ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار «کوتاه اما مفید» آمانو از ایران

یوکیا آمانو پس از دیدار با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این دیدارها را مفید ارزیابی کرد.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از ورود به ايران و ديدار با مقام‌های بلندپایه ایرانی در بیانیه‌ای این دیدارها را مفید خواند.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار از ايران

يوکيا آمانو شامگاه شنبه ۱۶ اوت / ۲۵مرداد وارد تهران شد و پس از دیدار با مقام‌های ایرانی، روز يکشنبه ۱۷ اوت / ۲۶ مرداد در بيانيه‌ای‌ گفت: «هدف سفر من به تهران ديدار با مقام‌های بلندپایه سياسی ايران بود و گفت‌وگو در زمينه گسترش همکاری‌ها در چارچوب تفاهم‌نامه مشترک و نيز در زمينه‌های ديگر بود.»

آمانو سومین دیدار خود از ایران را «کوتاه اما پرفايده» خواند و اعلام کرد که در اين ديدارها درباره چاشنی‌های انفجاری نیز گفت‌وگو شده است.

وی گفت ايران به‌منظور از بين بردن نگرانی‌ها درباره تهيه چاشنی‌های انفجاری در اوايل سال ۲۰۰۰ توضيحات لازم را به آژانس ارائه داد و همچنين اطلاعات لازم در زمينه برنامه خود برای استفاده از چاشنی‌های انفجاری در صنعت نفت و گاز در سال ۲۰۰۷ را نیز در اختيار آژانس قرار داده است.

بحث بر سر چاشنی‌های انفجاری در دیدار آمانو با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مطرح شد و آمانو در این دیدار گفت ما خواهان ارائه «اطلاعات و توضيحات از سوی ايران برای ارزيابی نياز يا توسعه چاشنی‌های انفجاری» هستيم.

یوکیا آمانو در دیدار با علی‌اکبر صالحی

علی‌اکبر صالحی نیز پس از این دیدار با بیان این‌که ایران تمام سئوالات درباره‌ چاشنی‌های انفجاری را پاسخ داد، اظهار امیدواری کرد که آمانو درباره‌ چاشنی‌های انفجاری قدم بلندی را در جهت اين موضوع بردارد. صالحی گفت این موضوع «تقريبا در حال بسته شدن است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خردادماه سال جاری نیز گفته بود تحقیقات آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری کافی است و اظهارات ایران درباره این مسئله با یافته‌های آژانس منطبق بوده است.

وی افزوده بود: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که بازرسی‌ها درباره مسئله چاشنی‌های انفجاری از سوی آژانس به پایان برسد.»

به‌گفته دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر آژانس همه مسائل مربوط به گذشته را نيز بررسی خواهد کرد که شامل بحث چاشنی‌های منفجره نيز است.

دیدار با حسن روحانی

یوکیا آمانو روز یکشنبه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار کرد. در این دیدار روحانی اظهار اميدواری کرد که با روشن شدن برخی ابهامات درباره فعاليت‌های هسته ای ايران، نام خوبی از آژانس به‌عنوان نهادی بی‌طرف باقی بماند.

حسن روحانی در دیدار با یوکیا آمانو

رئیس‌جمهور ایران افزود: «ما تنها نظارت‌های قانونی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را می‌پذيريم که در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت‌های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای در حال توسعه تمام خواهد شد.»

وی بار دیگر به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «در دکترين دفاعی ايران به هيچ‌وجه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی جايی ندارد.»

روحانی دستيابی به توافق جامع را «بازی برد – برد برای طرفين» دانست و گفت معتقد است که اگر اراده جدی برای حل و فصل موضوع و دستيابی به توافق وجود داشته باشد، «ظرف کمتر از يک سال» می‌توان به نتيجه نهايی با آژانس دست يافت.

وی همچنین توان موشکی ايران را «به هيچ عنوان و در هيچ رده‌ای» قابل مذاکره ندانست.

يوکيا آمانو نیز در این دیدار گفت از ابتدای پذیرش مسئوليت خود در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همواره سعی کرده منصفانه عمل کند و شرايط و قوانين را برای همه کشورها يکسان در نظر بگيرد.

آمانو تأکيد کرد که آژانس نيز از طولانی شدن روند مذاکرات خشنود نیست و امیدوار است که با همکاری نزديک مسايل در يک برنامه زمانی معقول حل شود .

يوکيا آمانو در ديدارهای امروز خود با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ایران نیز ملاقات کرد. در این دیدار ظریف آژانس را «تنها نهاد دارای صلاحيت بين‌المللی در موضوع هسته‌ای» عنوان کرد و آمانو نیز بر ادای وظايف آژانس به‌عنوان يک نهاد بی‌طرف در چارچوب مقررات آژانس تأکيد نمود.

یوکیا آمانو در دیدار با محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف در آخرین سفرش به وین و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با آمانو دیدار کرده بود.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرين بار در آبان‌ماه ۱۳۹۲ به ايران سفر و با مقام‌های بلندپایه این کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.

ايران و آژانس از آبان‌ماه گذشته تاکنون درباره سه مرحله گام‌های اعتمادساز با يکديگر توافق کرده‌اند که در جريان اين همکاری‌ها، ايران ۱۳ اقدام عملی را تا امروز انجام داده است و پنج مورد ديگر که مربوط به توافق گام سوم است بايد تا ۲۵ اوت / سوم شهريور امسال به اجرا گذاشته شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samrad

    برای ماموریت ایشان پنج تا ده دقیقه زمان متوسط عادی است. زیادی هم طولش داده.

  • hasani

    حسن روحانی : توان موشکی جمهوری اسلامی به هیچ عنوان و در هیچ رده‌ای قابل مذاکره نیست.!!

  • hasani

    چاشنی‌های انفجاری !!؟ فتوا داده بودند که صلح آمیز است ؟!