ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذخیره آب سدهای تهران تنها برای ۴۰ روز است

به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران سدهای تهران تنها برای ۴۰روز دیگر آب دارند. در صورت کم نشدن مصرف و افتتاح نشدن پروِژه‌های آبی، تهرانی‌ها با بحران بی‌آبی روبه رو خواهند شد.

یکی از اعضای شورای شهر تهران می‌گوید که سدهای تهران تنها برای ۴۰روز دیگر آب دارند. در صورت کم نشدن مصرف و افتتاح نشدن پروِژه‌های آبی، تهرانی‌ها با بحران بی‌آبی روبه رو خواهند شد.

ذخیره آب سدهای لتیان و لار به کمترین حد خود رسیده است.

محسن پیرهادی به خبرگزاری مهر گفته است که بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت آبفای تهران، ذخیره آبی سدهای لار و لتیان به مهر ماه نمی‌رسد.

او تاکید کرده است که «تهرانی‌ها تنها تا ۴۰روز دیگر می‌توانند از آخرین ذخایر آب این سد‌ها برای مصارف خود استفاده کنند.»

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این بحران شهر تهران را در حالت اضطراری قرار داده از پایتخت‌نشین‌ها خواسته است هشدار‌ها را جدی بگیرند: «اگر فکری به حال کم‌آبی تهران آن هم با جمعیت ساکن ۱۰میلیون نفری نشود، معلوم نیست که باید شاهد چه پیش‌آمدی باشیم.»

بر اساس برآوردهای انجام شده در سال ۹۳، ‌نیاز آبی شهر تهران یک میلیارد و ۳۵میلیون مترمکعب است. مسئولان آبفای تهران هر سال باهمکاری آب منطقه‌ای آب لازم را از سد لار به سد لتیان انتقال می‌دهند.

از ابتدای امسال تا امروز ۲۶میلیون متر مکعب کاهش برداشت آب از سد لتیان وجود داشته و در حال حاضر حجم آب این سد به ۵۰میلیون متر مکعب رسیده است.

تا امروز ۳۷۵میلیون متر مکعب آب در استان تولید شده که کمترین برداشت آب از سد لتیان بوده است. همچنین در حال حاضر سد لار ۵۰میلیون متر مکعب و سد لتیان ۴۸میلیون متر مکعب آب دارد.

محسن پیر‌هادی معتقد است سوء مدیریت و بی‌آبی باعث بحران آب در جنوب تهران شده است. او در این زمینه گفته است: «بی‌توجهی برخی از مسئولان به ویژه سازمان آب تهران باعث شده تا یک جرعه آب گوارا از گلوی مردم محله‌های جنوب شهر پایین نرود. محله‌هایی مانند محله خلیج فارس شمالی در منطقه ۱۸و همچنین بخشی از محله اسماعیل آباد منطقه ۱۹ (علی آباد) از نعمت داشتن آب شرب پیوسته محروم هستند.»

اگر صرفه‌ جویی ۲۵درصدی انجام نشود، آب باید جیره‌بندی شود.

به گفته این مقام مسئول، تهرانی‌ها در شهریور ماه با بحران کمبود آب روبه رو می‌شوند که مدیریت و عواقب این بحران می‌تواند از بحران‌هایی مانند سیل و زلزله، سخت‌تر باشد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرده است: «تا امروز با کاهش فشار آب سعی شده تا مشکل کم آبی در تهران کنترل شود اما با توجه به مصرف بالای سرانه آب در کشور و به ویژه در تهران و احتمال نبود بارش باران در فصل پاییز، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که تهران تا شهریور ماه آب دارد و بعد از آن با بحران بزرگ بی‌آبی رو به رو می‌شود چرا که دیگر امکان برداشت آب از دو سد لار و لتیان وجود ندارد.»

محسن پیرهادی گفته است که نمی‌توان پهنه‌های بحران کم آبی را در تهران مشخص کرد، اما به نظر می‌رسد که این بحران در پهنه غرب و جنوب غربی تهران بیشتر است.

با این حال او تاکید کرده که «اگر پروژه بزرگ آبی منطقه بعثت تا دو ماه آینده افتتاح شود، بار تصفیه خانه ۳و ۴جنوب شرقی تهران کمتر شده و می‌توان آب را به غرب تهران انتقال داد، اما باید به این مساله نیز اشاره کرد که شمال شرق تهران نیز با مشکل بزرگ کم آبی روبه رو خواهد شد».

این عضو شورای شهر تهران در صحبت‌های خود تاکید کرده که اگر صرفه‌ جویی ۲۵درصدی انجام نشود، آب باید جیره‌بندی شود.

پیرهادی همچنین اعلام کرده که ۳۰درصد شبکه آب‌رسانی پایتخت فرسوده است و راه حل آن تنها مشارکت دولت، مجلس و شهرداری است.

هفته پیش اداره آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که آب مهم‌ترین سدهای این استان تا ۳۷ روز دیگر یعنی تا پایان تابستان سال جاری تمام می‌شود.

روز شنبه ۲۵ مرداد محمد پرورش، مدیرعامل آبفای تهران گفت: «با ادامه مصرف و نبود بارش برای فصل پاییز امکان برداشت آب از سد لار و لتیان نداریم.»

همچنین ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: «درحال حاضر از بیش از یک هزار و ٢٠٠ شهر کشور که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است، حدود ۵٠٠ شهر در وضع سربه‌سر به لحاظ منابع آبی قرار دارند که با خشکسالی و گرمای هوا نیازمند مراقبت بیشتری هستند.»

به گفته محمودی، در بین این شهرها ١٢ کلان‌شهر از حساسیت بیشتری برخوردار هستند؛ به این دلیل که حدود ٢٣‌ میلیون نفر از جمعیت شهرهای کشور در این مناطق ساکن هستند. ازجمله این شهرها اصفهان، کرمان، قزوین، همدان، کرج، تبریز و… است.

۳میلیون و ۸۰۰هزار مشترک آب در تهران زندگی می‌کنند که از این تعداد ۴۰۰هزار مشترک غیرمسکونی و ۳میلیون و ۴۰۰هزار مشترک مسکونی هستند.

از میان مشترکان مسکونی دو میلیون و ۷۰۰هزارنفر زیر ۲۰میلیون متر مکعب یا در حد استاندارد مصرف دارند و ۷۰۰هزار نفر بیش از حد استاندارد و تا ۴۲درصد آب تهران را مصرف می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ٍhs

    این خبر مربوط به 40 روز پیش بود، شانتاژ می کنند بلکه مردم فتیله ی مصرف را پایین بکشند. شهر در امن و امان است آسوده بیاشامید و خلق خود و دیگران را برای هر چیزی تنگ نکنید. خیلی هم که کم آبی بشود تازه می رویم به سمت الگوی درست مصرف. باید دانست که مدتهاست دوران ریخت و پاش و اتلاف منابع طبیعی در ایران به سر آمده و تازه باید بشویم مثل الباقی مردم دنیا: آب شرب یک بطری کوچک 1 یورو!

  • esi

    بروند ..*** و با  مفعول های آنجا و سر گرفتن کتاب دعای آغا .حتماُ باران خواهد بارید .لعنت بر دجال..