ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ممنوعیت حضور زنان نوازنده و خواننده کنسرت‌ها در ۱۳ استان»

در پی اعتراض حسین علیزاده به جلوگیری از حضور زنان هنرمند موسیقی ایرانی در کنسرت‌های شهرهای ایران، اکنون اعلام شده است که در ۱۳ استان این ممنوعیت وجود دارد.

بر اساس يک‌ قانون نانوشته، گروه‌های موسيقی در ۱۳استان در صورتی می‌توانند مجوز برگزاری کنسرت دريافت کنند که هيچ نوازنده زن يا همخوان زنی در گروه حضور نداشته باشد.

حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس يک‌قانون نانوشته آن‌ها اجازه حضور روی سن را ندارند.

روزنامه شرق در شماره روز سه‌شنبه ۱۱شهريور نوشت: «زنان نوازنده پشت چراغ‌ قرمز ايستاده‌اند. معلوم نيست چه زمانی قرار است چراغ سبز برای آن‌ها روشن شود. حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس يک‌قانون نانوشته آن‌ها اجازه حضور روی سن را ندارند.»

بر پايه اين گزارش حضور زنان نوازنده در اجرای زنده موسيقی در بعضی شهرها از جمله «اصفهان، تبريز، اروميه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان، برخی از شهرهای خوزستان و... ممنوع است و گروه‌های موسيقی اجازه استفاده از هيچ نوازنده زن يا همخوان زنی را در گروه ندارند.»

با اين حال پيروز ارجمند، مدير دفتر موسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفته است: «وقتی بانوان با حجاب و رعايت موازين شرعی و عرفی در يک فضای سالم که مردان هم در همان فضا فعاليت می‌کنند حضور دارند، ممانعتی برای حضور آن‌ها روی سن وجود ندارد.»

او افزوده است: «ما محدوديت شرعی در اين زمينه نداريم و بر اساس کدام قانون شرعی زنانی که تمام شئونات اسلامی را رعايت می‌کنند، برای نوازندگی و اجرای موسيقی مشکل دارند؟»

به گفته ارجمند «اين نوع تفکيک جنسيتی و مستثنا‌کردن زنان، با سياست‌های وزارت ارشاد منافات دارد و اگر در شهرستان‌ها زنان برای حضور روی سن مشکل دارند، مربوط به ديدگاه وزارت ارشاد نيست بلکه در ارتباط با نهادهای ديگر است و به همين دليل ما به‌دنبال شنيدن سخنان آن‌ها هستيم و می‌خواهيم بدانيم بر اساس کدام مستندات جلوی شرکت زنان در گروه‌های موسيقی گرفته می‌شود.»

مدير دفتر موسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران می‌گويد: «اگر جلو حضور زنان نوازنده را بگيريم، بخشی از عنصر خلاقه بانوان را ناديده گرفته‌ايم. شک نداريم اقوام ايرانی در مورد مباحث مذهبی و دينی حساس هستند اما همين اقوام در فعاليت‌های آيينی خود، حضور زنان و مردان را در کنار هم دارند.»

چند روز پیش نیز حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده ایرانی به خبرگزاری ایسکانیوز گفت : «در گذشته تنها در چند شهر، خانم‌ها اجازه حضور روی صحنه را نداشتند اما در حال حاضر تقریبا همه شهر‌ها دارند هماهنگ می‌شوند که در گروه نوازنده خانم نباشد.»

علیزاده افزود: «ما به‌صورت فردی مدام به این وضعیت اعتراض کرده‌ایم اما باید به این مسأله به‌صورت جمعی نیز اعتراض کرد.»

به‌گفته او«در مورد مسائل موسیقی هر روز شخصی، تصمیمی می‌گیرد و این اشخاص یک عده عوامل دارند که به سالن‌ها می‌ریزند و کنسرت‌‌‌ها  را به‌هم می‌زنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 65

    […]  ممنوعیت حضور زنان نوازنده و خواننده کنسرت‌ها در ۱۳ است… رادیو زمانه ۲سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس یک‌ قانون نانوشته، گروه‌های موسیقی در ۱۳استان در صورتی می‌توانند مجوز برگزاری کنسرت دریافت کنند که هیچ نوازنده زن یا همخوان زنی در گروه حضور نداشته باشد. […]