ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعدام دست‌کم ۱۰ نفر در قزل‌حصار و شورش در این زندان

فعالان حقوق بشر در ايران از اعدام دسته‌جمعی در زندان قزل‌حصار و شورش زندانیان این زندان خبر داده‌اند. چند تن از زندانیان شورشی کشته و زخمی شده‌اند. رئیس سازمان زندان‌ها این خبر را تأیید کرد.

فعالان حقوق بشر در ايران اعلام کردند که دست‌کم ۱۰ نفر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شده‌اند. زندانیان این زندان و خانواده‌هایشان دست به شورش و اعتراض زدند و مأموران آن‌ها را سرکوب کردند. رئیس سازمان زندان‌ها خبر شورش زندانیان را تأیید کرد.

بنا به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این اعدام‌ها صبح روز یکشنبه ۲۶ مردادماه صورت گرفته است.

هرانا می‌افزاید بيش از ۱۴ تن از زندانيان واحدهای یک و دو زندان قزل‌حصار کرج برای اجرای حکم اعدام به محل اجرای حکم منتقل شدند اما روشن نيست با توجه به ظرفيت ۱۱ نفره محل اجرای حکم اعدام چگونه و چند تن از آن‌ها به دار آويخته شده‌اند.

این احتمال نیز می‌رود که همه آن‌ها اعدام شده باشند. از اسامی و چگونگی اجرای احکام اعدام اين افراد اطلاعی در دست نيست.

طبق گزارش‌های قبلی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران تلاش برای اجرای احکام اعدام مورد اشاره منجر به شورش در اين زندان و نيز اعتراض خانواده‌های زندانيان در خارج زندان شده بود.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که در پی انتقال زندانيان واحدهای یک و دو برای اجرای حکم اعدام زندانیان شورش کرده و با زندانبانان و یگان حفاظت زندان درگیر شدند. یگان حفاظت زندان برای مهار خشونت‌ها و اعتراض زندانیان شورشی از سلاح گرم استفاده کرد که این موضوع باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از زندانیان محبوس در این زندان شد.

همزمان با اعتراضات داخل زندان، خانواده‌های تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام که در مقابل درب زندان تجمع کرده بودند نیز به اعتراض پرداختند و ده‌ها دستگاه ماشین پلیس و آتش‌نشانی برای پراکنده کردن آن‌ها وارد شده و به روی آن‌ها آب پاشیدند و با باتوم به آن‌ها حمله کردند.

اطلاعی از بازداشت‌های احتمالی در دست نیست.

از سوی دیگر اصغر جهانگیر، رييس سازمان زندان‌ها در ایران روز دوشنبه ۲۷ مردادماه رویدادهای زندان قزل‌حصار را تأیید کرد و به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «چند نفر از محکومانی که اجرای حکم اعدام آن‌ها صادر شده بود، برای فرار از اجرای اين حکم، زندانيان را تحريک کردند.»

وی افزود زندانیان محکوم به اعدام « زد و خورد ظاهری» ایجاد کرده و سعی در «سوراخ کردن ديوار و فرار از زندان» داشتند. رييس سازمان زندان‌ها همچنین گفت این ماجرا «بدون درگيری و اعمال خشونت» خنثی شده است.

اين مقام قضائی بدون اشاره به تعداد زندانیان اعدام‌شده در این روز گفت: «اين حادثه هيچ خللی در اجرای حکم به‌وجود نياورده است.»

اصغر جهانگیر وضعیت کنونی زندان قزل‌حصار را «آرام» توصیف کرد.

قزل‌حصار؛ تکرار اعتراض، تکرار سرکوب

اعتراض زندانیان زندان قزل‌حصار و خانواده‌هایشان در سال‌های اخیر چندین بار اتفاق افتاده است. در اسفندماه سال ۱۳۸۹ نیز رویداد مشابهی در این زندان رخ داد و در پی قرار اجرای حکم اعدام ۱۰ تن از زندانيان و اعتراض بسیاری از زندانيان به اين موضوع، درگيری‌های خونين در اين زندان رخ داد که به‌گفته فعالان حقوق بشر در ایران، منجر به کشته و زخمی شدن دست‌کم ۱۵۰ تن گرديد.

مقام‌های سازمان زندان‌های ايران نیز در آن زمان این خبر را تأييد کردند و اعلام کردند که زندانیان شورشی قصد داشتند «فرار» کنند.

خانواده‌های زندانیان اعدامی نیز بارها در برابر این زندان دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان لغو حکم اعدام بستگان خود شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    اگر این اتفاقات تو امریکا یا اسراییل رخ داده بود صدا و سیما خودش رو پاره می کرد.جان ایرانی کم ارزش شده است