ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کمبود ۱۰ هزار محیط بان در ایران»

اکنون کار حفاظت از ۱۷ میلیون هکتار عرصه طبیعی برعهده ۳ هزار محیط بان است. یگان حفاظت محیط زیست می‌گوید برای بهبود روش‌های خود به ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ایران برای حفاظت از عرصه‌ها و منابع طبیعی خود به حداقل ۱۰ هزار نفر برای پیوستن به «یگان حفاظت از محیط زیست» نیاز دارد. در حال حاضر کار حفاظت از ۱۷ میلیون هکتار عرصه طبیعی در ایران، برعهده ۳ هزار نفر محیط بان است.

در حال حاضر تنها ۳ هزار محیط بان در سرتاسر کشور خدمت می‌کنند

به گفته سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست، اکنون به ازای هر ۶ هزار هکتار تنها یک محیط بان وجود دارد. اما وضعیت در استان‌هایی مانند فارس وخیم‌تر است و در هر ۴۰ هزار هکتار تنها یک نفر برای حفاظت و محیط بانی خدمت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست ایران، هوشمندسازی حفاظت از مناطق استحفاظی محیط زیست و عرصه های طبیعی و دور شدن از شیوه‌های سنتی را مهم ترین راه برای توسعه و پیشرفت یگان حفاظت و بقای عرصه های طبیعی دانست.

از آن‌جا که شکارچیان غیر مجاز به سلاح‌های مرگبار مجهز هستند و در بسیاری مواقع درگیری‌هایی بین محیط بانان و شکارچیان رخ می‌دهد، به گفته فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست، بهره‌بردن از روش‌های هوشمند باعث کاهش خطرات برای محیط بانان می‌شود.

با این‌حال او تاکید کرده است برای هوشمند سازی امر حفاظت از محیط زیست به حداقل ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که از این مبلغ ۴۵ میلیارد ریال آن باید صرف آموزش‌های علمی و جدید به کارکنان یگان حفاظت محیط زیست شود.

او با اشاره به آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های ایران گفته که برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور و استفاده از بالگردهای مخصوص مهار آتش، این سازمان به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. همچنین استفاده از اسلحه‌خانه‌های  استاندارد نیز از دیگر نیازهای یگان حفاظت محیط زیست است.

وسایل و امکانات کافی برای مقابله با آتش در جنگل‌های ایران وجود ندارد

پیش‌تر، جواد سلیاری، مدیر پارک ملی گلستان، نیز گفته بود طبق استانداردهای جهانی برای حفاظت مدام از ۹۲ هزار هکتار مساحت این پارک به حداقل ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر محیط بان نیاز است، در حالی که این پارک ملی تنها ۵۰ نفر پرسنل دارد، که ۱۰ نفر آن‌ها نیز فقط کار اداری انجام می‌دهند، و ۴۰ نفر باقی مانده نیز شیفت‌ها را باید بین خود تقسیم کنند، یعنی در هر لحظه تنها ۲۰ نفر برای حفاظت از قدیمی‌ترین پارک ملی ایران در اختیار است.

کمبود محیط بان در عرصه‌های طبیعی ایران و مجهز نبودن سازمان حفاظت محیط زیست به وسایل و فن‌آوری‌های لازم برای مقابله با آتش در جنگل‌ها، انتقادهای زیادی برانگیخته و نمایندگان مجلس، این سازمان و دولت را به کم کاری در این زمینه متهم می‌کنند.

به گفته فراکسیون محیط زیست مجلس، این دولت و سازمان محیط زیست است که باید با ارائه طرحی به مجلس درخواست بودجه و اعتبار کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.