ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهديد وزير ارتباطات به استيضاح به دلیل اینترنت پرسرعت

در پی مخالفت‌های نیروهای سنتی با افزایش سرعت اینترنت در ایران، اکنون کميسيون فرهنگی مجلس وزیر ارتباطات را تحت فشار قرار داده تا درباره این موضوع تجدید نظر کند.

کميسيون فرهنگی مجلس ایران محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را فراخواند تا درباره پیامدهای افزايش پهنای باند و سرعت اينترنت توضیح دهد اما از توضیحات وی قانع نشد. یک عضو این کمیسیون گفت اگر این روند ادامه یابد وزیر ارتباطات استیضاح خواهد شد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات: تا زمانی که پيوست فرهنگی امضاء نشود، تمام خدمات مثل دو سال قبل ارائه می‌شود.

نصرالله پژمان‌فر، عضو کميسيون فرهنگی مجلس ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت «دانا»، در مورد اقدامات اخير وزارت ارتباطات برای افزايش پهنای باند و سرعت اينترنت گفت مجلس در حال پيگيری موضوع است و چهارشنبه ۵ شهریورماه جلسه‌ای با حضور وزير ارتباطات در مجلس برگزار گردید و تذکرات لازم به وی و رئیس‌جمهور داده شد.

این عضو کميسيون فرهنگی مجلس گفت: «ما با جديت جلوی اقدامات اخير وزير ارتباطات را می‌گيريم و در صورتی که اشکالات از ناحيه وزارت ارتباطات برطرف نشود قطعا برخوردهای لازم را خواهيم داشت.»

پژمان‌فر توضيحات وزیر ارتباطات در جلسه کميسيون فرهنگی را قانع‌کننده ندانست و گفت: «آقای وزير توضيحات خارج از تکليف را بيان کرد.»

وی «نبود پيوست فرهنگی در افزايش پهنای باند و خدمات نسل سوم و چهارم» و همچنین «افزایش پهنای باند اینترنت قبل از آن‌که شبکه ملی اينترنت کشور راه‌اندازی شود» را اشکال‌های اقدامات وزارت ارتباطات عنوان کرد.

نصرالله پژمان‌فر افزود: «صدماتی که در ارتباط با اين موضوع ايجاد می‌شود، آسيب‌هايی که به مردم می‌خورد و هزينه‌هايی که از مردم از بين می‌رود، پشت صحنه اصلی افزايش سرعت در سياسی شدن اين قضيه که کميسيون فرهنگی به دنبال محدود کردن اينترنت است، گم شده است.»

وی تأکید کرد که «پشت صحنه» این ماجرا «جريان‌های مافيای قدرت و ثروت» قرار دارند و کميسيون فرهنگی مجلس به‌زودی این موارد را منتشر خواهد کرد.

وی گفت: «اگر اين روند ادامه پيدا کند و وزير اصلاح روش نکند بنده پيگير استيضاح وزير در مجلس شورای اسلامی خواهم بود.»

این در حالی است که پنجشنبه ۶ شهریورماه، وزیر ارتباطات با بیان این‌که اقداماتی در زمینه «پيوست فرهنگی» انجام شده گفت: «اين پيوست فرهنگی به‌عنوان يک سند راهبردی در دولت و وزارت ارتباطات تدوين شده و آماده ابلاغ و اجرا از سوی همه اپراتورها است.»

محمود واعظی همچنین تأکید کرد: «سرويس‌دهی و ارايه خدمات آی‌تی در کشور يک کار اجرايی و در حوزه اختيارات دولت است.»

وزیر ارتباطات: مسائل اخلاقی اولویت ماست

موضوع افزایش سرعت اینترنت در ایران این روزها با مخالفت‌ نیروهای سنتی روبه‌رو شده است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی شیعه، روز سوم شهریورماه در پاسخ به یک استفتاء ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در ایران را برخلاف شرع و موازین اخلاق دینی دانست.

در این استفتاء از جمله «آسیب‌های» خدمات اینترنت پرسرعت چنین عنوان شده بود: «دسترسی آسان به مطالب، فیلم‌ها و عکس‌های ضداخلاقی و ضدانسانی، شایعه‌پراکنی و فتنه‌انگیزی، تضعیف بنیان خانواده، جاسوسی و فروش اطلاعات محرمانه کشور و خانواده‌ها و امثال آن.»

مکارم شیرازی، ضمن اشاره به «آسیب‌های» یادشده در این استفتاء، نوشت: «با عنایت به این‌که مجوزهای قانونی برای این کار گرفته نشده و مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی جایز نیست و با توجه به این‌که شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند فراهم نشده به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر، کاری برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی است.»

وزير ارتباطات در پاسخ به این نگرانی‌ها اعلام کرد که بخش ارسال عکس و تماس تصويری تا زمان تهيه «پيوست فرهنگی» مسدود است.

وی گفت: «در مورد مسائل مهمی که نياز به تدوين پيوست فرهنگی دارد معاونت برنامه‌ريزی موظف است آن را به دولت اعلام کند و دولت نيز موظف به تهيه پيوست مربوط است.»

وزير ارتباطات تأکید کرد: «در اين وزارت ما به دنبال آن هستيم که مسائل اخلاقی و فرهنگی را در اولويت خود قرار دهيم و تا زمانی که پيوست فرهنگی مربوطه امضاء نشود، تمام خدمات مثل دو سال قبل ارائه می‌شود.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در خردادماه سال گذشته درباره اینترنت پرسرعت گفته بود: «ما در شرایطی هستیم که محقق و دانشجوی ما می‌خواهد از اینترنت استفاده کند و در شأن مردم ما نیست که ساعت‌ها در اینترنت منتظر اطلاعات باشند.»

چندی پیش محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون سه میلیون نفر در سطح کشور به استفاده‌کنندگان اینترنت پرسرعت اضافه شده‌اند.

سازمان ملل متحد در نظر دارد حق دسترسی به اینترنت را به‌عنوان حق دسترسی به ارتباطات حداقلی و سرویس‌های اطلاع‌رسانی از زمره حقوق اساسی بشر بشمارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خدا

    برید ***کاهش بدین ب باند کم سرعت .لاشخورای فاسد مفت خور

  • hasani

    این قوم داعش نشان متعلق بقرون وسطی میباشند!  از اینترنت وحشت دارند چون فساد و تحجر و تملق و جهالتشان بیشتر فاش میشود.