداخته‌اند. حزب «عدالت» عمران خان سومین حزب بزرگ پاکستان محسوب می‌شود. طاهر القدری، رهبر حزب «تحریک عوامی» که هواداران پرشماری در پاکستان دارد، فساد اقتصادی و تبعیض اجتماعی را محکوم می‌کند. در کشمکش‌ مربوط به محاصره خانه‌ او توسط نیروهای دولتی در ماه ژوئن، ده نفر از هواداران وی کشته شدند.

نواز شریف متهم به تقلب در نتیجه انتخابات ماه مه ۲۰۱۳ است و مخالفان او دولت کنونی را بر همین اساس مشروع نمی‌دانند.

خان و القدری در صدد گسترش تظاهرات در اسلام‌اباد و رساندن تعداد مخالفان به یک میلیون نفر هستند. این دو می‌گویند ان قدر در اسلام آباد می‌مانند تا خواست‌شان برای روی کار امدن یک دولت جدید محقق شود.

این تظاهرات مقارن با سالگرد استقلال پاکستان انجام می‌گیرند. دادگاه عالی پاکستان برگزاری هرگونه تجمع در پایتخت را ممنوع خوانده است. نگرانی عمده‌ای در مورد دخالت ارتش در حرکت این کاروان وجود داشت اما وزیر دفاع پاکستان اعلام کرده که دولت و ارتش در تعامل لازم برای نظارت بر تظاهرات هستند.

شریف: تحقیق آری، استعفا خیر

نواز شریف متهم به تقلب در انتخابات است

نخست وزیر پاکستان در این میان اعلام کرده که آماده گفتگو و دیدار با مخالفان خود است. او می‌گوید دستگاه قضایی پاکستان به شائبه تقلب رسیدگی خواهد کرد.

اما مسئله تنها به شائبه تقلب باز نمی‌گردد. یک دلیل دیگر تظاهرات، ناامیدی افکار عمومی از انجام وعده‌های اقتصادی و اجتماعی اوست.

یک نماینده ارشد دولت پاکستان اعلام کرده که شریف آماده تحفص در مورد نتایج انتخابات پارلمانی ۲۰۱۳ است اما این آمادگی به معنای استعفای او نخواهد بود.

پرویز رشید، سخنگوی نواز شریف  تظاهرکنندگان را متهم به «بی‌مسئولیتی و ایجاد هرج و مرج» کرده است.

تظاهرات کنونی در پاکستان، بزرگترین چالش شریف از زمان روی کار آمدن در بهار ۲۰۱۳ به شمار می‌رود.

پیروزی شریف از حزب «مسلم لیگ» در ماه مه ۲۰۱۳ بر آصف علی زرداری،  اولین جابه‌جایی یک دولت غیرنظامی با دولت غیرنظامی دیگر در پاکستان بود.

از زمان اعلام استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷، این نخستین مرتبه بود که یک دولت غیرنظامی، قدرت را از طریق انتخابات به دولت بعدی واگذار کرد.

نیمی از این زمان را نظامیان بر پاکستان حکومت کرده‌اند. دولت‌های غیرنظامی بارها با کودتای نظامی سقوط کرده و رهبران سیاسی به قتل رسیده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.