ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد رخشان بنی‌اعتماد از فقر و اعتیاد و تورم در ایران

در نشست خبری فیلم «قصه‌ها» در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز، رخشان بنی‌اعتماد از بحران‌های اجتماعی مانند فقر و اعتیاد در سایه‌ تحریم‌ها سخن گفت.

نشست خبری فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز برگزار شد.

رخشان بنی‌اعتماد که به عنوان یک سینماگر اجتماعی شناخته شده است، در این نشست خبری از بحران‌های اجتماعی در ایران مانند بیکاری و اعتیاد بسیاری از جوانان به مواد مخدر سخن گفت و به تورم اقتصادی روزافزون اشاره کرد.

حبیب رضایی و رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره فیلم ونیز

فیلم «قصه‌ها» تاکنون از نمایش عمومی در ایران محروم مانده و اکنون در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز با ۱۹ فیلم دیگر رقابت می‌کند.

در فیلم «قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد سراغ شخصیت‌های فیلم‌های پیشین‌اش، آثاری مثل «خارج از محدوده»، «روسری آبی»، «گیلانه» و «خون‌بازی» رفته و دگرگونی‌های زندگی آنان را در سایه تحولات سیاسی و اجتماعی پس از وقایع ۲۲ خرداد ۸۸ بررسیده است. با این تمهید با زندگی روزانه مردم در ایران هم آشنا می‌شویم: راننده‌های تاکسی که کمرشان زیر بدهی‌های سنگین خم شده، بازنشستگان فقیر و بی‌چیز، جوانان بیکار و کارگران کارخانه‌ها.

رخشان بنی‌اعتماد در نشست خبری فیلم «قصه‌ها» در جشنواره فیلم ونیز به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «وضعیت اقتصادی کشور برای بهبود وضع مردم بسیار تعیین‌کننده است. در این میان تحریم‌های غرب زندگی مردم عادی را نشانه رفته.»

او به وضع کودکان در ایران اشاره کرد و گفت: «کودکان و بیماران مبتلا به‌ام اس و همچنین بیماران سرطانی از پیامدهای تحریم‌ها رنج می‌برند.»

خانم بنی‌اعتماد همچنین به مشکلات ساختن فیلم «قصه‌ها» بدون مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اشاره کرد و گفت: «نماهای این فیلم را در خیابان‌ها و خانه‌ها و ماشین‌ها گرفته‌ام، اما به این معنی نیست که "قصه‌ها" یک فیلم زیرزمینی است.»

او در پایان این نشست خبری گفت: «اگر از اکران فیلم‌ام در ایران مطمئن نبودم، در یک جشنواره بین‌المللی شرکت نمی‌کردم.»

«قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد تاکنون از نظر اکران با محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری روبرو بوده، چنانکه حتی نمایش این فیلم در سینماهای کوچک و در محافل روشنفکری هم برتابیده نشد.

خانم بنی‌اعتماد پیش از این درباره محدودیت‌های تحمیل شده به او در طی سالیان گذشته گفته بود: «بعد از چند سال فیلم نساختن احساس کردم که دارم به جنون می‌رسم و باید راه حلی برای خودم پیدا کنم. نمی‌خواستم برای ساخت یک فیلم سینمایی وارد پروسه دریافت پروانه ساخت شوم و طی نامه‌ای که به وزارت ارشاد هم نوشتم این مسأله را مطرح کردم. باید بگویم از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد من فیلم بسازم. فیلم نساختن من نوعی اعتراض بود. من پروانه ساخت نگرفتم و هیچ کار غیر قانونی نیز انجام ندادم.»

«قصه‌ها» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    .... فیلم نساختن من نوعی اعتراض بود. من پروانه ساخت نگرفتم و هیچ کار غیر قانونی نیز انجام ندادم.»!! مگر فیلم ساختن کار غیر قانونی است ؟... سکوت و مدارا اعتراض نیست ...... مرده ها هم ساکتند!

  • hasani

    فقر و اعتیاد و تورم در ایران ربطی به تحریم ندارد.  مگر زمان احمدی نژاد با در امد ۹۰۰ میلیارد دلار تحریم بود که بیمار بیمارستان را در کنار جاده رها کردند  و یا پیرمرد بندر عباسی دوان دوان بدنبال ماشین احمدی نژاد داد میزد من گرسنه ام ؟ !