ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۱۱ تن از فعالان مدنی در استان اردبیل

نيروهای اطلاعاتی و امنيتی استان اردبیل ۱۱ تن از فعالان ملی - مدنی شهرهای این استان را که قصد صعود به قله ساوالان داشتند بازداشت کردند.

۱۱ تن از فعالان ملی -  مدنی شهرهای استان اردبيل که به روال هر سال قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، توسط نيروهای اطلاعاتی و امنيتی دستگير شدند.

به‌گزارش «هرانا»، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، مأموران امنيتی و انتظامی با مسدود کردن جاده پناهگاه ساوالان مانع صعود بیشتر این فعالان شدند و تعدادی از آن‌ها را که توانسته بودند خود را به پناهگاه ساوالان برسانند، حوالی ساعت ۲۰ پنجشنبه ۲۳ مردادماه جاری، دستگير کردند.

منابع خبری آذربایجانی نام دستگیرشدگان را رحیم غلامی، آیدین ذاکر، جعفر رستمی، میثم جولانی، سعید حسینی، حمید قوتی، عیسی عزیزی، سجاد ابراهیم‌پور، حسن جولانی، رضا قوتی و حبیب نگهبان گزارش کرده‌اند.

گزارش هرانا می‌افزاید مأموران امنیتی در حين بازداشت و در زمان انتقال فعالان ملی -  مدنی به بازداشتگاه نيروی انتظامی مشکين‌شهر، «برخوردهای خشن و غيرانسانی» با آن‌ها داشته‌اند. «ضرب‌وشتم، به‌کارگیری الفاظ توهين‌آميز، بی‌حرمتی و تحقير» نمونه‌ای از رفتار‌های نيروهای اطلاعاتی و امنيتی با اين فعالان عنوان شده است.

بازداشت‌شدگان پس از دو روز بازداشت در بازداشتگاه نيروی انتظامی مشکين‌شهر صبح روز شنبه ۲۵ مردادماه به دادگاه انقلاب مشکين‌شهر منتقل شده‌اند. قاضی دادگاه آن‌ها را به اتهاماتی همچون «اعلام فراخوان به تجمع غيرقانونی و تبليغ عليه نظام» متهم و قرار بازداشت دو روزه برای آن‌ها صادر کرده و آن‌ها را به مجازات حبس تهديد کرده است. دستگيرشدگان  گفته‌اند در صورت زندانی شدن دست به اعتصاب غذای دسته‌جمعی زده و حاضر به واگذاری وثيقه نخواهند شد.

در آذربایجان هر سال مراسم ساوالان برگزار می‌شود. در این مراسم فعالان ملی - مدنی آذربایجان خواستار رفع تبعیض‌ها و همچنین احقاق حقوق ملی - مدنی آذربایجان می‌شوند. بازداشت فعالان مدنی و فرهنگی آذربایجانی در ایران تقریبا هر سال اتفاق می‌افتد.

در آخرین روزهای سال ۱۳۹۲ احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارش خود به اعدام، بازداشت و احکام سنگین فعالان اقلیت‌های قومی اشاره کرد. در سال گذشته ۲۵ فعال عرب، بلوچ و کرد به دار آویخته و فعالان آذربایجانی با احکام سنگین حبس روبه‌رو شدند.

محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت (یوروش) مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی و بهبود قلی‌زاده از فعالان آذربایجانی به اتهام «تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام» به ۹ سال زندان و علی هدایتی، یدالله دشتی، ناصر کاظم‌پور، بهرام آخوندی‌نژاد و مجید سفیدانی هر کدام به چند ماه حبس محکوم شدند.

حسن دمیرچی هنرمند آذربایجانی نیز به شش ماه حبس محکوم شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 59

    […]  بازداشت ۱۱ تن از فعالان مدنی در استان اردبیل رادیو زمانه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ۱۱ تن از فعالان ملی –  مدنی شهرهای استان اردبیل که به روال هر سال قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شدند. […]