ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۴ هزار تن از معلمان زن ایران سرپرست خانوارند

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴هزار معلم زن سرپرست خانوار خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴ هزار معلم زن سرپرست خانوار در میان حدود یک میلیون معلم خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند.

حدود هفتاد درصد معلمان ایران را زنان تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا)، صبح امروز علی‌اصغر فانی در دو دوره آموزشی «برنامه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش» و «ایمنی و بهداشت محیط کار» در باشگاه فرهنگیان، درباره «شمار معلمان زن در سراسر کشور»، «معلمان زن سرپرست خانوار» و «ضرورت افزایش مدیران زن آموزش و پرورش» سخن گفت.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، جمعیت دانش‌آموزان کشور ۱۲ و نیم  میلیون نفر است که در حال حاضر حدود ۴۹درصد آنان دختر و ۵۱ درصد پسر هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شمار معلمان گفت: «بخش بزرگی از کارمندان آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند و از این رو برنامه‌ریزی و رشد و پرورش زنان کارمند نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است.»

آموزش و پرورش ایران در ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور، حدود یک میلیون معلم و نیروهای مرتبط دارد. از این تعداد به گفته فانی، نزدیک ۵۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. تنها در شهر تهران بیش از ۸۰ درصد معلمان، زن هستند.

این مقام مسئول اعلام کرد که ۱۴ هزار تن از معلمان زن کشور سرپرست خانوار هستند. وی با اشاره به شمار زیاد این گروه از معلمان، بر ضرورت برنامه‌های ویژه حمایتی برای رفع مشکلات معیشتی آنان تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش درصد حضور کارکنان زن این وزارتخانه در استان‌ها را از ۳۴ درصد تا بیش از ۸۰ درصد در برخی از استان‌ها اعلام کرد و گفت: «اهمیت زنان از آنجا ناشی می‌شود که بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان را نیز دختران تشکیل می‌دهند که علاوه بر حمایت و هدایت کارکنان زن باید پاسخگوی مخاطبان دانش‌آموز دختر نیز باشیم و از این رو استفاده از زنان در برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مورد تاکید آموزش و پرورش است.»

چندی پیش عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت حدود هفتاد درصد معلمان ایران را زنان تشکیل می‌دهند که «بسیار بیش از نیاز آموزش و پرورش است».

او ضمن اشاره به ضرورت استخدام معلم مرد گفت: «آموزش و پرورش ازجمله در شهر تهران با عدم تعادل جنسیتی در زمینه نیروهای استخدامی مواجه است.»

مدیریت زنان

علی‌اصغر فانی در ادامه سخنان خود به توانمندی‌های مدیریتی زنان در حوزه‌های مدیریتی، سازماندهی و نظارتی آموزش و پرورش پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش، «آموزش و توانمندسازی زنان» و «رشد پلکانی» را از دیگر ضرورت‌های عرصه مدیریتی آموزش و پرورش دانست

او با بیان این که باید از توان، تجربه و دیدگاه‌های زنان در آموزش و پرورش استفاده کرد، «تغییر نگرش» و «باور» زنان به توان شخصی خود را شرط حضور بیشتر آنان در حوزه‌های مدیریتی دانست و گفت: «تا زمانی که مدیران به این باور نرسند اثربخشی حضور زنان بسیار کم‌رنگ خواهد بود.»

فانیشناسایی استعدادها را از سوی مسئولان شرط دوم حضور زنان در حوزه‌های مدیریتی خواند.

وزیر آموزش و پرورش، «آموزش و توانمندسازی زنان» و «رشد پلکانی» را از دیگر ضرورت‌های عرصه مدیریتی آموزش و پرورش دانست.

دیدگاه این مقام مسئول دولت یازدهم درباره مدیریت زنان در آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان دو عرصه حقوق «کودکان» و «زنان» معتقد هستند تراکم زنان شاغل به عنوان «معلم» و کارمند مدارس، از سقفی شیشه‌‌ای در آموزش و پرورش حکایت می‌کند که مانع حضور آنان در پست‌های مدیریتی می‌شود.

چندی پیش ثریا عزیزپناه، فعال حقوق کودک و رئیس انجمن حمایت از کودکان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، «تراکم حضور زنان تنها به عنوان معلم یا پرسنل مدرسه» را «نگران‌کننده» و ناشی از «سقفی شیشه‌ای» دانست که از قرار گرفتن زنان در پست های بالاتر و جایگاه‌ «تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز» جلوگیری می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 63

    […]  ۱۴ هزار تن از معلمان زن ایران سرپرست خانوارند رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴ هزار معلم زن سرپرست خانوار در میان حدود یک میلیون معلم خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند. […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 62

    […]  ۱۴ هزار تن از معلمان زن ایران سرپرست خانوارند رادیو زمانه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴ هزار معلم زن سرپرست خانوار در میان حدود یک میلیون معلم خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند. […]

  • بیدارزنی ۱۴ هزار تن از معلمان زن ایران سرپرست خانوارند | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴ هزار معلم زن سرپرست خانوار در میان حدود یک میلیون معلم خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند. […]