ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن یک تظاهرکننده کُرد در ترکیه

پایین کشیدن مجسمه یکی از رهبران پ‌ک‌ک اعتراضات کردها در جنوب غربی ترکیه را برانگیخت. نیروهای امنیتی به روی تظاهرکنندگان شلیک کردند و یک جوان را کشتند.

در پی پایین کشیدن مجسمه یکی از رهبران پیشین حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و اعتراض کردها، نیروهای امنیتی ترکیه به روی تظاهرکنندگان شلیک کردند. در پی این درگیری یکی از معترضان کرد کشته و دو تن زخمی شدند.

خشونت در شهر کوچک «لیجه» در پی پایین کشیدن مجسمه یکی از رهبران پ.ک.ک.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این رویداد روز سه‌شنبه ۱۹ اوت/ ۲۸ مردادماه در جنوب غربی ترکیه که منطقه کردنشین است رخ داد.

مجسمه‌ای که پایین کشیده شد مربوط به معصوم کُرکماز از نخستین فرماندهان نظامی پ‌ک‌ک بود که سال ۱۹۸۶ در ۳۰ سالگی در كوه‌های گابار کشته شد.

خشونت در شهر کوچک «لیجه» در پی مراسم ویژه‌ای در آرامگاه جنگجویان حزب کارگران کردستان آغاز شد که طی آن برپایی مجسمه معصوم کرکماز خشم ناسیونالیست‌های ترک را برانگیخت.

به‌گفته منابع امنیتی منطقه و شاهدان عینی فرد کشته شده جوان ۲۰ ساله‌ای بود که از ناحیه سر مورد هدف گلوله قرار گرفت.

تنش در این منطقه میان یک گروه از تظاهرکنندگان کرد و نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد.

مجسمه معصوم کرکماز در آرامگاه جنگجویان حزب کارگران کردستان

به درخواست فرماندار منطقه دیاربکر، یک قاضی شهر «لیجه» روز یکشنبه دستور پایین کشیدن مجسمه معصوم کرکماز را صادر کرد. بیشترین ساکنان دیاربکر را کردها تشکیل می‌دهند.

ناسیونالیست‌های ترک رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را به‌دلیل آن‌چه اقدامات به سود کردها می‌خوانند مورد انتقاد قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین مذاکرات صلح با نیروهای پ‌ک‌ک را که از پاییز ۲۰۱۲ آغاز شده است مورد حمله قرار می‌دهند.

دو سال پیش در حالی که مذاکرات دولت ترکیه با عبدالله اوجالان، رهبر پ‌‌ک‌‌ک در زندان ادامه داشت، سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا سولماز، سه فعال زن عضو این حزب در پاریس با شلیک چندین گلوله در سرشان کشته شدند.

روند صلح میان حکومت ترکیه و پ‌ک‌ک هنوز در ابهام است.

از آغاز درگیری‌های نظامی ارتش ترکیه و جنگجویان پ‌‌ک‌ک در سال ۱۹۸۴ تاکنون بیش از ۴۵ هزار نفر جان خود را از هر دو طرف از دست داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.