ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت علوم: افشای اسامی بورسيه‌های غیرقانونی کار ما نبود

در آستانه استیضاح وزیر علوم، وزارت علوم نقش خود را در افشای فهرست بورسیه‌های غیر قانونی تکذیب کرد. افشاگر فهرست، وزارت علوم را به کوتاه آمدن برابر مجلس متهم نمود.

در حالی که بسیاری استیضاح وزیر علوم را به‌دلیل افشای اسامی فرزندان و بستگان مسئولان دولت پیشین در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی می‌دانند، این وزارتخانه انتشار هرگونه فهرستی از سوی خود را تکذیب کرد. علی غزالی روزنامه‌نگاری که این فهرست را منتشر کرد وزارت علوم را به کوتاه آمدن در برابر مجلس متهم نمود.

به‌گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، سعدالله نصيری قيداری، معاون پارلمانی وزير علوم٬ تحقيقات و فن‌آوری٬ روز دوشنبه ۲۷ مردادماه انتشار هر نوع فهرست مربوط به اسامی بورسيه‌های غيرقانونی توسط وزارت علوم را تکذیب کرد و گفت: «وزارت علوم از انتشاردهندگان چنين اسامی‌ای شکايت کرده است».

نصيری قيداری گفت: «فهرست‌هايی که تحت عناوين مختلف در سايت شخصی افراد٬ در فيس‌بوک يا در سايت‌های خبری به هر نحوی راجع به بورسيه‌ها گذاشته می‌شود ربطی به وزارت علوم نداشته و اين وزارتخانه به جد مخالف چنين اقدامات غيراخلاقی است.»

وی تأکید کرد که انتشار این فهرست‌ها با هدف «ايجاد انشقاق بين ياران نظام در مجلس، دولت و سازمان‌های ديگر» صورت می‌گیرد.

مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز پیش از این با اعلام این‌که فهرست‌هایی که تحت عنوان «اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه خلاف روال قانون» در فضای مجازی منتشر شده مورد تأیید وزارت علوم نیست، تأکید کرد که وزارتخانه متبوعش این موضوع را پی‌گیری قضایی می‌کند.

«اطلاعات از سیستم قبلی بیرون رفته»

مجتبی صدیقی گفت: «ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است.» وی گفت: «منشاء این بی‌اخلاقی‌ها افرادی هستند که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند. شاهد این ادعا هم این است که تمام اطلاعات قدیمی و غیرمستند بوده و شامل اقدامات انجام شده در این دوره نیست؛ به همین خاطر هیچ کدام از این اسناد واقعی نیستند.»

معاون وزیر علوم با بیان اینکه «فردی که در فضای مجازی فهرست بورسیه‌ها را منتشر کرده در پی انتقام‌گیری است»، گفت: «فردی که جواب منفی در مورد بورسیه خود در این دوره دریافت کرده به دنبال آن بوده تا با استفاده از ارتباط خود با سیستم قبلی، دست به این اقدام غیراخلاقی بزند و فضای جامعه را مخدوش کند و از این جهت که با بورسیه او مخالفت شده، در پی انتقام‌گیری است.»

مجتبی صدیقی همچنین تأکید کرد که به هیچ عنوان روند ادامه تحصیل بورسیه‌ها متوقف نشده و تمامی بورسیه‌شده‌ها در حال تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ایران می‌گوید: شمار متقاضیان ورود به دانشگاه کاهش یافته است.

علی غزالی روزنامه‌نگاری است که چندی پیش در پرونده موسوم به سه هزار بورسیه‌ دولت احمدی‌نژاد، نام ۷۴۰ تن از کسانی که از این بورسیه‌ها برخوردار شده بودند را منتشر کرد. نام برخی از خویشان و وابستگان دولت پیشین نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.

«سکوت به دلیل مصلحت و محافظه‌کاری»

علی غزالی، مدیرمسئول سایت «بازتاب امروز» در نامه‌ای سرگشاده به سخنان مجتبی صدیقی پاسخ داد و نوشت: «ما شما را درک می‌کنيم که به دليل قرار داشتن در صدر ليست مجلس برای فشار به وزير علوم در خصوص عزل با عنوان فعال فتنه! اکنون محافظه‌کاری پيشه کنيد و از جمله اطرافيان وزير باشيد که به ايشان برای کوتاه آمدن در برابر مجلس و زد و بند با برخی از بورسیه‌ها و درست کردن روندشان فشار بياوريد.»

غزالی گفته است خود را مجاز نمی‌داند که به خاطر «مصلحت» وی و باقی ماندن وی «روی آن صندلی برای چند ماه و چند سال بيشتر»، «سکوتی خيانت‌وار» پيشه کند.

علی غزالی، مدیر مسئول سایت «بازتاب امروز»

این فعال رسانه‌ای نوشته است: «از ما نخواهيد به خاطر آقازاده شما که می‌گويند در ليست بورسیه‌های خارج هستند و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده‌ايد با هزينه شخصی به آن‌جا رفته‌اند و البته با توجه به ميزان هزينه تحصيل در خارج که رقم يک ميليارد توسط شما بيان شده بايد به توانمندی جنابعالی در جهت تهيه اين هزينه آفرين گفت به روی يک اتفاق خطرناک و بنيان‌افکن که آثار تاريخی دارد سکوت کنيم.»

علی غزالی در مورد این‌که معاون وزیر علوم گفته او «با سیستم قبلی ارتباط داشته»، عنوان کرد که چند ماه آخر دولت گذشته را در زندان و سلول انفرادی سپری کرده و ارتباطی با دولتيان پيشين نداشته که بخواهد از آن‌ها سندی بگيرد.

وی همچنین ادعای قدیمی بودن فهرست را حیرت‌آور خواند و نوشت: «مگر قرار است ليست بورسيه‌هايی که سال ۹۱ پذيرفته شده‌اند جديد باشد.»

جنجال بر سر فهرست بورسیه‌‌های دولت پیشین در حالی اوج گرفته است که دو روز دیگر قرار است رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در مجلس استیضاح شود.

طرفداران دولت این اقدام را حرکتی سیاسی می‌دانند و معتقدند که استیضاح فرجی‌دانا به افشای بورسیه‌های فرزندان و بستگان مقام‌های دولت پیشین توسط وزارت علوم مربوط می‌شود و برای جلوگیری از رو شدن مسائل پشت پرده آن است.

اکنون باید دید تازه‌ترین مسائلی که در مورد افشای فهرست بورسیه‌های غیرقانونی پیش آمده چه تأثیری بر نتیجه استیضاح وزیر علوم خواهد گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samrad

    99 درصد بورسیه ها به افراد متعهد (= وابستگان/قاتلان/جاسوسها ) اهدا می شود. هم پاداش است هم کادرسازی برای آینده. واقعاً انتظار داشتید آخوند برای توسعه ی دانش به کسی بورس تحصیلی بدهد؟ واقعاً؟

  • mansour

    مسئول محترم خبرگزاری «خانه ملت» و  اقای سعدالله نصیری قیداری، معاون پارلمانی وزیر علوم٬ تحقیقات و فن‌آوری ! در ایران از همان اغاز انقلاب تعهد به نظام ،دادن رشوه،خایه مالی ،رانت خواری و باندبازی و پارتی بازی براه افتاد و تا به امروز هم همین فرهنک  فاسد در ادارات حاکم است.لذا طبیعی است که هر کس اقدام به هم زدن این کثافت  بنماید،مورد حمله مگس های پیرامون ان واقع میگردد.