ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جولیان آسانژ: «به زودی سفارت اکوادور را ترک می‌کنم»

موسس ویکی لیکس می‌گوید به زودی از محل پناه جستن خود در لندن خارج خواهد شد. او که دو سال در سفارت اکوادور مانده است گفت فشار‌های حقوق بشری بر آمریکا افزایش یافته.

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، می‌گوید به زودی از سفارت اکوادور در لندن، محل پناه  جستن خود، خارج خواهد شد. او گفت فشارهای نهادهای حقوق بشری بر آمریکا افزایش یافته است.

آسانژ این اظهارات را صبح روز دوشنبه ۱۸ اوت در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت اکوادور در لندن بیان کرد.

جولیان آسانژ به همراه سفیر اکوادور در کنفرانس مطبوعاتی

پیش از آغاز کنفرانس مطبوعاتی این اعتقاد به طور گسترده در میان محافل خبری وجود داشت که او در پایان این نشست خود را به پلیس تحویل خواهد داد. از همین رو نیروهای پلیس در اطراف محل سفارت اکوادور  تجمع کرده بودند.

آسانژ از دو سال پیش به این سفارتخانه پناهنده شده و تاکنون از آن خارج نشده است. او با اتهام تجاوز جنسی در سوئد رو به روست و چنان‌چه از سفارت خارج شود با خطر دستگیری و استرداد به سوئد و پس از آن به آمریکا مواجه است.

کنفرانس خبری آسانژ در لندن با حضور سفیر اکوادور آغاز شد. اکوادور بریتانیا را متهم کرده است که به دنبال یک راه حل دیپلماتیک برای حل مساله جولیان آسانژ نیست.

در ابتدای این کنفرانس خبری سفیر اکوادور گفت اینک زمان آن است که آسانژ آزادی خود را بازیابد و به حقوق ابتدایی و انسانی او احترام گذاشته شود.

آسانژ پس از اظهارات کوتاه سفیر اکوادور، گفت که دلیل اصلی پناهندگی او به سفارت اکوادور آن است که تحت تعقیب قضایی آمریکا قرار گرفته است و نه به دلیل اتهاماتی که به او در سوئد وارد شده.

به گفته آسانژ، سازمان دیدبان حقوق بشر از آمریکا خواسته است به تعقیب قضایی او خاتمه دهد و فشارهای حقوق بشری بر آمریکا فزایش یافته.

سفارت اکوادور در لندن، پناهگاه جولیان اسانژ در دو سال گذشته

گفته می‌شود که وضعیت سلامت آسانژ که از دو سال پیش تاکنون از ساختمان سفارت اکوادور خارج نشده مساعد نیست و او با مشکلات قلبی و ریوی رو به روست. او پیش‌تر از کمبود شدید آفتاب نیز شکایت کرده بود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد سلامتی‌اش گفت دو سال «محبوس» بوده و این دوران تأثیر بدی روی او گذاشته و او تنها روزی یک ساعت توانسته ورزش کند.

با این حال آقای آسانژ اشاره‌ای به این که او دقیقا چه زمانی و چگونه از سفارت اکوادور خارج خواهد شد نکرد. کنفرانس خبری آسانژ به ابهامات موجود در پرونده او و وضعیتش افرود.

فعالان حقوق بشر و دیپلمات‌های اکوادوری معتقدند که آسانژ در خطر انتقال از سوئد به آمریکاست؛ جایی که او ممکن است با مجازات مرگ روبه‌رو شود. حامیان آسانژ مدعی هستند که آمریکا پیشتر به خاطر انتشار اسناد دیپلماتیک آمریکا به خصوص مدارکی درباره جنگ عراق و افغانستان توسط ویکی‌لیکس، او را تحت تعقیب قرار داده است. آنها تمام این ماجرا را پاپوشی برای آسانژ می‌دانند.

آسانژ در سوئد هنوز با هیچ حکم یا محکومیت قضایی رو‌به‌رو نیست ولی پلیس می‌خواهد در ارتباط با اتهامات وارده از او بازجویی کند. آسانژ می‌گوید حاضر است در محل پناه جستن خود در لندن به سئوالات پاسخ دهد اما دستگاه قضایی سوئد این روش را مناسب نمی‌داند و خواهان پاسخ‌گویی او به سئوالات در سوئد است.

وب سایت ویکی‌لیکس به دلیل افشای اسناد و مدارک محرمانه بسیاری از دولت‌ها، از جمله دولت آمریکا، توجه جهانی را به خود جلب کرد. در سال ۲۰۱۰، این وب سایت حدود ۲۵۰ هزار سند طبقه بندی شده وزارت امورخارجه آمریکا را منتشر کرد و به افشای برخی اسرار پشت پرده پرداخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.