ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومين روز مذاکره مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو

دومین روز مذاکره هسته‌ای مستقیم ایران و آمریکا در شرایطی ادامه می‌یابد که انتظار می‌رود آژانس بين‌المللی اتمی در تازه‌ترين گزارش خود به انتقاد از ايران بپردازد.

دومين روز مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ايران بين معاونان وزرای امور خارجه ايران و آمريکا در شهر ژنو آغاز شد. در این دور از مذاکرات انتظار می‌رود که آژانس بين‌المللی اتمی در گزارش خود به انتقاد از ايران بپردازد.

وندی شرمن و عباس عراقچی معاونان امور خارجه آمریکا و ایران

به گزارش خبرگزاری «فارس»، سيد عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، معاونان وزير امور خارجه ايران، از ديروز پنج‌شنبه چهارم سپتامبر، با همتايان خود ويليام برنز و وندی شرمن به گفت‌و‌گو نشسته‌اند. بر اساس اين گزارش، مذاکرات روز پنج‌شنبه در مجموع شش ساعت به طول انجاميد که در نوبت عصر آن کارشناسان دو هیأت نمايندگی نيز به طور مستقل بر سر اختلاف‌ها درباره برنامه هسته‌ای ايران مذاکره کردند. امروز جمعه پنجم سپتامبر، دور دوم مذاکرات در حالی آغاز شده‌است که روز چهارشنبه ديپلمات‌ها خبر دادند دور بعدی مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای دستيابی به راه‌حل جامع هسته‌ای، روز ۲۷ شهريورماه در نيويورک و در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

دريافت بدهی نفتی يک ميليارددلاری ژاپن

در همين حال، ديروز جمعه پنجم سپتامبر، ايران بر اساس شرايط مربوط به تمديد توافق‌نامه ژنو، قسط يک ميليارد دلاری عوايد فروش نفت را از طريق بانک مرکزی امارات دريافت کرد. بر اساس اين توافق‌نامه، مقرر شد که ايران تا پايان تمديد ضرب‌الاجل، ۲.۸ ميليارد دلار را به صورت قسطی دريافت کند. به گزارش خبرگزاری «رويترز»، اين قسط به بدهی‌های ژاپن بابت خريد نفت از ايران مربوط بود. بر اساس تحريم‌های اعمال‌شده بر ايران به دليل برنامه هسته‌ای، اين کشور با محدوديت‌های زيادی برای دريافت پول معاملات نفتی خود مواجه است. به ادعای مقامات آمريکايی، بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار دارايی‌های ايران در خارج از اين کشور معطل مانده و دسترسی تهران به اين دارايی‌ها بر اثر تحريم‌‌های دوران رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بسيار دشوار شده‌است.

بدبينی کارشناس بلندپايه آمريکايی نسبت به روند مذاکرات

همزمان کليف کوپچان، مشاور ارشد دولت آمريکا در زمينه امور ايران و رئيس گروه مشاوران «اوراسيا»، بدبينی خود را نسبت به مذاکرات هسته‌ای بين ايران و آمريکا ابراز کرد. کوپچان که پيشتر با اعلام خوشبينی خود، بخت دستيابی به يک توافق‌نامه جامع را ۶۰ به ۴۰ درصد دانسته‌ بود، روز پنج‌شنبه چهارم سپتامبر در يادداشتی اظهار کرد که ديگر نسبت به روند مذاکرات خوشبين نيست. او گفت که سياست‌های آمريکا و ايران باعث شده که بخت امضای توافق‌نامه جامع به ۴۰ درصد کاهش يابد.

احتمال انتشار گزارش انتقادآميز آژانس

همچنين خبرگزاری رويترز، روز چهارشنبه سوم سپتامبر اعلام کرد که انتظار می‌رود آژانس بين‌المللی اتمی در تازه‌ترين گزارش خود به انتقاد از ايران بپردازد. به ادعای رويترز، گزارش آژانس اتمی درباره‌ ايران، احتمالاً تأييد خواهد کرد که تهران نتوانسته شرايط ضرب‌الاجل مربوط به انتهای ماه اوت را برای پاسخ‌دادن به پرسش‌های مربوط به فعاليت‌های اتمی خود تأمين کند. ايران هفته گذشته اعلام کرده بود که بر اساس توافق‌نامه ژنو، دليلی برای دسترسی بازرسان آژانس به سايت نظامی پارچين وجود ندارد. قدرت‌های جهانی ايران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم می‌کنند و سايت نظامی پارچين يکی از مکان‌هايی است که طبق ادعای آنها، شايد در آن آزمايش نظامی اتمی صورت گرفته باشد. ايران همواره اين اتهامات را بی‌اساس خوانده و هدف خود را توسعه انرژی صلح‌آميز اتمی اعلام کرده‌است.

صدور مجوز مذاکره مستقيم درباره داعش

خبرگزاری «فارس» در حالی مهم‌ترين موارد مورد گفت‌و‌گو در اجلاس ژنو را « تحريم‌ها، ميزان غنی سازی، راکتور آب سنگين اراک و بازه زمانی اجرای توافقنامه» اعلام کرده‌است که برخی منابع از امکان گفت‌و‌گوی دو هیأت بر سر شيوه برخورد با گروه «دولت اسلامی» (داعش سابق) خبر داده‌اند. در حالي‌که پيش‌تر حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه اين کشور در اظهارنظرهايی جداگانه احتمال همکاری با آمريکا در نبرد با دولت اسلامی را رد نکرده‌ بودند، امروز برخی منابع ايرانی به «بی‌بی‌سی فارسی» خبر دادند که آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر ايران اجازه مذاکره مستقيم با آمريکا درباره داعش را صادر کرده‌است. اين خبر اکنون در تعداد زيادی از خبرگزاری‌های جهان مخابره شده‌است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sina

    به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام پیش از ورود به دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران درباره علت حضورش در این مرجع قضایی گفت: به دلیل طرح دو سئوال اینجا هستم. سئوال اول این بود که پرسیدم هسته‌ای چه سودی برای مملکت داشته که به دلیل این حرف یک سال حبس برای من در نظر گرفته شده است!

  • farid

    تا موقعیکه اینها بمب و موشک بخواهند٬ مذاکرات صد ساله هم به نتیجه نمیرسد !!

  • hasani

    اجباری شدن برگزاری نماز جماعت در مدرسه‌های ایران ! مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری نماز جماعت در تمام مدرسه‌های ایران در سال تحصیلی جدید خبر داد. او می‌گوید زمان نماز باید در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شود

  • شهرام

    انگار نه انگار که تا همین سه سال پیش حتی پیشنهاد ضمنی مذاکره با آمریکا گناه کبیره و موستوجب عقوبت و طرد سیاسی/اجتماعی محسوب می شد. تمام خط قرمزها و آنچه را که این مردم ارزش می دانند براحتی قابل چشم پوشی است. سیاست هیچ مرزی ندارد. برای همین دین را نباید با آن آمیخت زیرا مرزهای اخلاق دینی از بین می روند و کارکرد دین از آرامش بخشی و معنویت برای همگان به ابزار توجیه دروغ و خشونت برای سیاستمداران تغییر می کند.