ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار مجالس آسیا و اقیانوسیه نسبت به تخریب محیط زیست عراق و سوریه

هفدهمین کنفرانس نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست در تهران، خواهان افزایش همکاری‌ها برای حفظ محیط زیست این منطقه شد.

نمایندگان پارلمان‌های آسیا و اقیانوسیه در کنفرانسی در تهران از تخریب محیط زیست در دو کشور عراق و سوریه بر اثر فعالیت گروه‌های خرابکار و همچنین  محیط زیست غزه بر اثر جنگ اظهار نگرانی کردند.

«هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست» که از روز اول شهریور در تهران گشایش یافته بود، پس از دو روز بحث و بررسی مشکلات زیست محیطی این منطقه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه خواهان همکاری کشورهای عضو در زمینه محیط زیست شدند

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور داشتند.

به گفته محمدرضا تابش، پیگیری‌های ایران باعث شد بندی به بیانیه پایانی این کنفرانس بین المللی در مورد «محکوم کردن تخریب محیط زیست از سوی گروه‌های افراطی تروریستی» در عراق و سوریه و همچنین محکوم کردن تخریب زیرساخت‌های محیط زیست در مناطق اشغالی و غزه اضافه شود.

در این اجلاس نمایندگان ۱۴ کشور از جمله چین، روسیه، هند، نپال، سوریه، عراق، بوتان، اندونزی، پاکستان، مالزی، تونگا و کره حضور داشتند.

نمایندگان شرکت کننده در این اجلاس همچنین از تمام کشورهای عضو خواستند تا توجه دولت‌های خود را به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و خطرات ناشی از آن که کل این منطقه و جهان را تهدید می‌کند جلب کنند.

تاکید بر لزوم همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات در زمینه حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، بازنگری در طرح‌های اقتصادی با در نظرگرفتن مسائل زیست محیطی و همچنین اتخاذ اقدامات جدی برای کاهش مصرف انرژی جزو دیگر مواردی محسوب می شود که در این بیانیه مشترک بر آن‌ها تاکید شده است.

نمایندگان شرکت کننده در این نشست همچنین از پیشرفت  کم وضعیف اجرای توافقنامه های چندجانبه زیست محیطی بنا به دلایل متعدد ازجمله تعهدات انجام نشده در زمینه تامین امکانات و ابزارهای اجرایی ابراز نگرانی و تاسف کردند.

معصومه ابتکار در سخنرانی خود در این مراسم حفظ محیط زیست را با حفظ صلح و امنیت در پیوند دانست و با اشاره به معضل آب در کل قاره آسیا گفت: «ما در بخش هایی از آسیا شاهد جاری شدن سیل بوده و از طرفی دیگر در سایر نقاط قاره آسیا خشکسالی های بسیاری را شاهد هستیم که این شرایط ناپایداری است.»

محمدرضا تابش نیز که به عنوان دبیرکل هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه در این کنفرانس سخن می‌گفت، مشارکت منطقه‌ای را برای رفع مشکلات مشترک ضروری دانست.

«ایران داغ‌تر و خشک‌تر خواهد شد»

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، گری لوییس نماینده سازمان ملل با اشاره به خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی گفت بر اثر این تغییرات ایران درآینده خشک‌تر و گرم‌تر خواهد شد.

نماینده سازمان ملل آینده ایران را داغ‌تر و خشک‌تر توصیف کرد

او با اشاره به مشکلات زیست محیطی در ایران و خاورمیانه از قبیل کمبود آب، نابودی جنگل‌ها، سرمایه گذاری اندک در بخش انرژی های تجدیدپذیر، آلودگی هوا و آب و از دست رفتن تنوع زیستی گفت: «خاورمیانه سال های خشک‌تری را پیش رو خواهد داشت و منابع آبی کمتر و درجه گرمای هوا بیشتر خواهد شد.»

او همچنین از وضعیت دریاچه ارومیه و دریاچه هامون به عنوان فجایع زیست محیطی نام برد و با تشریح بی آبی در سایر نقاط ایران گفت: «کشف رود (در خراسان) که از هلیل رود تغذیه می کند و وارد سد دوستی می شود در حال خشک شدن است، منابع آبی اصفهان و یزد در مرحله خشک شدن است و استفاده زیاد از قنات ها، منابع آبی شیراز را شور کرده است که همه این ها جای نگرانی دارد.»

به گفته نماینده سازمان ملل در این اجلاس، تا سال ۲۰۲۵ جمعیت ایران به ۹۲ میلیون نفر می رسد و از این رو  هر سال به ۳۰ میلیارد مترمکعب آب بیشتری نیاز داریم، این درحالی است که منابع آبی مسیر معکوسی را طی می‌کند.

جیمز داوس مامیت، نایب رئیس مجمع نمایندگان آسیا و اقیانوسیه در زمینه محیط زیست و توسعه (APPCED) نیز در این کنفرانس با اشاره به تهدیدات ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان گفت: «کشورهای آسیایی و اقیانوسیه بیشترین سهم تولید گازهای گلخانه ای را داشته که این خود مانعی برای رسیدن به توسعه پایدار است.»

به گفته مامیت، وجود این گازهای گلخانه‌ای دمای مناطق استوایی را حدود ۵/۵ درصد گرم‌تر کرده و باعث زخیم تر شدن لایه زمین در اثر گرما شده است.

اقدامات «دولت اسلامی» علیه محیط زیست سوریه

نماینده مجلس سوریه نیز که از دیگر شرکت‌کنندگان این کنفرانس دو روزه بود اظهار داشت انفجار گازهای سمی در سوریه محصولات کشاورزی در این کشور را آلوده کرده است.

نماینده سوریه اقدامات «دولت اسلامی» علیه محیط زیست را بسیار مخرب توصیف کرد

او با اشاره به اقدامات گروه «دولت اسلامی» (داعش) گفت این گروه جنگل‌ها را تخریب می‌کند، اما سوریه به دلیل تحریم‌های اقتصادی و جهانی نتوانسته است برنامه‌های اضطراری برای حفاظت از این مناطق را انجام دهد. به کفته این نماینده مجلس سوریه، همچنین اقدامات این گروه باعث از بین رفتن شبکه های آبیاری و تخریب بسیاری از سدها وآب بندها در سوریه شده است.

در پایان این اجلاس دو روزه، نمایندگان مجلس کشورهای آسیا و اقیانوسیه از تمام کشورهای عضو خواستند از اقدامات فوری و قاطع در زمینه  کاهش آثار سوء تخریب محیط زیست، تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های توسعه ناپایدار حمایت به عمل آورند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.