ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان موشک ضد تانک به پیشمرگه‌های کرد می‌دهد

شواهد بسیاری از ارسال راکت‌های ضد تانک "میلان" به اقلیم کردستان عراق خبر می‌دهند. در مقابل به نظر می‌رسد که دولت آلمان در مورد ارسال مسلسل‌های G36 مردد است.

دولت آلمان به زودی اعلام می‌کند که چه نوع سلاح‌هایی برای کردهای شمال عراق ارسال خواهند شد. نشانه‌های بسیاری ارسال راکت‌های ضد تانک "میلان" را تقویت می‌کنند. در مقابل به نظر می‌رسد که دولت آلمان در مورد ارسال مسلسل‌های G36  مردد است.

موشک ضد تانک «مبلان»

بعد از ظهر چهارشنبه ۲۰ اوت، بعد از اینکه موافقت اصولی دولت آلمان در کمک تسلیحاتی به کردهای شمال عراق اعلام شد، وزیر دفاع این کشور، اورزولا فون دِر لاین، مسئولان بخش‌های وزارت دفاع را به دور خود گرد آورد. موضوع گفت‌وگو روشن بود: ارتش چه نوع سلاح‌هایی را، چه زمان و چگونه می‌تواند به شمال عراق ارسال کند تا موجب تقویت کردها در نبرد با شبه‌نظامیان داعش (حکومت اسلامی) شود.

از چند روز قبل از اعلام تصمیم دولت، کارکنان وزارت دفاع، معیارهایی برای انتخاب نوع سلاح در نظر گرفته بودند. این معیارها شامل حفاظت بهینه از کردها، وسائل ارتباطی کارآمد و قدرت تهاجمی بیشتر هستند. طبق ضوابط تعیین‌ شده، سلاح‌ها باید قابلیت استفاده فوری داشته و به ‌کار گیری آنها نیازمند آموزش به کردها نباشد.

علی‌رغم سکوت وزارت دفاع آلمان در مورد نتیجه بررسی پرشتاب یاد شده، نشانه‌ها حاکی از آن هستند که تحویل شمار زیادی از موشک‌های ضد تانک "میلان" به کردها تقریبا قطعی‌ست. اما هنوز به خواست آنها در مورد دریافت مسلسل‌های G36 آلمانی پاسخ روشن داده نشده است.

راکت‌های "میلان" هم جزء درخواست‌های کردها هستند. این سلاح ضد تانک که در دهه هفتاد میلادی توسط آلمان و فرانسه طراحی و تولید شده، مجهز به دوربین دید در شب و قادر به نابودی تانک تا فاصله دو کیلومتری است. این موشک در بسیاری از انبارهای تسلیحاتی ارتش آلمان موجود است و مسئولان مربوطه، هم اینک در حال بررسی تعداد راکت‌های قابل استفاده هستند.

کاربست موشک‌"میلان" نیاز به آموزشی حداقلی دارد، اما آلمان مایل به اعزام نیروی‌ تخصصی به شمال عراق نیست و قصد دارد پیشمرگه‌ها را در کشوری همسایه آموزش دهد.

پیشمرگه‌ها صراحتا خواستار دریافت مسلسل‌های G36 مارک اسلحه‌سازی "هکلر و کخ" شده‌اند. مسلسل یاد شده سلاح رسمی ارتش آلمان است و به فراوانی در انبارها وجود دارد. با این همه، در دولت و ارتش آلمان در مورد ارسال این سلاح‌های تهاجمی تردید وجود دارد. دلیل این تردید آن است که G36 در سراسر دنیا به عنوان سلاحی آلمانی شناخته می‌شود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد در انتهای درگیری، این سلاح به دست چه کسی بیفتد.

با این همه مسلسل‌های آلمانی می‌توانند از طریق دیگری به شمال عراق برسند. در همین رابطه درخواستی از ایتالیا در مورد ارسال ۱۰۰۰ قبضه مسلسل MG 42 برای کردها به دولت آلمان رسیده است. این مسلسل‌ها که در جنگ جهانی دوم هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، سال ۱۹۶۳ توسط ایتالیا خریداری شده و طبق قرارداد، صادرات آنها منوط به موافقت دولت آلمان است. طبق اطلاعات «اشپیگل‌آنلاین» تصمیم مربوط به این موضوع در هفته جاری اتخاذ می‌شود.

کمک از طریق بلغارستان

مسئولان وزارت دفاع آلمان همچنین در حال بررسی معامله پایاپای با بلغارستان هستند. ارتش بلغارستان مقدار زیادی مسلسل قدیمی "AK-47" (کلاشنیکف) دارد که می‌تواند آنها را برای کردها ارسال کند و آلمان به ازای آنها،سلاح جدید به بلغارستان بدهد.

امکان دارد که ارسال سلاح‌ها توسط هواپیماهای نظامی ارتش آلمان صورت گیرند. حمل مهمات از کشورهای شرق اروپا به شمال عراق هم توسط آلمان برنامه‌ریزی شده است.

قرار است که در اسرع وقت، اولین مرسوله تجهیزات نظامی با هواپیماهای آلمانی به عراق ارسال شوند که شامل جلیقه ضدگلوله، کلاه‌خود و دوربین دید در شب برای کردهاست. ارسال این محموله قبلا با تاکید بر «مرگبار نبودن» این تجهیزات اعلام شده بود.

چگونگی ارسال تجهیزات و سلاح‌ها به عراق مقررات و ضوابط خاصی دارند. دولت مرکزی عراق تاکید دارد که تمام حمایت‌های نظامی باید به طور رسمی تحت نظر آنها انجام شود. برای اجرای مقررات اداری این امر، لازم است سریعا وابسته‌های نظامی کشور ارسال کننده سلاح، در سفارت بغداد و کنسولگری اربیل مستقر شوند.

برای پیشگیری از هرج و مرج و موازی‌کاری و ارسال مرسوله‌های مشابه توسط کشورهای مختلف، مسئولان وزارت دفاع آلمان قصد همکاری تنگاتنگ با بریتانیا، فرانسه، اتریش، هلند، آمریکا و دیگر کشورها دارند.

فرانسه نخستین کشور اتحادیه اروپا بود که حمایت تسلیحاتی خود از کردهای عراقی را اعلام کرد. در نشست اضطراری وزیران خارجه این اتحادیه در ۱۵ اوت، حمایت تسلیحاتی از کردستان عراق در رویارویی با خطر «داعش» به شرط هماهنگی با دولت مرکزی عراق، مجاز دانسته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sara

    این چیزهایی که آلمان میخاد کمک کنه در حد لنگه کفش هم در ارتش آلمان نیست !

  • مهبانو

    سلام هژار من تعداد دفعاتی را که در متن نوشته شده بود شمال عراق شمردم. شش بار بیشتر نبود... در اروپا، دقت در کاربرد معادل‌ها و لغات، بر مفاهیم روزمره ولی نادقیق رجحان دارد. در عین حال، شمال عراق درست‌تر است زیرا به طور مثال موصل و تکریت جزو اقلیم کردستان نیستند اما سلاح‌ها برای کردها به منظور دفاع از این مناطق فرستاده می‌شود. ضمنا در پروتکل‌های دولت‌ها در حمایت تسلیحاتی از کردها، همواره شمال عراق میاید. مهبانو

  • hazhar

    نوسنده مطلب 40 بار اقليم كردستان عراق رو نوشته شمال عراق . (Kurdistan Regional Government)