ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوج‌گیری دعوای دولت و مجلس در پرتو استیضاح وزیر علوم

دعوای دولت و مجلس در پرتو استیضاح وزیر علوم اوج گرفته است. دانشگاهیان، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی خواهان افشای رانت‌خواران‌اند.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، جمعه ۲۴ مرداد خبر داد که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۲۹ مرداد به استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اختصاص دارد. هنوز همراهان وزیر علوم در جلسه استیضاح مشخص نشده‌اند. حسن روحانی، رییس جمهوری وعده داده است که برای حمایت از وزیر علوم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کند، اما در همان حال گفته می‌شود برخی نمایندگان مجلس قصد دارند با پخش شب‌نامه‌هایی حضور رییس جمهوری در صحن علنی مجلس را تحت‌الشعاع قرار دهند. فرجی‌دانا از علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خواسته است که مصادیق استیضاح را روشن کند تا او ساده‌تر بتواند به نمایندگان مجلس پاسخ دهد.

سیاست «کج‌دار و مریز» دولت و مجلس

سیاست «کج‌دار و مریز» دولت و مجلس

در حالی‌که فراکسیون اصول‌گرایان ادعا می‌کنند که تفاهم بین دولت و مجلس خدشه‌دار شده، حسن روحانی، عصر یک‌شنبه ۲۶ مرداد در جلسه هیأت دولت با دفاع از عملکرد و مدیریت رضا فرجی دانا، طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در مجلس شورای اسلامی را فرصتی برای تقویت روابط بین دولت و مجلس دانست.

در همان حال بخشی از اسامی پرونده موسوم به ۳۰۰۰ بورسیه‌های دولت احمدی‌نژاد که افشای کلیت آن توسط وزیر علوم باعث طرح استیضاح او شده است، در فضای مجازی منتشر شد. روزنامه‌نگاری به نام علی غزالی نام ۷۴۰ تن از کسانی که از این بورسیه‌ها برخوردار شده بودند را منتشر کرد. نام برخی از خویشان و وابستگان دولت پیشین در این فهرست به چشم می‌خورد.

شکل‌گیری یک جبهه متحد در برابر استیضاح‌کنندگان

به نظر می‌رسد جبهه متحدی برای حمایت از وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در حال شکل گرفتن است. ابتدا ۶۴ انجمن اسلامی و تشکل دانشجویی با صدور بیانیه‌ای مشترک، از عملکرد رضا فرجی دانا حمایت کردند، سپس برخی از شخصیت‌های شناخته‌شده سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی برای دفاع از وزیر علوم در عرصه رسانه‌ها حضور پیدا کردند.

محمد رضا عارف، سیاستمدار اصلاح‌طلب از فرجی‌دانا به عنوان «یک دانشمند متعهد و یک مدیر توانا» نام برد و خواهان از بین رفتن نگاه امنیتی در فضای دانشگاه‌های کشور شد. او استیضاح‌کنندگان را به تشنج‌آفرینی و بحران‌آفرینی متهم کرده است.

رسول‌منتخب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفته است اقلیتی که در مجلس منافع‌اش را از دست داده، قصد دارد با ایجاد هیاهو دولت را درگیر حاشیه‌ها کند. او همچنین به بورسیه‌های غیر قانونی اشاره کرده و خواهان افشای نام اشخاصی شده که از این بورسیه در دولت نهم و دهم استفاده کرده‌اند. فاطمه راکعی، از اعضای جبهه مشارکت اسلامی هم گفته است مجلسیون سیاسی برخورد می‌کنند نه آکادمیک و تعدادی از نمایندگان سلیقه‌های سیاسی کاملاً جناحی دارند. حتی ناصر تقوایی، نویسنده و سینماگر نام‌آشنا هم به میدان آمده و از فرجی‌دانا دفاع کرده است.

ناصر تقوایی در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری کار ایران، ایلنا با او انجام داده گفته است: «مردم بهترین ناظر هستند و به زودی متوجه می‌شوند که کاری که این به ظاهر دوستان می‌کنند صرفاً جنبه تخریبی دارد. اما آنها موفق نخواهند شد چون مردم از تندروی‌ها و منفعت‌جویی‌های آنها خسته شده‌اند.»

استخدام ۴۰۰ هزار نفر به عنوان کارمند دولت بدون آزمون که موجب گسترش دستگاه اداری در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد شد، زاویه تازه‌ای است که برخی اصلاح‌طلبان مانند مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز گشوده‌اند. تأکیدها اما بیشتر بر رانت‌های علمی و تهدید و تأکید اصلاح‌طلبان بر افشای نام‌هاست. دست‌کم ۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از این رانت‌ها برخوردار بوده‌اند.

پرونده رانت‌‌های دانشگاه

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رئیس سازمان دانشجویان، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ۱۶ به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم روز پنجم خردادماه سال جاری، در پی ارائه آمار تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم تاکید کرد که در این میان، نام شماری از «آقازادگان» و وابستگان سران کشور نیز دیده می‌شود.

بر اساس این آمار، ۲۲۸‌ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۳۰۵ دانشجو با معدل کار‌شناسی ‌ارشد زیر ۱۶، از خارج از کشور جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

۲۳۵‌ دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور نیز دارای معدل نامعلوم بوده‌اند. ۳۲۵‌ نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بوده‌اند و به عبارت دیگر، سن آن‌ها بالای ۳۳ سال بوده است.

علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رئیس سازمان دانشجویان ایران اعلام کرد ۳۰۰۲ دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند.

در مجموع طی دولت نهم و دهم، چهارهزار و ۲۳۸ بورس دانشگاهی خارج از روال قانونی به دانشجویان متقاضی ارائه شده است.

حسن مسلمی، نائینی معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در دولت دهم، در واکنش به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «بی‌سواد خواندن سه هزار دانشجوی بورسیه دوره قبل کاری خارج از عرف و اخلاق است.»

وی درباره اینکه در دولت هفتم و هشتم نیز برخی از بورسیه ها بدون ضابطه علمی پذیرش شده‌اند و اسامی برخی از آقا زاده‌ها و وابستگان حکومت نیز در بین آنان دیده می شود، گفت: «در دوره اصلاحات افرادی بورس شده بودند که در مورد آنها ضوابط علمی و عمومی رعایت نشده بود. از من خواستند که آن را اعلام کنم، اما من این کار را درست ندانسته و انجام ندادم».

خبر تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم با واکنش بسیار از جمله از سوی جامعه دانشگاهی روبه‌رو شد.

بر اساس آماری که معاون وزارت علوم ارائه داده است برای بورس خارج حدود ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

به گفته وزارت علوم در بین افرادی که بدون رعایت ضوابط از این بورس‌ها برخوردار شده‌اند «آقازاده‌ها و منصوبان» نیز حضور دارند.
در سال ۱۳۸۵ دانشجویان المپیادی و دارای رتبه‌های ممتاز به خارج از کشور اعزام می‌شدند. در سال ۱۳۸۷ بندی به این دستورالعمل اضافه شد و افرادی که دارای خدمات و فعالیت‌های برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند، می‌توانستند متقاضی اعزام شوند. به تدریج در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص می‌داد. رانت‌خواران دانشگاهی برای برخورداری از بورسیه‌ها به این بند از قانون ارجاع می‌دادند.

درهمین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hossein

    دکتر فرجی دانا واقعا جزو اقشار پایین و زحمت کشیده جامعه محروم ایران می باشد. وی توانست با تلاش و کوشش و استفاده از بورسیه قانونی و محق , به مقام استاد تمامی در رشته فنی مهندسی برق در آمریکا رسیده و در دانشگاه های معتبر همان کشور تدریس نماید. او با اصرار آقای روحانی به ایران بازگشت تا وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران ,که در طول 8 سال حقیقتا به ویرانه ایی مبدل شده بود را سروسامان بدهد. از همان ابتدای ورود او , رفتار دکتران قلابی و مجهول السابقه ایی که همواره تحت عنوان وکیل مردم !! برای خود امپراتوری جاه طلبی و ثروت اندوزی راه انداخته اند کاملا قابل پیش بینی بود . اینان از همان ابتدای وزارت دکتر فرجی دانا اطمینان داشتند در صورت ورود ایشان به حوزه وزارت , قضایا به هیچ وجه به نفع آنان به پیش نخواهد رفت .در ابتدای امر سو استفاده کنندگان از قدرت و رانت هایی که بهنگام بورس شدن فرزندان و سفارش شدگانشان است که رو میشود و در مرحله بعد , جعلی و قلابی بودن مدارک علمی از جمله دکترای خودشان است که عیان میشود . کابوس بازگرداندن با خفت فرزندان باصطلاح بورسیه ایشان از کشور های اروپایی و بصدا در امدن طبل رسوایی مالی و بی اخلاقی یاران تزویر و ریا و دست آخر عیان شدن بی سوادی خود. اینان را وادار کرد تا با توسل به دروغ ونیرنگی دوباره . هر طور شده دست به استیضاح و حذف فردی بزنند که به قول خودشان خطوط قرمز نظام و نمایندگان این نظام رارعایت نکرده!! و مقابله با او از اوجب واجبات می نماید.