ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۳۰۰ هزار هکتار بیابان جدید در اطراف دریاچه ارومیه»

دولت هنوز نتوانسته اعتبار لازم برای مهار یک دهم این بیابان‌ها را نیز فراهم کند، در حالی که با گسترش بحران ارومیه، زمین‌های بیشتری به شوره‌زار تبدیل می‌شوند

بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش‌های وسیعی از آن هم اکنون حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیابان جدید در مناطق اطراف پدید آورده است. این بیابان‌ها با تولید ریزگردهای نمکی، زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند.

اعتبار لازم برای مقابله با روند بیابانی شدن مناطق اطراف دریاچه هنوز تامین نشده است

به گفته معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، لازم است در سال‌‌جاری حداقل یک دهم این بیابان‌ها احیا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز گرشاسبی گفته است برای بیابان‌زایی از حدود ۳۴ هزار هکتار زمین، به اعتباری معادل ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین آن می‌شود مانع از پیشروی بخشی از این بیابان‌ها شد. دولت هنوز این اعتبار را در اختیار «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» قرار نداده است.

برای احیای زمین‌هایی که در اثر خشکسالی تخریب شده و به اراضی بیابانی تبدیل شده‌اند، لازم است از گیاه‌های مرتعی مانند تاق و گز استفاده شود که مقاومت زیادی برابر خشکی، کم آبی و شوری دارند‌.

اما در عین حال بخش قابل توجهی از این اراضی دارای نمک بسیار زیادی هستند و دیگر نمی‌شود برای آن‌ها کاری انجام داد.

اکنون بخش اعظم دریاچه ارومیه خشک شده و بیم گسترش یک بحران تمام عیار زیست محیطی در این منطقه وجود دارد. در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، دست کم پنج میلیون نفر مستقیماً تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرند، در حالی که جمعیتی که غیرمستقیم و در استان‌های دیگر، آسیب خواهند دید، بسیار بیشتر از این تعداد خواهد بود.

در اردیبهشت ماه سال‌جاری اعلام شد دولت ژاپن قرار است کمکی یک میلیون دلاری برای نجات دریاچه ارومیه اختصاص دهد. این کمک قرار است در راه اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه هزینه شود که شامل استقرار کشاورزی پایدار، مدیریت و حفاظت از تنوع زیستی و همچنین برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی خواهد بود.

با بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه و روند رو به نابودی آن، دولت ایران با تاخیری چند ساله اقدام به تشکیل ستادی برای نجات دریاچه ارومیه کرد. این ستاد باید تمام راه‌های موجود برای مقابله با این بحران را بررسی و به دولت پیشنهاد کند.

به گفته معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اگر منابع آب موجود به درستی مدیریت شود می توان در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله، دریاچه ارومیه را احیا کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.