ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرودگاه بین‌المللی طرابلس در تصرف شبه‌نظامیان "فجر لیبی"

پس از هفته‌ها درگیری میان شبه‌نظامیان مصراته و زنتان بر سر فرودگاه طرابلس، نیروهای مصراته موسوم به «فجر لیبی» مدعی شده‌اند که فرودگاه را در اختیار گرفته‌اند.

پس از هفته‌ها درگیری بر سر فرودگاه طرابلس، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای شهر مصراته (فجر لیبی) ادعا می‌کنند که این فرودگاه استراتژیک را در اختیار گرفته‌اند.

گروه‌های شبه نظامی رقیب بر سر تصاحب این فرودگاه با یکدیگر نبرد کردند

فرودگاه استراتژیک طرابلس در شامگاه شنبه ۲۳ اوت صحنه درگیری دو گروه شبه‌نظامی رقیب از دو شهر مصراته و زنتان  بود. حال شبه‌نظامیان فجر لیبی ادعا می‌کنند که کنترل کامل فرودگاه را به دست گرفته‌اند. در همین زمینه، اطلاعیه فرمانده این گروه از فرستنده تلویزیونی لیبی پخش شده است. کشمکش بر سر تصرف این فرودگاه از اواسط ماه ژوئیه آغاز شده بود.

در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از شبه‌نظامیان فجر لیبی منتشر شده که سلاح به دست دارند و ژست‌های فاتحانه گرفته‌اند. در این عکس‌ها مردانی مسلح دیده می‌شوند که پشت‌سرشان ستون‌های دود و تعدادی هواپیمای آسیب دیده مشاهده می‌شود. عکس‌ها جهت اثبات ادعای شبه نظامیان اهل مصراته اهمیت دارند اما تاکنون اصالت آنها از سوی هیچ منبع بی‌طرفی تایید نشده است. مصراته در فاصله ۲۰ کیلومتری طرابلس قرار دارد.

پیش از تصرف فرودگاه توسط گروه فجر لیبی، هواپیماهای جنگی مواضع آنها را بمباران کرده بودند. رویترز می‌نویسد که در این بمباران، ده نفر کشته و شمار زیادی مجروح شده‌اند.

رویترز این درگیری را گسترده‌ترین نزاع در لیبی بعد از سقوط معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ خوانده است. از زمان سقوط معمر قذافی، رئیس جمهور مادام‌العمر لیبی، گروه‌های شبه‌نظامی رقیب برای تصرف تک تک شهرها در حال نبرد هستند. از آنجا که در حال حاضر لیبی فاقد زیرساخت نظامی و امنیتی‌ست، حتی دولت هم به کمک بعضی از این گروه‌ها وابسته است.

لیبی با گذشت سه سال از انقلاب خود، هنوز نتوانسته امنیت و ثبات قبلی را احیاء کند. شمار گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرا و نیروهای مسلح قبایل در این کشور به صدها مورد می‌رسد و خطر کودتا در این کشور بسیار بالاست.

در انتخابات پارلمانی این کشور در تابستان ۲۰۱۲، اکثریت کرسی‌ها در اختیار نیروهای سکولار و غیرمذهبی به رهبری محمود جبرئیل قرار گرفت اما سکولارها و هم‌‌پیمانان مستقل آنها قادر به تشکیل نهادهای دولت مدرن برای اداره کشور نشدند.

یکی از بزرگترین گروه‌های سازمان یافته در لیبی، گروه «ارتش ملی لیبی» به رهبری ژنرال خلیفه حفتر است که از نظامیان دولت سابق و سیاستمداران سکولارتشکیل شده است و هدف خود را مبارزه با گروه‌های اسلامگرا می‌داند. اکثر اعضای این ارتش از منطقه زنتان می‌آیند که خصومتی دیرینه با منطقه مصراته دارد.

با تشدید درگیری‌ها در لیبی، نمایندگان بسیاری از کشورهای خارجی این کشور را ترک کردند. آمریکا سفارت خود در این کشور را در ماه ژوئیه تعطیل کرد. سازمان ملل نیز کارکنان خود را از لیبی فراخواند. یکی از جنبه‌های استراتژیک فرودگاه لیبی، قرارداشتن سفارت‌خانه‌های خارجی در مسیر این فرودگاه است.

درگیری‌ صدها گروه شبه‌نظامی رقیب در این کشور نفت‌خیز، منجر به انصراف لیبی از میزبانی بازهای فوتبال «جام آفریقا» در سال ۲۰۱۷ شده است.

این دومین بار است که این کشور واقع در شمال آفریقا به دلیل شرایط بحرانی از میزبانی یک رویداد مهم ورزشی صرف‌نظر می‌کند. بازی‌های قهرمانی آفریقا در سال ۲۰۱۳ هم به دلیل مشکلات امنیتی برگزار نشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.