ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ پنج شیر در یک سیرک در ایران

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست خبر داده است که روز سه شنبه، پنج قلاده شیر در سیرک «پرشین» در آذربایجان شرقی، جان‌شان را از دست داده‌اند.

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست خبر داده است که روز سه شنبه، پنج قلاده شیر در سیرک «پرشین» در آذربایجان شرقی، جان‌شان را از دست دادند.

در ماه‌های گذشته چندین گزارش از آزار حیوانات در سیرک‌های ایران منتشر شده است

بر اساس این خبر که در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منتشر شده، سیرک «پرشین» دارای سه شیر، یک میمون و یک خرس بوده که برای اجرای نمایش، قصد داشته است به شهرستان بوکان در آذربایجان شرقی برود. شیر ماده که سه قلو باردار بوده است، در استان بوکان در حالت وضع حمل نیاز به دامپزشک پیدا می‌کند. از اینرو بر اساس تجویز دامپزشک، اقدام به سزارین او می‌کنند.

به گفته امیرحسین داداشی، طی مراحل زایمان توله شیر اول که جثه بزرگی داشت، جلوی رحم را می‌گیرد و تلف می‌شود. به دنبال آن نیز دو توله دیگر این شیر، قبل از اینکه از شکم شیرماده خارج شوند، از بین می‌روند.

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست ادامه داده که پس از زایمان و تلف شدن سه توله شیر، شیر ماده نیز دچار عفونت شده و از بین رفته است. پس از آن شیر نر نیز به گفته وی بر اثر سکته تلف شده است.

بر اساس این گزارش، بارداری این شیر ماده به صورت درون زایی دو شیر از یک خانواده شکل گرفته بود در حالی که در دستور العمل جدید مدیریت سیرک‌ها، درون‌زایی به طور کلی ممنوع است.

حمل ماده شیر آبستن برای استفاده در سیرک و ادعای سکته کردن شی رنر، از مواردی هستند که باید بررسی‌های جدی‌تر درباره آنها انجام شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست اعلام کرده که با بررسی گزارش کامل کارشناسی، می‌توان تشخیص داد که مرگ این پنج شیر بر اثر تعلل از جانب مدیر سیرک بوده یا یک حادثه طبیعی و اگر تعلل مدیر سیرک نقش اصلی را داشته باشد پرونده قضائی برای مجازات او تشکیل می‌شود.

حیوان‌آزاری در سیرک‌های ایران

شرایط نگهداری و رفتار با حیوانات در سیرک‌های ایران بسیار نامطلوب است؛ به نحوی که سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است با در نظر گرفتن استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر فعالیت سیرک‌ها را محدود کند.

عکس‌هایی که از وضعیت نامناسب نگهداری چند قلاده شیر در قفسی تنگ منتشر شد، واکنش فعالان محیط زیست را برانگیخت

مدتی قبل نیز خبری درباره شرایط نگهداری زجرآور یک خرس قهوه‌ای در یک قفس کوچک برای نمایش در دیوار مرگ در مرکز ایران منتشر شد.

بر اساس این گزارش که تیرماه گذشته منتشر شد، یک دوره گرد با نمایش در دیواره مرگ (یک دیواره چوبی کوچک برای حرکات آکروبات موتورسواری)، یک خرس قهوه ای را در قفسی به ابعاد ۱/۴۰در ۱/۴۰سانتیمتر از جنس ورق پانچی حبس کرده بود و با روشن کردن موتور پر سر و صدا و حرکت بر دیواره چوبی موجب ضجه زدن عصبی خرس می‌شد. همکار این فرد هم با شعله‌های گاز پیک‌نیکی ترس خرس را بیشتر می‌کرد. علاوه بر این، یک میمون و یک مار هم در این نمایش مورد آزار قرار می‌گرفتند.

حدود چهار ماه پیش نیز، سیرک قهرمانی مشهور به سیرک شیراز، نمایشی در قشم اجرا کرد و همزمان با اتمام این نمایش، عکس‌هایی از وضعیت نامناسب نگهداری چند قلاده شیر در قفسی تنگ در فضای مجازی منتشر شد که واکنش گسترده فعالان محیط زیست را برانگیخت.

در واکنش به اعتراض‌های گسترده فعالان محیط زیست و انجمن‌های دوستدار حیوانات، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، مدتی پیش اعلام کرد که بسیاری از فعالان و دوستداران حیات وحش با نفس سیرک به عنوان مجموعه ای که موجب آزار و اذیت حیوانات می شود مشکل دارند.

به گفته احمد نبوی، رئیس سازمان محیط زیست و دیگر مسئولان این سازمان هم موافق برچیده شدن سیرک‌ها از کل کشور هستند، اما از نظر حقوقی چنینی امکانی وجود ندارد .

مشاور رئیس سازمان محیط زیست ایران اما گفته بود که این سازمان با سخت‌تر کردن ضوابط بر پایی سیرک، برگزاری آنها را برای صاحبان سیرک بدون صرفه می‌کند.

او گفته بود: «در آینده نزدیک تنها کسانی که در خارج از کشور هستند، توانایی اجرای قوانین سخت و پر هزینه بر پایی سیرک را خواهند داشت.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدیه

    فکر می کنم با وضعیت اسفناک محیط زیست و طبیعت ایران جا داره که مسئولین محیط زیست روی این جور مسائل بسیار سختگیرانه تر نظارت کنند. اصولا حتی یک آدم بدون سواد خاص درباره محیط زیست هم با یک نگاه دقیق می تونه شرایط نامناسب حیواناتی که در سیرک ها استفاده می شن رو ببینه. چرا محیط زیست در این باره کاری نمی کنه سوالیه که من هنوز جوابش رو پیدا نکردم. سیرک قهرمانی و باغ وحشی که فقط اسمش باغ وحشه و ایشون در نزدیکی شهر شیراز به راه انداختن شرایط بی نهایت نامناسبی داره اما سال هاست که کسی نظارتی بر عملکرد ایشون نداره و تذکری به ایشون داده نمی شه. شاید زمانش فرا رسیده که خود مردم آستین بالا بزنن برای نجات طبیعت.